طرز تهیه کیک اسفنجی چگونه است؟

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، کیک اسفنجی که به کیک شیفون معروفیت دارد از معروف ترین و خوشمزه ترین کیک ها در صنعت شیرینی پزی در آمریکا و اروپا است. این کیک علاوه بر اینکه در یک عصرانه و صبحانۀ خوشمزه شما را همراهی می نماید، مناسب ترین کیک برای تهیۀ کیک با روکش خامه کشی و شکلات برای مهمانی ها و جشن تولدها است.

طرز تهیه کیک اسفنجی چگونه است؟

کیک اسفنجی برای نخستین بار در سال 1615 میلادی با رسپی یک شاعر برای تهیۀ کلوچه نوشته شد اما در طول دهۀ 1920 تا 1930 در آمریکا بسیار محبوب شد و به شکل رسپی امروزی عایدی. مواد اصلی تشکیل دهندۀ کیک شیفون بسیار ساده و در دسترس است و به همین علت شما به راحتی می توانید این کیک خوشمزه را در به صورت خانگی تهیه کنید. پودر کیک شیفون نیز در فروشگاه ها به راحتی در دسترس است اما توصیۀ ما به شما این است که این کیک خوشمزه را در منزل تهیه کنید تا طعم بهتر و عطر دل پذیرتر آن را احساس کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی

کیک اسفنجی به علت بافت نرم و کاملاً لطیفی که دارد، بسیار خوشمزه است. علت بافت پفکی این کیک خوشمزه هوادهی سفیدۀ تخم مرغ است که نقش بسیار مهمی در کیفیت بافت این کیک دارد. پف زیاد این کیک بسیار مهم است. برای اینکه کیک شما پف زیادی داشته باشد باید مراحل تهیۀ کیک را که بسیار ساده است به صورت دقیق اجرا کنید. این کیک درعین حال که بسیار ساده است اما نکات و فوت وفن های مهمی دارد که باید به آن ها دقت کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی برای 8 نفر

  • آرد سفید: 2 لیوان
  • تخم مرغ: 5 عدد
  • شکر: ½ لیوان
  • شیر: 1 لیوان
  • وانیل: ¼ قاشق چای خوری
  • بکینگ پودر: ½ قاشق چای خوری

مراحل طرز تهیه کیک اسفنجی

  1. برای آماده کردن کیک اسفنجی خوشمزه که پف زیادی هم داشته باشد، باید در اولین مرحله فر را روشن و تنظیم کنید. یکی از نکات مهم برای تهیۀ کیک شیفون این است که به هیچ عنوان مایۀ کیک را پس از آماده شدن در مجاورت هوا قرار ندهید و بلافاصله در فر بگذارید. پس برای اینکه معطل گرم شدن فر نشوید، آن را روی درجۀ گرم کن قرار دهید.
  2. برای آماده کردن مایۀ کیک، باید سفید و زردۀ تخم مرغ را جدا کنید. سفیده ها و زرده های تخم مرغ ها را در کاسه های جداگانه بریزید.
  3. به ظرفی که زرده های تخم مرغ را در آن ریخته اید، شکر و وانیل را اضافه کنید. پس از اضافه کردن شکر با استفاده از همزن آن ها را خوب بزنید تا مایۀ کیک شما کرم رنگ و کش دار گردد. برای تست کردن مایۀ کیک از قاشق تمیز بهره ببرید و دقت کنید که مایه کش دار شده باشد.
  4. مرحلۀ مهم در تهیۀ این کیک هم زدن سفیده های تخم مرغ است. سفیده های تخم مرغ را باید به خوبی هم بزنید تا مرحله ای که کاملاً کف نمایند و حجم آن ها چند برابر گردد. سفیدۀ تخم مرغ به اندازه ای باید زده گردد که مایه ای سفیدرنگ و پوک داشته باشید. برای تست سفیدۀ تخم مرغ دقت کنید که با برگرداندن ظرف نباید سفیده ها بریزد.
  5. پس از آماده کردن سفیدۀ تخم مرغ، شیر را به ظرف زردۀ تخم مرغ ها و شکر و وانیل اضافه می کنید. پس از اضافه کردن شیر، به آرامی آن را مخلوط کنید.
  6. پس از آماده شدن مایۀ زردۀ تخم مرغ، سفیده های تخم مرغ را باید به مایه اضافه کنید. سفیده های تخم مرغ را به آرامی به مایه اضافه کنید و با لیسک به آرامی آن ها را هم بزنید. مخلوط کردن سفیده ها را تا یکنواخت شدن مایه ادامه دهید.
  7. آرد سفید را در 3 مرحله الک کنید و بکینگ پودر را به آن ها را اضافه کنید. الک کردن آرد سبب می گردد بافت آرد صاف و یکدست باشد و هنگام آماده کردن مایۀ کیک، آردها گلوله نشوند. پس از آماده شدن ترکیب آرد و بکینگ پودر آنها را به مایۀ کیک اضافه کنید. مواد را پس از اضافه کردن آرد به آرامی مخلوط کنید تا مایه یکدست گردد.
  8. پس از آماده کردن مایۀ کیک باید قالب کیک را آماده کنید. قالب کیک را با روغن یا مایۀ جدانماینده چرب کنید. برای قالب خود می توانید از کاغذ روغنی هم بهره ببرید تا از چسبیدن کیک به قالب جلوگیری کنید.
  9. پس از آماده شدن قالب کیک، مایۀ کیک را به آرامی و به صورت دورانی داخل قالب بریزید و چند بار قالب کیک را به زمین بزنید تا هوای داخل مایۀ کیک خارج گردد.
  10. فر گرم را روی دمای 180 درجۀ سانتی گراد تنظیم کنید. اگر دماسنج مخصوص فر در دسترس دارید بهتر است دمای آن را کنترل کنید تا از گرم بودن دمای فر مطمئن شوید. پس از قرار دادن قالب کیک در پنجرۀ وسط، تایمر فر را روی زمان 40 الی 45 دقیقه تنظیم کنید.
  11. دقت کنید که به علت متفاوت بودن فرها، بهتر است پس از 30 دقیقه کیک را با خلال دندان تست کنید. درصورتی که چیزی از مایۀ کیک به خلال دندان نچسبید، یعنی کیک شما آماده شده است و باید آن را از فر خارج کنید تا کیک خشک نگردد.
  12. تا خنک شدن کیک صبر کنید. سپس کیک را از قالب خارج کنید و آن را برای سرو کردن تزئین کنید.

فوت وفن طرز تهیه کیک اسفنجی خوشمزه

  • برای تهیۀ کیک اسفنجی باید دقت کنید که از مواد اولیۀ تازه بهره ببرید و مواد اولیه را قبل از اینکه به دمای محیط نرسیده اند، استفاده نکنید.
  • مناسب ترین آرد برای تهیۀ این کیک، آرد 3 صفر است که آن را می توانید از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. این آرد، همان آردی است که قنادی ها از آن استفاده می نمایند. بافت این آرد از آرد گندم که در نانوایی ها مورداستفاده قرار می گیرد، نرم تر و ریزتر است و از آرد گندم سفیدتر است. آرد گندم دارای سبوس است و به همین علت باعث سنگین شدن بافت کیک می گردد.
  • برای تهیۀ کیک شیفون شکلاتی باید وانیل را از مواد اولیۀ کیک شیفون حذف نموده و به مواد کیک، پودر کاکائو اضافه کنید.
  • اگر قصد دارید چند قالب کیک شیفون تهیه کنید، توصیه می گردد که اندازه مواد را ضرب نکنید و برای قالب های جداگانه مراحل را به صورت مجزا تکرار کنید تا بافت کیک شما خراب نگردد.
  • قالب مناسب برای تهیۀ این کیک، قالبی با قطر 23 الی 25 سانتی متر و ارتفاع 4 الی 5 سانتی متر است و برای قالبی با ارتفاع 10 سانتی متر باید مدت زمان پخت کیک را افزایش دهید.

دلایل پف نکردن کیک اسفنجی

  • یکی از مهم ترین دلایل پف نکردن کیک اسفنجی خانگی این است که بسیاری از افراد زرده و سفیدۀ تخم مرغ را با دقت جدا نمی نمایند و با تصور اینکه بکینگ پودر برای پف کردن کیک کافی است به این مورد دقت زیادی ندارند. توجه کنید که جدا کردن زرده و سفیدۀ تخم مرغ و بیش ازحد مخلوط کردن سفیده با زرده، مهم ترین عامل در پفکی شدن بافت کیک است.
  • یکی از دلایلی که اغلب افراد به آن دقت نمی نمایند باز کردن درب فر قبل از آماده شدن کیک است. این یکی از عواملی است که در بین بسیاری از آشپزهای غیرحرفه ای رایج است. اگر فر را در زمان مناسب روشن کنید و فر هنگام قرار دادن کیک به اندازۀ کافی گرم شده باشد، پف کیک شما عالی خواهد بود. اما اگر شما پس از قرار دادن قالب کیک داخل فر، درب آن را بازکنید پف کیک از بین خواهد رفت.
  • اگر پس از آماده شدن مایۀ کیک اسفنجی، آن را داخل فر قرار ندهید، کیک شما به اندازۀ کافی پف نخواهد کرد و بافت لطیف و نر خود را از دست خواهد داد.

جمع بندی

  • دستور پخت کیک اسفنجی ساده است. اما بافت پفکی و نرم آن موجب شده تا محبوبیت زیادی داشته باشد.
  • کیک شیفون برترین کیک برای کیک پایه است. از این کیک برای تهیۀ بسیاری از کیک های موردنیاز برای خامه کشی استفاده می گردد.
  • برای اینکه بافت این کیک کاملاً پفکی، نرم و لطیف گردد باید به نکات لازم برای تهیۀ این کیک دقت کنید.

مقالات مرتبط؛ طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1918

به "طرز تهیه کیک اسفنجی چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک اسفنجی چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید