تاب آوری ملی با توسعه اقتصاد زیستی ارتقا می یابد

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شکل گیری اکوسیستم فناوری و نوآوری در کشور، افزایش تاب آوری ملی است.

تاب آوری ملی با توسعه اقتصاد زیستی ارتقا می یابد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شکل گیری اکوسیستم فناوری و نوآوری در کشور، افزایش تاب آوری ملی است. این هدف چند سالی است که با اجرای برنامه ها و پروژه های داخلی در ستاد های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می گردد. کاری که قرار است ارزش افزوده قابل توجهی به اقتصاد کشور تزریق و با یاری فناوری، دانش، نوآوری و استفاده از ظرفیت های علمی به تاب آوری ملی یاری کند.

بعضی کارشناسان معتقدند که زیست فناوری می تواند نقطه اتکایی برای رهایی از اقتصاد نفتی باشد. این فناوری را عامل بروز تغییرات جدی در علوم مختلفی، چون کشاورزی، پزشکی، محیط زیست، صنایع غذایی و ... می دانند بر همین اساس و با توجه به نقش و جایگاه این فناوری در توسعه مالی و علمی کشور، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 4 پروژه تعریف نموده است تا به یاری آن 2 هدف توسعه فرهنگ سازی اقتصاد زیستی و ارتقای تاب آوری ملی را محقق کند.

ایجاد و راه اندازی پایگاه داده ذی نفعان زیست فناوری کشور، توسعه زیرساخت اطلاع رسانی سریع و موثر آخرین تحولات زیست فناوری در کشور، الگوسازی و ترویج خطوط اصلی فناوری زیستی در کشور و معرفی فرصت های نو در حوزه های تحقیقاتی و کسب و کار زیست فناوری، 4 پروژه ای است که قرار است طی 5 سال با ایجاد 40 اشتغال پایدار به فرهنگ سازی اقتصاد زیستی در کشور یاری کند.

افزایش بلایای طبیعی و انسانی و پیامد های گسترده آنها، دولت ها و کشور ها را به فکر افزایش تاب آوری جوامع انداخته است. این مفهوم بیش از 40 سال پیش برای نخستین بار در ادبیات روانشناسی استفاده شد و بلافاصله به همه علوم تسری یافت. این مفهوم به معنای داشتن مقاومت کافی برای جلوگیری از شکستن یا حتی فروپاشی است. به همین علت با افزایش مسائل مالی و اجتماعی، دولت ها در کوشش هستند تا با اقداماتی بومی سعی نمایند تاب آوری های ملی خود را ارتقا دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 27 بهمن 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1819

به "تاب آوری ملی با توسعه اقتصاد زیستی ارتقا می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاب آوری ملی با توسعه اقتصاد زیستی ارتقا می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید