ارزش و اهمیت پرستاری

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، ارزش و اهمیت پرستاری در فرهنگ والای اسلامی به اندازهای است که حتی بر نماز در مسجد که یکی از مهمترین و عالی ترین عبادت های اسلامی است، فزونی دارد.

ارزش و اهمیت پرستاری
پرستار با توجه به موقعیت و رسالتی که دارد و نقشی که در جامعه ایفا می نماید، در دیدگاه رهبران الهی از صندلی بلند و پرارزشی برخوردار است. امامان معصوم (علیهم السلام) همیشه با گفتار، روش، و سیرت عملی خود به تبیین آن صندلی پرداخته اند.

آخرین پیغام پیغامبر گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله) در آخرین روزهای عمر خود، در آخرین خطبه ای که در مدینه ایراد کردند، پس از دعوت همه مردم به مسجد - برای شنیدن آخرین سفارش ها - بر فراز منبر قرار گرفته، ضمناً موعظه و پیغامی رسا که اشک ها را جاری ساخت، دل ها را لرزاند و همه را منقلب کرد؛ فرمودند:

مَن قامَ عَلى مَریضٍ یَوماً و لَیلَةً، بَعَثَهُ اللّهُ تَعالى مَعَ إبراهیمَ الخَلیلِ علیه السلام، فَجازَ عَلَى الصِّراطِ کَالبَرقِ اللاّمِع.(1)
کسی که یک روز و یک شب پرستاری بیماری را به عهده بگیرد، خداوند او را با ابراهیم خلیل الله محشور می نماید، پس همچون درخشش برقی از صراط عبور می نماید.

این سخن از دو جهت به ارزش و اهمیت پرستاری اشاره دارد. نخست به لحاظ این که از آخرین سخنان پیغامبر گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله) است؛ و روشن است که انسان در آخرین روزهای عمر خود مهمترین و اساسی ترین دیدگاه هایش را مطرح می نماید. از این رو می توان پرستاری را یکی از مهمترین اصول انسانی و الهی دانست و بر اهمیت فوق العاده آن صحه گذارد. جهت دیگر، آثار پرارزش اخروی و معنوی و پاک شدن از گناهان است که گواهی گویا بر اهمیت ویژه پرستاری است. بنابراین پرستاری و مراقبت از بیماران و کوشش برای برآوردن احتیاجهای آنان می تواند آدمی را به درجات بلند و برکات معنوی برساند، و این خود نشان حقیقت زیبای پرستاری است.

میلاد دوباره

در روایتی دیگر از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که:
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) مَن سَعى لِمَریضٍ فی حاجَةٍ قَضاها أو لَم یَقضِها، خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ کَیَومَ وَلَدَتهُ اُمُّهُ.فَقالَ رَجُلٌ مِنَ الأَنصارِ: بِأَبی أنتَ واُمّی یا رَسولَ اللّهِ، فَإِن کانَ المَریضُ مِن أهلِ بَیتِهِ، أوَ لَیسَ ذلِکَ أعظَمَ أجراً إذا سَعى فی حاجَةِ أهلِ بَیتِهِ؟ قالَ: نَعَم.(2)

پیغامبر گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: کسی که برای برآوردن احتیاج بیماری کوشش کند، خواه احتیاج او برآورده شود یا نه، همچون روزی که از مادر متولد شده است از گناهان پاک می شود. در این هنگام مردى از انصار عرض کرد: یا رسول اللّٰه، اگر چه آن بیمار از بستگان او باشد؟ رسول خدا (صلّى اللّٰه علیه و آله) فرمودند: بله.

این سخن نیز حکایت از اهمیت رسیدگی به امر بیماران دارد؛ که چگونه توجه به بیماران و رفع نمودن احتیاج آنان، آدمی را به آثار معنوی بسیار مطلوبی می رساند.

نصیبی از بهشت

در برخی از روایات چنین آمده است: هر کس به بیماری غذایی را که او میل دارد بخوراند، خداوند از میوه های بهشت به او میخوراند.(3)

بنابراین، می بینیم که خدمت به بیماران به هر گونه ای، حتی غذادادن به آنها که معمولی ترین کار پرستاری است، مورد ستایش و تقدیر خداوند خواهد بود و افزون بر محبوبیت در جامعه، آثار اخروی بلندی نیز در پی خواهد داشت.

باری، پرستاری می تواند یکی از رجحانن راه های قرب به خداوند و کمال انسان باشد. از این رو باید به پرستاری به عنوان یک وظیفه انسانی - الهی نگریست و این نگرش می تواند نشاط و علاقه ویژه ای را در امر پرستاری ایجاد کند. پرستار با عشق ورزیدن به کار خود، بیمار را کانون توجه خود قرار می دهد و به او امید و آرامش افزونتر می بخشد.

برخی از روایات، پرستاری را یکی از حقوقی که مسلمانان در سفر بر یکدیگر دارند دانسته است: حق مسافر این است که اگر بیمار شد، دوستان و همراهانش سه روز از او مراقبت و پرستاری نمایند.(4)

این سخن، گویای اهمیت پرستاری است که آدمی حتی در تنگنای سفر نیز نباید از این امر مهم غفلت ورزد.

برتر از نماز در مسجد

ارزش و اهمیت پرستاری در فرهنگ والای اسلامی به اندازهای است که حتی بر نماز در مسجد که یکی از مهمترین و عالی ترین عبادت های اسلامی است، رجحان دارد.

مراز بن حکم می گوید: با محمد بن مصادف، همسفر بودم. چون به مدینه داخل شدیم، من بیمار شدم و همراه و همسفر من مرا تنها می نهاد و به مسجد می رفت. من به پدرش، مصادف، شکایت کردم و این جریان را به او گفتم و مصادف نیز به حضرت صادق (علیه السلام) اطلاع داد. امام در پی او فرستاد و به او فرمود: نشستن تو نزد همسفر بیمارت و مراقبت از او ارزشمندتر است از نماز خواندنت در مسجد.(5)

این سخن امام صادق (علیه السلام) دلیلی است قاطع و روشن بر ارزش معنوی و اخروی پرستاری؛ که بسان نماز خواندن در مسجد به آدمی، تقرب و معنویت می بخشد.

پی نوشت ها:

1- بحارالأنوار، ج 76، ص 368.

2- بحارالأنوار، ج 81، ص 217 و نیز ج 76، ص 335 ؛ وسایل الشیعه، ج 2، ص 643

3- بحارالأنوار، ج 81، ص 224.

4- خصال ، ص 99.

5- وسایل الشیعه، ج 9، ص 400

منبع: نگرش اسلامی به: فرهنگ پرستاری، اکبر اسدی، صص25-18، نشر مرکز تحقیقات اسلامی جانبازان، قم، چاپ دوم، 1375

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1721

به "ارزش و اهمیت پرستاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش و اهمیت پرستاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید