15 اتاق فکر در وزارت علوم برای تصمیم سازی و استفاده از خرد جمعی ایجاد می گردد

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقاتی و فناوری از تشکیل 15 اتاق فکر؛ هر کدام با فعالیت تخصصی در حوزه ای خاص در وزارت علوم اطلاع داد.

15 اتاق فکر در وزارت علوم برای تصمیم سازی و استفاده از خرد جمعی ایجاد می گردد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، علی خیرالدین مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقاتی و فناوری، استفاده از خرد جمعی در سیاست گذاری و برنامه ریزی را محور اصلی تشکیل 15 اتاق فکر اعلام نمود و گفت: در قوانین مختلف کشور مانند قانون اساسی، قانون تشکیل، اهداف و وظایف وزارت علوم، برنامه های توسعه پنچ ساله و برنامه های بودجه ماموریت های کلان و مهمی بر عهده وزارت علوم گذاشته شده است و در اتاق های فکر این ماموریت ها به سیاست های اجرایی و برنامه عملیاتی تبدیل خواهند شد.

توجه وزارت علوم به خرد جمعی

وی اضافه کرد: در دنیا فعلی که مدیریّت بیش از هر چیزی بر علم تکیه و اتّکا دارد از وزارت علوم به عنوان متولّی اصلی ترویج و توسعه علوم در کشور بیش از سایر دستگاه ها و نهاد ها انتظار می رود که سیر و جریان حرکت خود را مبتنی بر اصول و قواعد علمی نماید و با استناد به این مبنا، وزارت علوم با تاسیس اتاق های فکر در صدد بنیان گذاشتن حرکت و مدیریت خود بر اصول مسلّم علمی و استفاده از عقل و خرد جمعی برای تقلیل خطا و ازدیاد منافع مدیریتی است.

خیرالدین گفت: این سیاست هم جهت است با جهت گیری اصلی دولت سیزدهم (دولت مردمی) که بنای خود را بر اعتماد به علما و سیرۀ عقلا قرار داده است.

این استاد نمونه کشوری؛ عناوین اتاق های فکر وزارت علوم را به توضیح ذیل اعلام نمود: 1- اقتصاد آموزش عالی 2- کاربردی سازی پژوهش 3- سیاست گذاری علم 4- دیپلماسی و مرجعیّت علم 5- اجتماعی و فرهنگی 6- تحوّل در علوم انسانی 7- شفافیّت و تعارض منافع 8- سیاست گذاری فناوری 9- آموزش هدفمند 10 - ایثارگران 11 - سنجش و انگیزش 12- جوانان و نخبگان 13 - ارزیابی برنامه ها و اسناد فرادستی 14 - اسلامی شدن دانشگاه ها 15 - رسانه و فضای سایبری

اهداف ایجاد اتاق های فکر

خیرالدین در مورد اهداف تشکیل این اتاق ها گفت: وزارت علوم با تاسیس اتاق های فکر در جهت تجزیه این سیاست به اجزاء اجرائی و ارجاع به عقلا و صاحبنظران در قالب اتاق فکر است. اتاق های فکر طوری طراحی و راه اندازی شده اند که تمام دغدغه های حوزه مربوطه را شامل گردد. مداقّه در عناوین اتاق های فکر گویای این حقیقت است که در احصاء مباحث و مسائل مربوط به حوزه فعالیت وزارت علوم کوشش زیادی انجام شده است که اهمّ مباحث ذیل عناوین اتاق فکر تجمیع شده و هیچ حوزه ای مغفول واقع نشده باشد.

مشاور وزیر علوم تاکید نمود: قوانین و سیاست های کلان متعددی از تشکیل این اتاق ها حمایت می نمایند که از جمله می توان به اسناد بالادستی همانند نقشه جامع علمی کشور، قانون تشکیل، اهداف و وظائف وزارت علوم، طرح های توسعه پنج سالۀ اداره کشور و نیز ارشادات و راهنمایی های مناسبتی مقامات عالیه کشور و ریاست محترم جمهور و عموم نخبگان اشاره نمود.

وی اضافه کرد: شیوه نامه تشکیل و اداره اتاق های فکر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عرصه، محدوده و حوزۀ فعالیت این اتاق ها را تبیین می نماید. این سند به نوبه خود متاثّر از سیاست های عالی نظام اداری کشور بوده و متناظر است.

تشکیلات و فرآیند کار اتاق های فکر

رئیس اسبق دانشگاه سمنان گفت: اعضای اتاق ها از زبده ترین و با کفایت ترین اعضای هیات علمی کشور و صاحب نظران خبره و بصیر تشکیل می گردد که قدرت رصد و تعقیب و تجزیه و تحلیل عرصه عمومی جریان علم و فناوری و مهارتی کشور را داشته و قادر خواهند بود اهمّ موارد چالش برانگیز برای رشد و ترقّی علمی و فنی کشور را تشخیص داده و این موارد را به دستور بحث و مطالعه و مباحثه تبدیل نمایند.

خیرالدین تشریح کرد: مسائل مهم آموزش عالی در جلسات اتاق فکر به بحث و امعان نظر گذاشته می گردد تا روشن گردد آیا مساله مورد بحث به عنوان مسألۀ اصلی کشور قابلیّت طرح و صرف مخارج و هزینه دارند یا خیر. چنانچه مورد مطروحه از منظر نظر صاحبنظران خبرۀ اتاق قابل اعتنا و حائز اهمیّت تشخیص داده شد کوشش برای تبدیل آن به مساله و چالش مدیریتی صورت می گیرد و در ادامه با اتّخاذ استراتژی متناسب نسبت به حلّ آن ها اقدام خواهد شد و نتیجه و طریقۀ حلّ در اختیار مقامات اجرایی وزارتخانه و سایر ارکان مدیریتی کشور قرار داده خواهد شد تا از آن در جریان حل مسائل و معضلات کشور استفاده صورت گیرد.

مشورتی بودن نظرات اتاق های فکر

وی در خاتمه تاکید نمود: خروجی و طرق حلّ جنبۀ مشورتی و توصیه ای داشته و چنانچه در عمل با سائر اهداف اداری و اجرائی کشور تناقض و تعارض عمده نداشته باشد؛ در مدار اجرا قرار خواهد گرفت و چنانچه خروجی اتاق با اهداف مدیریتی کشور تضاد منافع یا مصالح داشته باشد به وسیله مذاکره و تعامل با حوزه های ذیربط سعی در انجام کار کارشناسی صورت خواهد گرفت تا برترین تصمیم برای نظام اداری و اجرائی کشور اتّخاذ گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 دی 1400 بروزرسانی: 15 دی 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1774

به "15 اتاق فکر در وزارت علوم برای تصمیم سازی و استفاده از خرد جمعی ایجاد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 اتاق فکر در وزارت علوم برای تصمیم سازی و استفاده از خرد جمعی ایجاد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید