15 اتاق فکر در وزارت علوم برای تصمیم سازی و استفاده از خرد جمعی ایجاد می گردد
به گزارش عاشقان علم الکترونیک، مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقاتی و فناوری از تشکیل 15 اتاق فکر؛ هر کدام با فعالیت تخصصی در حوزه ای خاص در وزارت علوم اطلاع داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، علی خیرالدین مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقاتی و فناوری، استفاده از خرد جمعی در سیاست گذاری و برنامه ریزی را محور اصلی تشکیل 15 اتاق فکر اعلام نمود و گفت: در قوانین مختلف کشور مانند قانون اساسی، قانون تشکیل، اهداف و وظایف وزارت علوم، برنامه های توسعه پنچ ساله و برنامه های بودجه ماموریت های کلان و مهمی بر عهده وزارت علوم گذاشته شده است و در اتاق های فکر این ماموریت ها به سیاست های اجرایی و برنامه عملیاتی تبدیل خواهند شد.
توجه وزارت علوم به خرد جمعی
وی اضافه کرد: در دنیا فعلی که مدیریّت بیش از هر چیزی بر علم تکیه و اتّکا دارد از وزارت علوم به عنوان متولّی اصلی ترویج و توسعه علوم در کشور بیش از سایر دستگاه ها و نهاد ها انتظار می رود که سیر و جریان حرکت خود را مبتنی بر اصول و قواعد علمی نماید و با استناد به این مبنا، وزارت علوم با تاسیس اتاق های فکر در صدد بنیان گذاشتن حرکت و مدیریت خود بر اصول مسلّم علمی و استفاده از عقل و خرد جمعی برای تقلیل خطا و ازدیاد منافع مدیریتی است.
خیرالدین گفت: این سیاست هم جهت است با جهت گیری اصلی دولت سیزدهم (دولت مردمی) که بنای خود را بر اعتماد به علما و سیرۀ عقلا قرار داده است.
این استاد نمونه کشوری؛ عناوین اتاق های فکر وزارت علوم را به توضیح ذیل اعلام نمود: 1- اقتصاد آموزش عالی 2- کاربردی سازی پژوهش 3- سیاست گذاری علم 4- دیپلماسی و مرجعیّت علم 5- اجتماعی و فرهنگی 6- تحوّل در علوم انسانی 7- شفافیّت و تعارض منافع 8- سیاست گذاری فناوری 9- آموزش هدفمند 10 - ایثارگران 11 - سنجش و انگیزش 12- جوانان و نخبگان 13 - ارزیابی برنامه ها و اسناد فرادستی 14 - اسلامی شدن دانشگاه ها 15 - رسانه و فضای سایبری
اهداف ایجاد اتاق های فکر
خیرالدین در مورد اهداف تشکیل این اتاق ها گفت: وزارت علوم با تاسیس اتاق های فکر در جهت تجزیه این سیاست به اجزاء اجرائی و ارجاع به عقلا و صاحبنظران در قالب اتاق فکر است. اتاق های فکر طوری طراحی و راه اندازی شده اند که تمام دغدغه های حوزه مربوطه را شامل گردد. مداقّه در عناوین اتاق های فکر گویای این حقیقت است که در احصاء مباحث و مسائل مربوط به حوزه فعالیت وزارت علوم کوشش زیادی انجام شده است که اهمّ مباحث ذیل عناوین اتاق فکر تجمیع شده و هیچ حوزه ای مغفول واقع نشده باشد.
مشاور وزیر علوم تاکید نمود: قوانین و سیاست های کلان متعددی از تشکیل این اتاق ها حمایت می نمایند که از جمله می توان به اسناد بالادستی همانند نقشه جامع علمی کشور، قانون تشکیل، اهداف و وظائف وزارت علوم، طرح های توسعه پنج سالۀ اداره کشور و نیز ارشادات و راهنمایی های مناسبتی مقامات عالیه کشور و ریاست محترم جمهور و عموم نخبگان اشاره نمود.
وی اضافه کرد: شیوه نامه تشکیل و اداره اتاق های فکر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عرصه، محدوده و حوزۀ فعالیت این اتاق ها را تبیین می نماید. این سند به نوبه خود متاثّر از سیاست های عالی نظام اداری کشور بوده و متناظر است.
تشکیلات و فرآیند کار اتاق های فکر
رئیس اسبق دانشگاه سمنان گفت: اعضای اتاق ها از زبده ترین و با کفایت ترین اعضای هیات علمی کشور و صاحب نظران خبره و بصیر تشکیل می گردد که قدرت رصد و تعقیب و تجزیه و تحلیل عرصه عمومی جریان علم و فناوری و مهارتی کشور را داشته و قادر خواهند بود اهمّ موارد چالش برانگیز برای رشد و ترقّی علمی و فنی کشور را تشخیص داده و این موارد را به دستور بحث و مطالعه و مباحثه تبدیل نمایند.
خیرالدین تشریح کرد: مسائل مهم آموزش عالی در جلسات اتاق فکر به بحث و امعان نظر گذاشته می گردد تا روشن گردد آیا مساله مورد بحث به عنوان مسألۀ اصلی کشور قابلیّت طرح و صرف مخارج و هزینه دارند یا خیر. چنانچه مورد مطروحه از منظر نظر صاحبنظران خبرۀ اتاق قابل اعتنا و حائز اهمیّت تشخیص داده شد کوشش برای تبدیل آن به مساله و چالش مدیریتی صورت می گیرد و در ادامه با اتّخاذ استراتژی متناسب نسبت به حلّ آن ها اقدام خواهد شد و نتیجه و طریقۀ حلّ در اختیار مقامات اجرایی وزارتخانه و سایر ارکان مدیریتی کشور قرار داده خواهد شد تا از آن در جریان حل مسائل و معضلات کشور استفاده صورت گیرد.
مشورتی بودن نظرات اتاق های فکر
وی در خاتمه تاکید نمود: خروجی و طرق حلّ جنبۀ مشورتی و توصیه ای داشته و چنانچه در عمل با سائر اهداف اداری و اجرائی کشور تناقض و تعارض عمده نداشته باشد؛ در مدار اجرا قرار خواهد گرفت و چنانچه خروجی اتاق با اهداف مدیریتی کشور تضاد منافع یا مصالح داشته باشد به وسیله مذاکره و تعامل با حوزه های ذیربط سعی در انجام کار کارشناسی صورت خواهد گرفت تا برترین تصمیم برای نظام اداری و اجرائی کشور اتّخاذ گردد.
منبع: خبرگزاری دانشجو