راهکارهایی برای ادامه فرایند مواجهه با شیوع کرونا در ایران، مواجهه با موج دوم کرونا احتمالا در پاییز 99

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، نوپدید بودن، ناشناخته بودن، تکیه بر آمار نادرست ابتدایی و اعلام شده از سوی بعضی کشورها و البته متغیر بودن ویروس و یافته های جدید علمی باعث شده است بسیاری از راهکارها و اقدامات مقابله ای برای کنترل کرونا راه به جایی نبرد و هزینه های ناشی از این ویروس برای کشورهای مختلف بیش ازحد تصور باشد.

راهکارهایی برای ادامه فرایند مواجهه با شیوع کرونا در ایران، مواجهه با موج دوم کرونا احتمالا در پاییز 99

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، باز هم کرونا و باز هم اخبار و اطلاعات جدید. در این روزها که همه چیز درحال تغییر است، از نظم جهانی تا تمام وجوه زندگی انسانی؛ از اقتصاد و فرهنگ تا سیاست و اجتماع و... تنها نکته ثابت همان عامل این تغییرات پیاپی و عجیب است؛ شیوع کرونا. رسانه ها هر لحظه اخبار جدیدی از میزان ابتلای مردم در کشورهای مختلف جهان منتشر می نمایند، هر روز اخباری مبنی بر تست واکسن ها و داروهایی برای مقابله با این ویروس همه گیر منتشر می نمایند و بیم و امید همچنان درحال نوسان است. تعداد کشته ها لحظه به لحظه بیشتر می گردد و کشورهای مختلف درصدد بهره برداری از راه حلهایی هستند تا هم میزان اپیدمی و هم میزان مرگ ومیر ناشی از ابتلا به کرونا را کاهش دهند. به تجربیات یکدیگر رجوع می نمایند و سناریوهای مختلفی را که غالبا بر مدار آزمون و خطاست، تست می نمایند تا شاید درنهایت پیروز به کنترل زنجیره شیوع کرونا شوند. نظامات بهداشت و درمان کشورها همه خسته شده اند، فیلم ها و تصاویری از اظهار عجز و خستگی آنها دست به دست می گردد ولی انگار واقعا کاری از دست کسی بر نمی آید، نه دارویی وجود دارد و نه پادزهری برای این ویروس مرموز و باهوش کشف و فراوری شده است. تمام مدعیان تسلیم این ویروس پنج گرمی شده اند.

از زمان شیوع و اطلاع از ورود این ویروس به ایران، یعنی اواخر بهمن و اوایل اسفند 98 ایران هم به سرعت تسلیم اپیدمی و فشار این بیماری شد تا جایی که در همان روزهای نخست بعد از چین به عنوان اولین کشور درگیر با کرونا بیشترین تعداد جانباختگان را به خود اختصاص داده بود. رفته رفته و با همه گیری بیشتر کرونا و ورود این ویروس به اروپا و آمریکا شرایط وخیم کشورهای این مناطق کمی نابسامانی موجود در شرایط سلامت و درمان ایران را پوشش داد و البته نظام سلامت کشور هم با همکاری مردم و سیاست های اتخاذشده تا حدی از شوک اولیه خارج شد و حالا حداقل در زمان فعلی به اذعان مسئولان وزارت بهداشت شرایط مطلوبی دارد. یکی از اصلی ترین مسائل از همان ابتدای راه همه گیری کرونا در جهان و ایران مساله اعلام آمار قطعی تعداد مبتلایان به این ویروس بود، همان روزهایی که کشورها یکدیگر را به عدم اعلام آمار واقعی تعداد مبتلایان متهم می کردند و البته این ویروس آنقدر قدرتمند بود که پیش از سرپوش گذاشتن خیلی از کشورها بر تعداد آمارهای مبتلایان و کشته شده ها دست شان را تا حدی رو کند. این مساله تا همین امروز ادامه پیدا نموده است اما درحال حاضر مهم تر از مساله آمار فعلی تعداد مبتلایان و جان باختگان، چشم اندازها و پیش بینی های آینده و همچنین راه حلهایی است که کشورها از این به بعد برای پیشبرد حکمرانی خود و سلامت مردم اتخاذ می نمایند.

آنقدر راه حلهای مقابله ای برای مواجهه با کرونا متنوع و مختلف بوده اند که امکان بازگو کردن تمام آنها نیست، اما بعضی اخبار و گزارش ها دریچه های جدیدی را باز و اطلاعات به روزشده ای را بیان می نمایند که با توجه به آنها حجم بیم و امید به آینده بیش از پیش سینوسی و متغیر نشان می دهد. یکی از همین گزارش ها که در ارتباط با شرایط شیوع کرونا در ایران و پیش بینی در ارتباط با آینده این ویروس در جغرافیای کشور ماست، گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تحت عنوان شرایط کنترل همه گیری کووید-19 در کشور، پیش بینی موج دوم شیوع بیماری و اقدامات لازم برای آمادگی است. در ایران گزارش اطلاعات و آمار و اخباری آمده است که دانسته ها و اخبار قبلی اعلام شده از سوی مسئولان نظام سلامت کشور و همچنین سیاست های اتخاذشده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا را به چالش می کشد و زنگ خطری را نسبت به شروع موج دوم شیوع این بیماری در کشور به صدا درمی آورد.

چکیده گزارش پرسروصدای مرکز پژوهش های مجلس درباره کرونا

نوپدید بودن، ناشناخته بودن، تکیه بر آمار نادرست ابتدایی و اعلام شده از سوی بعضی کشورها و البته متغیر بودن ویروس و یافته های جدید علمی باعث شده است بسیاری از راه حلها و اقدامات مقابله ای برای کنترل کرونا راه به جایی نبرد و هزینه های ناشی از این ویروس برای کشورهای مختلف بیش ازحد تصور باشد. تنها اصلی که امیدوارانه می توان در ارتباط با آن سخن گفت، این است که بالاخره با تمام فرازوفرود ها این ویروس بالاخره از بین خواهد رفت و ما دوباره در جهان بدون کرونا زندگی خواهیم کرد ولی در همین گزاره هم این مساله اهمیت دارد که چطور این بحران را پشت سر می گذاریم و تا چه حد می توان با کمترین هزینه از شرایط کرونایی خارج شویم. کمی از شرایط کرونا در جهان فاصله بگیریم و روی ایران متمرکز شویم.

براساس آخرین اطلاعات و آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت و تحلیل های اجرا شده، بعد از شیب تند و صعودی کرونا در روزهای ابتدایی شیوع این بیماری در کشور درحال حاضر منحنی ابتلا و مرگ ومیر بر اثر این ویروس به حالت نسبتا باثبات و مسطحی رسیده است و با یک ضریب تغییر نسبتا ثابت درحال پیشروی است. اطلاع رسانی و ایجاد آگاهی در مردم و همراهی آنها با مسئولان خصوصا در ایام تعطیلات نوروز 99، تعطیلی اجتماعات و فعالیت هایی که منجر به اجتماعات گوناگون در کشور می شد؛ اعم از مدارس، مراکز آموزشی، استادیوم ها و سینماها و... ، اجرای طرح غربالگری با سامانه وزارت بهداشت، ممنوعیت در مسافرت ها و اجرای حدی از قرنطینه شهری در بعضی استان ها، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی کسب وکارها و... همه اقدامات و اتفاقاتی بود که بر نزولی شدن فرایند ابتلا و مرگ ومیر ناشی از کرونا و رسیدن به شرایط شبه باثبات در کشور اثر گذاشت. بعد از عبور از این گذار و لزوم شروع فعالیت های اقتصادی برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر اقتصادی در کشور اما نگرانی های جدی حول ایجاد موج دیگری از شیوع در کشور و بین مسئولان نظام سلامت به وجود آمد. تغییر طرح فاصله گذاری اجتماعی به فاصله گذاری هوشمند اجتماعی، حضور دوسوم کارکنان در ادارات و شروع به کار کارخانه ها و بنگاه های اقتصادی، فعالیت پرازدحام حمل ونقل عمومی و فروشگاه ها و... همه قطعاتی از پازل سیاست های جدید دولت بودند و هستند که بیم پنبه شدن هر آنچه تا امروز برای مقابله با کرونا اجرا شده را ایجاد نموده است. در این گذار اما سوای بیم برآمده از سیاست های اخیر، آن ماجرای اعلام آمارهای رسمی و... تعداد افراد مبتلا و جان باخته بر اثر کرونا همچنان وجود دارد. البته این بار با اتکا به گزارش مرکز پژوهش های مجلس و با تکیه بر اصل نمونه گیری و امکان انجام آزمایش های متعدد برای فهم میزان تعداد واقعی مبتلایان قطعی به کرونا در کشور می توان به اعداد و ارقام جدید رسید.

در این گزارش با اعلام آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت آمده است: از شروع بروز بیماری ناشی از کووید-19 در کشور، در پروتکل اعلام مبتلایان به 19-COVID، براساس موارد مثبت قطعی که با تست PCR-RT اثبات شده باشد، معین شد. این تست تا به امروز در بیمارانی انجام می گردد که به دلیل علائم شدید در بیمارستان بستری می شوند. یعنی افرادی که به ویروس آلوده می شوند، ولی به دلیل عدم علامت یا به خاطر خفیف بودن علائم احتیاج به بستری ندارند یا اصلا به مراکز درمانی مراجعه نمی نمایند و براساس تجربه کشور چین، حدود 80 درصد مبتلایان را شامل می شوند، در این آمار محاسبه نمی شوند .از طرفی براساس نتایج مطالعه ای، حساسیت تست PCR-RT در چین حدود 67 درصد بوده است. حساسیت تست PCR-RT بستگی به محل نمونه برداری (از حلق، بینی و ریه، زمان انجام تست و نحوه نمونه گیری) متغیر بوده و براساس مطالعات متفاوت بین حدود 35 تا 88 درصد متغیر است، یعنی در حدود 30،40 درصد از مبتلایان علی رغم علائم قطعی در اسکن ریه، تست منفی گزارش می گردد. بنابراین می توان تخمین زد که آمار واقعی مرگ ومیر که نتوانسته شمارش گردد حدود 8/0 برابر آمار به دست آمده از پروتکل اعلام مبتلایان و آمار مبتلایان بین 8 تا 10 برابر آمار پروتکل است. برای انطباق هرچه بیشتر آمار پروتکل با آمار تقریبی، ضروری است توان آزمایشگاهی و انجام تست در کشور افزایش یابد؛ شایان ذکر است، با افزایش توان آزمایشگاهی و انجام تست در کشور تشخیص بیشتر موارد بیماری امکان پذیرتر شده و انتشار بیماری محدودتر می گردد.

با تکیه بر این اطلاعات و یک حساب سرانگشتی مجموع تعداد فوتی ها در ایران باید حدود هشت هزار و 420 باشد. همچنین براساس همین اطلاعات تعداد کل مبتلایان بر اساس تخمین عجیب مرکز پژوهش های مجلس، حدود 600 تا 750 هزار نفر است. این تخمین و آنالیز به خوبی اهمیت بالای انجام تست های زیاد و شناسایی افراد مبتلاشده را نشان می دهد. مضاف بر این وجود این شکاف آماری فقط متوجه کشور ایران نیست و تقریبا تمام کشورها با آن روبه رو هستند و راه حل کاستن از این شکاف هم افزایش تعداد تست های کرونا برای شناسایی تعداد بیشتری از افراد مبتلا به این ویروس است. به صورت کلی می توان گفت مدل آمارگیری و تشخیص ابتلای افراد به کرونا در ایران مطابق بر سیستم شناسایی چینی است که در آن تعداد افراد مبتلایی که علائم خفیفی دارند و بستری نمی شوند یا حتی عده ای به مراکز درمانی مراجعه نمی نمایند (چیزی حدود 80 درصد مبتلایان این طور هستند) در آمار نهایی محاسبه نمی گردد.

ایران کمترین میزان تست های کرونایی را بین کشورهای اصلی درگیر با این بیماری دارد

دولت با سعی در عادی سازی شرایط، حفظ حیات اقتصادی کشور و البته مدیریت فشار ناشی از کرونا بر زندگی و روان مردم راه حلهای نسبتا سختگیرانه ای را که در ابتدای شیوع کرونا در پیش گرفته بود، رفته رفته تعدیل نموده است؛ اقدامی که موجبات نگرانی از اوج گیری دوباره شیوع کرونا در کشور را فراهم آورده و مخالفان زیادی را هم به نقد از سیاست های دولت واداشته است. در تحلیل راه حلهای کشورهای مختلف جهان (که قبل تر در همین روزنامه منتشر شده) گفتیم که روش ایران برای مواجهه با کرونا تقریبا راهی سوای آن چیزی است که سایر کشورهای جهان دنبال می نمایند. این مساله را رئیس جمهور هم گفته بود که ما نه به روش چینی ها و نه به روش اروپایی ها و با اتخاذ یک راه حل میانه به جنگ با کرونا رفته ایم، سیاستی که هنوز خروجی آن به طور کامل تعیین نشده است و معلوم نیست چه میزان از مزیت های آن دو روش شرقی و غربی و آسیب های آن دو را متحمل شده است. با وجود این، نکته دیگری که بالاتر به آن اشاره نمودیم مساله مواجهه جدی تر با ویروس کرونا آن هم از راستا انجام و افزایش تست های کروناست، چراکه برای مقابله جدی تر و موثرتر با فرایند شیوع احتیاجمند پر کردن خلأ بین تعداد افراد شناسایی شده و تعداد واقعی افراد مبتلا هستیم. با نگاهی به جدول کشورهای دارای بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا در جهان و با آنالیز میزان تست های اجرا شده برای شناسایی افرد مبتلا به این ویروس، متاسفانه ایران در بین 10کشور اول دارای بیشترین تعداد مبتلا بعد از بلژیک بوده و کمترین میزان تست ها را انجام داده است. تا به حال در ایران بیش از 275هزار تست کرونا اجرا شده که این رقم در آمریکا نزدیک به سه میلیون تست و در کشورهایی نظیر ایتالیا و آلمان بیش از یک میلیون و یک میلیون و 300هزار تست بوده است. قبل تر و در آنالیز تجربه نسبتا پیروز آلمان در مبارزه با شیوع کرونا همین ماجرای تعداد تست های اجرا شده به عنوان برگ برنده این کشور عنوان و اعلام شده بود. باید به این هم اشاره نمود که مساله تحریم ها و عدم دسترسی ایران به تعداد بیشتری از کیت های آزمایشگاهی تشخیص کرونا یکی از دلایل کمتر بودن میزان تست های اجرا شده است که با استفاده از دانش بومی و ابزار ساخته شده توسط دانشمندان ایرانی امید می رود زودتر به نقطه مطلوبی در این حوزه برسیم.

مواجهه با موج دوم کرونا احتمالا در پاییز 99

در ادامه آنالیز گزارش مرکز پژوهش های مجلس به چند نکته قابل تامل دیگر نیز برمی خوریم. این مرکز براساس مدل سازی کارگروه اپیدمیولوژی وزارت بهداشت اعلام نموده است که میزان تعداد مبتلایان به کرونا درصورت عدم مداخله دولت در فرایند مقابله با کرونا در ایران به 60میلیون نفر می رسد و همچنین کرونا تا حدود 400روز در کشور باقی می ماند و در آبان99 به نقطه اوج خود می رسد. اما اگر در 4سطح شاهد مداخله دولت در فرایند شیوع کرونا باشیم اتفاقات دیگری به این ترتیب می افتد؛ اگر میزان مداخله دولت در فرایند مقابله ای 10درصد باشد تعداد مبتلایان به کرونا در ایران به 2میلیون و 400هزار نفر با 30هزار و 700 کشته می رسد. اگر میزان مداخله 25درصد باشد، یک میلیون و 160هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند و 13هزار و 450نفر جان شان را از دست خواهند داد.

اگر میزان مداخله و ایزولاسیون دولتی به 32درصد برسد تعداد مبتلایان 951هزار نفر و تعداد جان باختگان 8هزار و 630نفر خواهد بود و اگر میزان مداخله 40درصدی باشد، 811هزار نفر از مردم ایران به کرونا مبتلا و 6هزار و 30نفر کشته خواهند شد. البته در این گزارش هیچ اشاره ای به میزان مداخله فعلی دولت نشده است تا بتوان تحلیلی از شرایط فعلی ارائه داد. براساس شواهد علمی موجود در جهان، مداخله و ایزولاسیون زیر 70درصد، احتمال پیروزیت استراتژی فاصله گذاری فیزیکی برای هر مدتی را بعید و رعایت جامعه در سطح 80 تا 90درصد احتمالا این بیماری را در 13 تا 14هفته کنترل می نماید. در ایران گزارش براساس شبیه سازی های اجرا شده و درصورت عدم فراوری دارو و واکسن و همچنین اختلاط زمانی شیوع آنفلوآنزا و کرونا در فصل پاییز، پیش بینی می گردد که در این فصل شاهد بروز موج دوم شیوع کرونا در کشور باشیم.

آرام کردن یا کاهش آسیب

جداکردن داوطلبانه افراد بیمار علامت دار و کند کردن فرایند اپیدمی به منظور ایجاد فرصت کافی برای سیستم های درمانی به جهت امکان پذیرش بیماران و فرصت دادن برای فراوری دارو یا واکسن؛ در این روش فرض بر ابتلای 60 تا 70درصد مردم است تا به نوعی با ایمنی جمعی اپیدمی کنترل گردد. آلمان و انگلیس ابتدا این روش را انتخاب کردند، ولی بعد از دو هفته آن را تغییر دادند. ایران نیز برای مدت کوتاهی چنین سناریویی را درسر داشت.

کنترل فعال (استراتژی مهار)

در این روش دولت ها با تکیه بر آزمایش های گسترده افراد آلوده را شناسایی و با رهگیری آنها تعداد موارد سرایت را کاهش می دهند. تمام افرادی که طی دو هفته با فرد آلوده در تماس بوده اند ملزم به انجام تست هستند. این روش-که به نظر بهترین مدل مواجهه با کروناست- احتیاجمند کیت تشخیصی کافی و صرف هزینه برای تست تمام مردم است. کره جنوبی سرآمد استفاده از این روش مواجهه است و بعد از آن آلمان چنین سناریویی را پیش گرفته است.

سرکوب قاطع

تعطیلی کامل تمامی کسب وکارها و الزام به در خانه ماندن همه مردم است (قرنطینه نظامی) این روش فعالیت های اقتصادی را به طور کامل جز در موارد ضروری تعطیل می نماید و با اجرای آن امید می رود طی 8هفته نرخ رشد شیوع و ابتلا به بیماری کنترل گردد و به صفر برسد. چین و ایتالیا البته با تفاوت هایی در نحوه اجرا، زمان و میزان سخت گیری ها از این روش برای مواجهه با کرونا استفاده نموده اند و نتایج آن وجود دارد.

سناریوهای مختلف مواجهه با کرونا در جهان

سنگاپور

نظام سلامت عالی، برنامه های سرسخت تست گیری، ردیابی و مهار ویروس، جمعیت کم، اعتماد شهفرایندان به دولت، ترویج شست وشوی دست و حفظ فاصله ایمن مردم با یکدیگر و اعتماد به نفس بالا بعد از مواجهه پیروز با ویروس سارس.

کـره جنوبی

غربالگری سرسختانه با تست گیری از بیش از 200هزار نفر، انجام تست های سریع و رایگان و راه اندازی مرکز تست گیری از رانندگان، تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، تعطیلی فروشگاه ها و سختگیری در آمدوشد ها.

استرالیا

فعال شدن سریع پاسخ های اضطراری به شرایط کرونایی حتی زودتر از کشورهای پیشرفته دیگر، تامین منابع اقتصادی اضطراری و ایجاد معافیت های اقتصادیاتی، آمادگی سریع بیمارستان ها و قرنطینه 14روزه تمام مسافران این کشور.

آمریکا و انگلیس

ضعیف ترین کشورها در مواجهه با کرونا، ساده انگاری در مواجهه با شیوع بیماری، عدم به کارگیری سرعت لازم در انجام تست های فراگیر، عدم تجهیز کادر درمان به ملزومات بهداشتی مناسب و فلج کردن سیستم بهداشتی سایر کشورها با اعمال تحریم.

آلمان

انجام تست های فراگیر و گسترده و سریع، تعطیلی تمام مشاغل، مدارس و مراکز آموزشی و تمام اجتماعات، بهره مندی از سیستم بهداشتی و درمانی عالی در سطح بین المللی، آمادگی مواجهه با بیماری و ....

راه حلهایی برای ادامه فرایند مواجهه با شیوع کرونا در ایران

مرکز پژوهش های مجلس با توجه به راه حلهای موجود در کشورهای مختلف جهان و تحلیل شرایط موجود شیوع کرونا در ایران برای ادامه راستا مقابله با این ویروس راه حلهایی را پیشنهاد نموده است تا ایران با اتخاذ این راه حلها هزینه کمتری را در مواجهه با کرونا بپردازد؛ تقویت و ادامه استراتژی کاهش آسیب، توجه جدی تر به استراتژی کنترل فعال یا مهار (افزایش تعداد تست ها و شناسایی بیشتر افراد مبتلا به کرونا)، تقویت نظام مراقبت بیماری به منظور پیشگیری از بروز موج دوم گسترده، تقویت جلب مشارکت جامعه در رعایت مسائل بهداشتی و همکاری در اجرای مؤثر 4سیاست ستاد اعم از طرح های ایزولاسیون و افزایش فاصله اجتماعی، تقویت و استمرار گفتمان و همکاری بین بخشی تا زمان سرکوب بیماری در جهان، تدوین و پیگیری سیاست فراوری واکسن، رزرو واکسن، تقویت نقش دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در تصمیم سازی، تعهد برای تامین عادلانه و بهینه احتیاجهای درمانی و مراقبتی برای همه شهفرایندان، تدوین بسته سیاستی برای شرایط بعد از کنترل اپیدمی اول، تقویت نقش ساختارهای قانونی موجود در ادامه راستا مبارزه با بیماری کرونا، تدوین و ابلاغ دستورالعمل سطوح مختلف فاصله گذاری فیزیکی.

راهی جز مواجهه فعال با کرونا نداریم!

درنهایت با جمع بندی آنچه گفته شد و با توجه به وضع موجود ما راهی نداریم جز مواجهه و مقابله فعال با این بیماری چراکه مدل کاهش آسیب با توجه به ظرفیت سخت افزاری نظام بهداشت ما و همچنین سبک زندگی مردم کشور نه تنها هزینه زیادی را به حکومت تحمیل می نماید، بلکه قادر به پوشش تمامی مبتلایان نیستیم و کشورهایی هم که هوادار پروپاقرص این مدل مواجهه بودند بعد از مدت کوتاهی استفاده، از آن روش روی گردان شدند و روش دیگری را اتخاذ کردند. مدل سرکوب قاطع هم در کشوری شبیه به ایران با این شرایط اقتصادی و معیشتی امکان اجرایی شدن ندارد، کما اینکه پیش از این نیز مسئولان عالی کشور علاوه بر کهنه خواندن این روش از عدم امکان آن با توجه به شرایط اقتصادی و تحریمی ایران گفته بودند. پس مواجهه فعال، انجام تست های بیشتر و شناسایی افراد مبتلا و لایه های دوم و سوم و چندم افراد در تماس با آنها برای انجام تست کرونا روشی است که می تواند بیش از هر راه حل دیگری البته درکنار همراهی و توجه مردم کارگشا باشد و به لطف خدا همچنان که چشم انتظار فراوری دارو یا واکسن این ویروس هستیم، به شرایط با ثبات و غیربحرانی در مواجهه با کرونا برسیم.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 823

به "راهکارهایی برای ادامه فرایند مواجهه با شیوع کرونا در ایران، مواجهه با موج دوم کرونا احتمالا در پاییز 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای ادامه فرایند مواجهه با شیوع کرونا در ایران، مواجهه با موج دوم کرونا احتمالا در پاییز 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید