توسعه گردشگری مذهبی در گرو توجه به زیرساخت ها

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، در کنار برشمردن تمامی کاستی ها و توجه به امکانات و قابلیت های جذب توریست مذهبی، به نظر می رسد ارگان ها و نهاد های مسئول برای تقویت صنعت توریسم مذهبی احتیاج به بازنگری در برنامه ها و شیوه اطلاع رسانی دارند.

توسعه گردشگری مذهبی در گرو توجه به زیرساخت ها

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه ویزای کانادا تضمینی هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، ایران با قدمتی چندین هزار ساله دارای اماکن تاریخی و مذهبی بسیاری است که در میان آن ها مقبره های زیارتی و اماکن مقدس مثل مساجد تاریخی جلوه ویژه ای به گردشگری کشور ما داده است، دین و مذهب نقش بسزایی درشکل گیری و حتی توسعه و پیشرفت بعضی از شهر های از جمله مشهد، قم، شیراز، قزوین، شوش، اردبیل، گنبد کاووس و ... داشته است؛ حدود 33 پیامبر در ایران دفن شده اند که می توان به دانیال نبی، حیقوق نبی، قیدار نبی، اشموییل، حضرت یوشع، حضرت خالد بن سنان عبسی، شعیای نبی، حضرت حجی، حضرت مردخای، حضرت قادر، حضرت روبیل، حضرات سلام، سلوم، سهلی و القیا اشاره نمود هریک در میزان جذب گردشگر داخلی و خارجی نقش بسیار پررنگی دارند در این بین خراسان پایتخت مذهبی کشور ایران در میان دیگر اماکن مذهبی شهره بیشتری دارد؛ وجود امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد ارزش این شهر مذهبی را جهانی نموده است و قم دومین شهر مذهبی ایران به دلیل وجود بارگاه حضرت معصومه (س) خواهر گرانقدر امام رضا (ع) اهمیت ویژه ای به این شهر داده است قم به عنوان مرکز دانشگاه های مذهبی و الهیات توانسته توریست های علمی و دانشگاهی جذب کند.

در کل ایران حدود 10 هزار و 615 مقبره امام زاده وجود دارد که استان فارس با داشتن هزار و 456 امام زاده در رتبه اول قرار گرفته است که حرم شاه چراغ نگین درخشان آن آن ها محسوب می گردد. استان های مازندران و گیلان به ترتیب رتبه های بعدی را در میان شهر های مذهبی هستند. علاوه بر شهر های مذهبی کشور، ایران مراسم مذهبی متفاوتی دارد از جمله مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم و صفر، زنجیر زنی، سینه زنی و شبیه خوانی و مراسم قالی شویی مشهد اردهال و روز های مبارک ماه رمضان از جمله مراسم مذهبی با قابلیت گردشگری بالای کشور ایران محسوب می شوند.

فرصت ها و تهدید های درراستا گردشگری مذهبی

فرصت ها و تهدید های در راستا گردشگری مذهبی کشورمان وجود دارد می تواند در میزان جذب گردشگری مذهبی موثر باشد، فرصت های متعددی از جمله وجود آیین ها و مراسم های سنتی و مذهبی زیاد و جذاب، وجود مکان های مقدس اسلامی و سرو غذا های حلال می تواند نقش موثری در جذب توریست به کشور داشته باشد، در کنار آن تهدید هایی همچون عدم تبلیغات و اطلاع رسانی به موقع عدم وجود امکانات رفاهی مناسب بی توجهی به توسعه زیرساخت های حمل و نقل در کنار کمبود راهنمایان تور برای هدایت گردشگران مذهبی از جمله عواملی هستند که دست به دست هم دادند و تا گردشگری مذهبی کشور پیشرفت چشم گیری نداشته باشد.

انتقال فرهنگ وهنر ایرانی به وسیله گردشگری

محمد جواد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا در خصوص گردشگری مذهبی می گوید: گردشگری می تواند یکی از منابع مهم ارز آوری در شرایط کنونی برای کشور باشد، در کنار مسائل مالی، فرصتی برای انتقال فرهنگ و هنر ایرانی است در این بین گردشگری مذهبی به نوعی انتقال دهنده عقاید دینی و اسلامی است که اگر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم بدون شک می توانیم بسیاری از مفاهیم دینی به وسیله گردشگری به کشور هایی دیگر انتقال دهیم.

نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: کشور ما به دلیل داشتن مرقد مطهر امام رضا (ع) در مشهد و حضرت معصومه (س) در قم و همچنین وجود بارگاه مطهر شاهچراغ در شیراز از ظرفیت بالای گردشگری در خاورمیانه برخوردار است و فرصتی برای ورود گردشگر به کشور محسوب می گردد؛ با توجه به این قابلیت ها می توانیم از ظرفیت کشور های عراق، بحرین و سوریه در جذب گردشگر مذهبی استفاده کنیم.

تسلط به زبان های مختلف نقش موثری در جذب گردشگر دارد

نوبندگانی در ادامه به آموزش زبان های مختلف اشاره و تاکید نمود: برای جذب گردشگران باید زیر ساخت های آن را مهیا کنیم از تسلط به زبان های مختلف در مراکز جذب گردشگری تا تامین شرایط مناسب تفریحی و رفاهی برای گردشگران توجه به تمام زمینه ها می تواند نقش موثری در جذب گردشگران داخلی و خارجی را داشته باشد.

گردشگری مذهبی ظرفیت مناسبی در راستای توسعه مالی

عضو فراکسیون مستقلان مجلس شورای اسلامی تاکید می نماید: تبلیغات درست و سازنده در راستای فرهنگ غنی ایرانی به وسیله رسانه ها علی الخصوص رسانه های مجازی می تواند اقدام موثری در راستای جذب گردشگر به کشور باشد، باید از تمام ظرفیت ها در راستای معرفی مکان های دیدنی و فرهنگ ایرانی استفاده کنیم در این بین رایزنان فرهنگی ایران باید بیش از قبل معرف ایران در کشور های دیگر باشند؛ در کنار آن مدارس علمی و مذهبی سنی و شیعه اماکن مذهبی دیگر از جمله امامزادگان می توانند ظرفیت مناسبی برای توسعه مالی و رشد گردشگری مذهبی باشند؛ توجه به گردشگری فرهنگی و مذهبی راستا توسعه گردشگری سلامت در کشور است حتی باعث سرمایه گذاری کشور های دیگر در کشور ما می گردد.

اماکن مذهبی یک فرصت در راستای پیشرفت مالی

اصغر مسعودی نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اماکن مذهبی کشور به ظرفیت بالای جذب توریست در این مکان ها تاکید نمود و می گوید: گردشگری یکی از ظرفیت های است باید دولت به آن توجه ویژه ای داشته باشد، تنها قم، مشهد و شیراز را نمی توانیم جزو شهر های گردشگری مذهبی ایران نام ببریم بسیاری از امامزادگان در شهر های مختلف هستند که مورد احترام مردم هستند و این ظرفیت بسیار مناسبی در راستای جذب گردشگر به داخل کشور است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه تاکید نمود: در کنار امامزادگان، آستان های مقدسی همچون مساجد بزرگ و تاریخی ما در مکان های مختلف مثلا مسجد جامع عتیق دوره صفاریان و یا مسجد وکیل را در دوره زندیه در استان فارس و یا مسجد جامع کبیر از جمله ظرفیت هایی هستند در حوزه گردشگری می تواند در رشد مالی کشور نقش موثری داشته باشد.

وی در ادامه تصریح می نماید: گردشگری مذهبی را می توانیم به وسیله فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی و جهانگردی توسعه دهیم؛ در اسلام بسیار به سفر و مسافرت توصیه شده در آیاتی داریم که خداوند می فرمایند در زمین سیر کنید این سیر و سیاحت امری پسنده از نظر اسلام است؛ اگر نگاه اسلام را بخواهیم اشاعه دهیم امروز بهترین شرایط برای آن مهیا است در گذشته چنین امکاناتی برای مسافرت وجود نداشته و مردم برای مسافرت با سختی و مشقت های بسیاری روبرو بودند.

مسعودی در ادامه تاکید نمود: در اسلام مسافرت و جهانگردی به عنوان وسیله عبرت و تفکر یاد شده است سفر علاوه بر نگاه تفریحی فواید بسیار دیگری هم دارد اگر دیدگاه اسلام را به درستی تبین کنیم بدون شک نگاه مردم نسبت به سفر تغییر خواهد نمود؛ با تقویت گردشگری مذهبی در کشور می توانیم گام های بلندی در توسعه مالی کشور برداریم؛ ایران امروز به لحاظ پزشکی بسیار پیشرفت نموده است گردشگری مذهبی می تواند عاملی در جهت جذب گردشگر سلامت در داخل کشور باشد.

نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه یادآور شد: شهر های خراسان، قم و شیراز در کنار شرایط مذهبی که دارند با توسعه هتل ها و اماکن دیدنی توانایی جذب توریست مذهبی بیشتری را دارند در این میان می توانیم فرهنگ ایرانی را در غذا های ایرانی و صنایع دستی ایرانی به گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنیم.

اسلام هراسی و ایران هراسی جزو اهداف دشمنان کشور

وی در ادامه تصریح می نماید: اسلام هراسی و ایران هراسی جزو اهداف دشمنان ایران است، ما باید در راستای معرفی ایران به کشور های دیگر تسهیلات بیشتری را اختصاص دهیم حتی اگر برای ورود گردشگر کشور مجبور باشیم هزینه زیادی صرف کنیم؛ گردشگری مذهبی می تواند زمینه اشتغال و سرمایه گذاری در داخل کشور را مهیا کند در این بین عرضه هنر های دستی و فرهنگ ایرانی گزینه مناسبی خواهد بود.

عضوکمیسیون فرهنگی در ادامه می گوید: ما در جذب گردشگر باید نشان دهیم که ایران کشوری امن با ظرفیت های بالای گردشگری در تمام حوزه ها است، برای رسیدن به این هدف علاوه بر مسئولان رسانه های مختلف که نقش بسیاری پررنگی دارند با معین کردن قوانین و مقررات ورود و خروج سخت مانع از حضور گردشگران به کشور نباشیم.

توجه به زیر ساخت های صنعت گردشگری

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس در خصوص گردشگری زیارت می گوید: در دهه هایی اخیر زیر ساخت های بسیاری در جهت توسعه گردشگری کشور علی الخصوص گردشگری زیارت در نظر گرفته است، شهر های مثل مشهد، قم و شیراز جزو سه شهر مذهبی ایران هستند که قابلیت پذیرش توریست مذهبی را دارند، در میان این سه شهر قم هم بسیار کوشش نموده تا در توسعه گردشگری نسبت به دیگر شهر های مذهبی ارتقا دهد، اما هنوز از نقطه مطلوب فاصله دارد.

نماینده مردم در مجلس دهم تاکید می نماید: شهر قم به لحاظ جغرافیایی دارای چهار فصل است، بخشی از آن گرمای 40 درجه را دارد و بخشی از آن گرمای زیر صفر درجه؛ روستا های گردشگری اقداماتی در حوزه آن اندیشیده اند قم علاوه بر ظرفیت طبیعی جذابی که دارد می تواند در حوزه جذب گردشگر مذهبی بسیار موثر عمل کند.

توجه به گردشگری در بودجه سال 99

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 ادامه داد: در حوزه گردشگری مذهبی پروژه ای داریم به عنوان حرم تا جمکران این پروژه به لحاظ زمینه مالی و گردشگری بسیار اهمیت دارد؛ شهرداری حدود 7 کیلومتر را تملک نموده است و 300 متر برای خدمات هتل سازی ساخته است؛ اقداماتی در این شهر اجرا شده میزان حضور زائران به قم را افزایش داده ایم؛ بخش گردشگری مذهبی قم از ظرفیت بالای برخوردار است که در قانون بودجه سال جاری هم چند پیشنهاد خوب در این حوزه ارائه شده است.

وی در ادامه یاد آوری می نماید: مسئولیت گردشگری در سه شهر مشهد، قم و شیراز بسیار سخت تر از شهر های دیگر است با تمام این تفاسیر در خصوص گردشگری اماکن دیدنی و مذهبی کشور تبلیغات چندان ویژه ای اجرا شده نشده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس در خصوص افزایش تعداد زائران در روز های بخصوصی از سال می گوید: در ایام عاشورا و تاسوعا و حتی اربعین شاهد افزایش گردشگران داخلی در شهر های مذهبی هستیم؛ برای مثال در اربعین سال جاری قم مرکز مبادلاتی 16 کشور بود، طبق آخرین آمار قرارگاه های مردمی در شهر قم به 152 هزار 720 هزار نفر در طول 30 روز خدمات ارائه دادند؛ 84 هزار و 720 نفر آن ها پاکستانی، 2 هزار و 330 هزار نفر افغانستانی و 602 هزار و 720 نفر ایرانی بودند و تعدادی از ترکیه، سوریه، آلمان، تایلند، اتریش ودیگر کشور ها هم دراین مراسم حضور داشتند این آمار نسبت به سال 97 حدود 26 درصد افزایش داشت؛ در طول سال حدود 3 میلیون زائرین وارد این شهر می گردد اگر بتوانیم این تعداد را 5 میلیون برسانیم بدون شک در این راستا بسیار پیروز عمل نموده ایم.

امیرآبادی فراهانی در ادامه یادآوری کرد: آمار ها نشان می دهد اگر در حوزه گردشگری مذهبی به زیر ساخت ها این شهر مذهبی و دیگر شهر های مذهبی توجه ویژه ای گردد و سرمایه گذاری لازم صورت بگیرد بدون شک شاهد رشد گردشگری در قم و شهر های مذهبی دیگر کشور را خواهیم بود در این میان فراموش نکنیم جذب اینگونه توریست برای شهر و شهروندان قم درآمدی ندارد بیشتر هزینه است و این شهر در ایام اربعین بیشتر راستا عبور و مرور زائران برای رسیدن به کربلا است؛ با تمام این تفاسیر درطول سال بیشتر از کشور عراق توریست مذهبی داریم.

نماینده مردم در مجلس دهم توضیح داد: برنامه هایی سازمان گردشگری دارد امیدواریم شهر قم و دیگر شهر های مذهبی مورد توجه قرار گرفته باشد برای اینکه بتوانیم گردشگری زیارت را پر رنگ کنیم می توانیم از ظرفیت شرکت های حج و زیارت استفاده کنیم.

نگهداری درست از اماکن گردشگری از مولفه های گردشگری است

در کنار برشمردن تمامی کاستی ها و توجه به امکانات و قابلیت های جذب توریست مذهبی، به نظر می رسد ارگان ها و نهاد های مسئول برای تقویت صنعت توریست مذهبی احتیاج به بازنگری در برنامه ها و شیوه اطلاع رسانی دارند. بدین معنی که آن ها باید از تمام امکانات فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی در جهت اطلاع رسانی و معرفی جاذبه های مختلف از جمله اماکن مذهبی اقدام نمایند چراکه اولین قدم در این راستا شناساندن و مطلع ساختن جهانیان نسبت به میراث گرانقدری است که در کشور وجود دارد. البته ضمن این مسئله توجه و حفظ و نگهداری درست و علمی از این اماکن نیز از مولفه های اصلی توسعه گردشکری محسوب می گردد؛ اقدامی که متاسفانه مسئولان توجه کمتری به آن می دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 561

به "توسعه گردشگری مذهبی در گرو توجه به زیرساخت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه گردشگری مذهبی در گرو توجه به زیرساخت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید