طرز تهیه پیراشکی دونات بازاری بدون فر و در فر

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، این روزها اصطلاح پیراشکی دونات را زیاد از زبان افراد مختلف می شنویم در صورتی که تفاوت بزرگی بین این دو وجود دارد. مهم ترین تفاوت به نوع خمیر این خوراکی های خوشمزه برمی گردد. خمیر پیراشکی نوعی خمیر غذایی است که با سوسیس، سیب زمینی و گوشت و قارچ پر می گردد. طرز تهیه پیراشکی گوشت و قارچ را در کتاب کاله می توانید بخوانید. در حالی که دونات این شیرینی خوشمزه با خمیر شیرینی آماده و با کرم مخصوص پر می گردد. طرز تهیه پیراشکی کرم دار را هم در کتاب کاله بخوانید تا به تفاوت این دو خوب پی ببرید. ما در این جا به علت رایج بودن این اصصلاح از هر دوی آن استفاده نموده ایم تا طرز تهیه پیراشکی دونات را بدون فر و با فر برایتان شرح دهیم.

طرز تهیه پیراشکی دونات بازاری بدون فر و در فر

مواد لازم برای تهیه پیراشکی دونات

  • آرد همه منظوره 280 گرم
  • شکر 100 گرم
  • شیر یک فنجان
  • تخم مرغ بزرگ یک عدد
  • باترمیلک 360 می لیتر
  • بیکینگ پودر دو یک دوم قاشق چای خوری
  • نمک یک دوم قاشق چای خوری
  • وانیل یک و یک دوم قاشق چای خوری
  • کره بدون نمک دو قاشق غذاخوری
  • دارچین یک دوم قاشق چای خوری
  • جوزهندی یک چهارم قاشق چای خوری
  • روغن نباتی دو قاشق غذاخوری

مواد لازم برای روی پیراشکی دونات

  • شکر دانه ریز 100 گرم
  • دارچین یک قاشق غذاخوری
  • شکر 180 گرم
  • شیر چهار قاشق چای خوری
  • وانیل یک دوم قاشق چای خوری

طرز تهیه پیراشکی دونات در فر

1. مواد خشک را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه پیراشکی دونات باید یک کاسه بزرگ انتخاب کنید تا در آن آرد، شکر، بیکینگ پودر، دارچین، نمک و جوزهندی را مخلوط کنید. کاسه را کنار بگذارید و به سراغ آماده کردن فر و قالب ها بروید. پس فر را در دمای 210 درجه سانتی گراد گرم کنید و در دو تابه پخت پیراشکی شش تایی کمی آرد بپاشید. با این مواد و روش، پیراشکی کرم دار خانگی که در کتاب کاله آورده شده است را هم می توانید تهیه کنید.

2. دیگر مواد را مخلوط کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه پیراشکی دونات احتیاج است کاسه ای دیگر انتخاب کنید تا در آن باترمیلک، تخم مرغ، کره، روغن نباتی و وانیل را با یکدیگر مخلوط کنید. برای آماده کردن باترمیلک تنها کافی است در کتاب کاله باتر میلک چیست و چگونه در منزل آن را درست کنیم را بخوانید. مواد آماده شده را به مخلوط آرد اضافه نموده و تا یک دست شدن کامل هم بزنید. مراقب باشید مواد را زیاد با یکدیگر مخلوط نکنید که دونات هایتان سفت می شوند. مخلوط آماده شده را داخل یک کیسه زیپ دار بریزید. در صورتی که برای تهیه پیراشکی دونات عجله دارید می توانید در کتاب کاله طرز تهیه خمیر پیراشکی فوری را بخوانید.

نکته مهم: باترمیلک و تخم مرغ ها را قبل از استفاده به دمای محیط برسانید تا از بیش از حد مخلوط شدن خمیر جلوگیری به عمل آید و پختی یکنواخت داشته باشید.

3. قالب ها را پر کنید

در ادامه طرز تهیه دونات های خوشمزه، یک چهارم از قالب های پیراشکی را از مایه خمیر پر کنید و چیزی بین 8 تا 10 دقیقه در فر از قبل گرم شده بگذارید. زمانی که پیراشکی ها حالت پفکی به خود گرفته و روی آن ها طلایی شد از فر بیرون بیاورید. پیراشکی دونات های پخته شده را روی قفسه توری فر بگذارید و زمان دهید که خنک شوند. در کتاب کاله طرز تهیه پیراشکی پفکی برای دوست دارن پیراشکی شرح داده شده است.

4. پیراشکی دونات ها را تزئین کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه پیراشکی دونات نوبت به تزئین شان می رسد که از دو روش متفاوت می توانید بهره ببرید. در مرحله اول کاسه نسبتا بزرگی انتخاب کنید تا شکر دانه ریز و دارچین را در آن مخلوط کنید. بعد از آن که دونات ها از فر بیرون آمدند می توانید دانه دانه آن ها را در کاسه بغلتانید تا پیراشکی شکری داشته باشید. شما می توانید طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل را در کتاب کاله خوانده و برای عزیزان تان آماده کنید. در روش دوم کاسه ای کوچک انتخاب تا شکر، شیر و وانیل را در آن مخلوط کنید. در ادامه دونات های خنک شده را در این مایه خوشمزه بغلتانید و روی توری خنک شده برگردانید. در صورت تمایل می توانید روی آن ها ترافل های رنگی بپاشید. شما حتی با خواندن طرز تهیه کرم پیراشکی می توانید داخل آن ها را هم پر کنید.

مواد لازم برای تهیه پیراشکی دونات بدون فر

  • مایه خمیر 56 گرم
  • آب گرم یک چهارم فنجان
  • شیر ولرم یک و یک دوم فنجان
  • شکر سفید یک دوم فنجان
  • نمک یک قاشق چای خوری
  • تخم مرغ دو عدد
  • روغن قنادی یک سوم فنجان
  • روغن نباتی به میزان لازم
  • آرد همه منظوره پنج فنجان
  • کره یک سوم فنجان
  • شکر دو پیمانه
  • وانیل یک و یک دوم قاشق چای خوری
  • آب داغ چهار قاشق غذاخوری

طرز تهیه پیراشکی دونات بدون فر

1. مخمر را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه پراشکی دونات احتیاج است که میزان مخمر گفته شده را در آب گرم بریزید و به آن اجازه دهید که بعد از پنج دقیقه کف کند. در ادامه کاسه ای بزرگ انتخاب کنید تا در آن مخلوط مخمر، شیر، شکر، نمک، تخم مرغ، روغن قنادی و دو پیمانه از آرد را با سرعت کم با یکدیگر مخلوط کنید. به جای مانده خمیر را هربار به میزان یک دوم فنجان به آن اضافه کنید تا زمانی که دیگر خمیر به کاسه نچسبد. آن را حدود پنج دقیقه ورز دهید تا حسابی کش دار گردد. در ادامه خمیر را در کاسه ای از قبل چرب شده بگذارید و روی آن را کامل با بارچه بپوشانید. برای آن که حجم خمیرتان دو برابر گردد ظرف را در جایی گرم قرار دهید. خمیرتان زمانی آماده است که با دست زدن به آن، فرورفتگی در آن شکل بگیرد. دستور دیگری با عنوان طرز تهیه خمیر پیراشکی با خمیر مایه را در کتاب کاله می توانید بخوانید.

2. پیراشکی دونات ها را قالب بزنید

در دومین مرحله از طرز تهیه پیراشکی دونات ها سطح کارتان را آردپاشی کنید و خمیر را روی آن باز کنید. با یاری کاتر مخصوص دونات به تعداد دلخواه آن ها را قالب بزنید. با بیرون آمدن دونات ها از قالب، دوباره روی آن ها را بپوشانید تا حجم شان دو برابر گردد. طرز تهیه پیراشکی بازاری را برای میهمانی هایتان حتما در اولویت قرار دهید.

3. لعاب روی پیراشکی را آماده کنید

حال نوبت آن است که کره را در قابلمه ای با حرارت میانه آب کنید. شکر و وانیل را به قابلمه اضافه و تا یک دست شدن شان خوب هم بزنید. قابلمه را از روی حرارت برداشته و هر بار یک قاشق غذاخوری آب داغ به آن اضافه کنید. مراقب باشید که لعاب پیراشکی تان آبکی نگردد.

4. پیراشکی دونات ها را سرخ کنید

در آخرین مرحله نوبت به سرخ کردن دونات می رسد. تابه ای گود انتخاب نموده و روغن را گرم کنید. دمای روغن باید حدود 175 درجه سانتی گراد باشد. دونات ها را با یاری یک کفگیر داخل روغن بیاندازید. با روی سطح آمدن دونات ، آن را برگردانده تا آن طرفش سرخ گردد. زمانی که هر دو طرف دونات ها قهوه ای طلایی شدند از روغن خارج کنید و روی یک توری سیمی بگذارید. با این کار روغن اضافه اش گرفته خواهد شد. قبل از آن که دونات ها خنک شوند آن ها را در لعاب تهیه شده بغلتانید و دوباره روی توری قرار دهید.

دونات های رنگارنگ و خوشمزه برای سرو در تولدهای بچه ها برترین گزینه است.

نکات تکمیلی برای تهیه پیراشکی دونات

پیراشکی یا همان دونات آماده شده با خمیر شیرینی برای سرو در میهمانی ها و تولدها بسیار مناسب هستند. برای پختی آسان تر و لذت بخش تر در ادامه در قالب چند پرسش و پاسخ کوتاه به نکاتی اشاره نموده ایم که لذت پخت آن را برایتان دوبرابر می نماید.

با چه روش های دیگری می توان خمیر پیراشکی و دونات را آماده کرد؟

خمیر پیراشکی و دونات به روش های متعددی آماده می شوند اما استفاده از خمیرمایه در تهیه آن بسیار رایج است. با این حال شما در طرز تهیه خمیر پیراشکی برای شام از خمیر نانوایی هم می توانید بهره ببرید. طرز تهیه پیراشکی با خمیر نانوایی را می توانید امتحان کنید اما اگر پیراشکی را با روشی خانگی خواستید تهیه کنید، خمیر پیراشکی و طرز تهیه آن را در کتاب کاله بخوانید.

برای افراد دارای رژیم چه نوع پیراشکی مناسب است؟

پیراشکی دونات های پخته شده در فر کالری کمتری نسبت به پیراشکی های سرخ شده در روغن دارند چرا که روغن و چربی اضافه ای ندارند. پس این افراد با خیال راحت می توانند این نوع پیراشکی های پخته شده را در میان وعده ها مصرف نمایند. از سویی دیگر در طرز تهیه پیراشکی دونات ها به جای آرد همه منظوره، آرد بدون گلوتن و شیر گیاهی یا کم چرب بهره ببرید. طرز تهیه پیراشکی بدون گلوتن را در کتاب کاله بخوانید.

دونات های آماده شده را تا چند روز می توان نگه داشت؟

با قرار دادن دونات ها در یک ظرف در بسته آن ها را برای 48 ساعت در دمای اتاق و یک هفته در یخچال می توانید نگه دارید. برای نگه داری طولانی مدت هم باید آن ها را در یک کیسه زیپ دار گذاشته و با گرفتن هوای اضافه اش به مدت شش ماه در فریزر قرار دهید. قبل از مصرف پیراشکی ها باید چند دقیقه در مایکروویو بمانند تا یخ زدایی شوند.

در طرز تهیه پیراشکی دونات از چه روش هایی برای تزئین آن ها می توان استفاده کرد؟

برای تزئین پیراشکی ها روش های بسیاری وجود دارد، به عنوان مثال می توانید دو قاشق غذاخوری پودر کاکائو به لعاب تان اضافه کنید و با تهیه یک گاناش ساده روی آن ها را تزیین کنید. با این حال طرز تهیه گاناش شکلاتی کامل در کتاب کاله شرح داده شده است. راه دیگر آن است که روی دونات ها پودر قند، پوست لیمو یا آجیل خردشده بریزید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 11 تیر 1402 بروزرسانی: 11 تیر 1402 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2124

به "طرز تهیه پیراشکی دونات بازاری بدون فر و در فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پیراشکی دونات بازاری بدون فر و در فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید