دستور پخت 6 مدل سوپ پرطرفدار و خوشمزه

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، به یاد داشته باشید که استفاده از مواد غذایی تازه و البته ادویه های مناسب که بعضا مختص به نوعی خاصی از سوپ است تاثیر به سزایی در طعم و مزه غذای شما خواهد داشت.

دستور پخت 6 مدل سوپ پرطرفدار و خوشمزه

سوپ از جمله غذا های سبک و مقوی است که انواع و اقسام مختلفی دارد. سوپ ها معمولا در دسته پیش غذا ها قرار می گیرند و نامگذاری شان براساس اصلی ترین ماده تشکیل دهنده آن ها انجام می گردد. آموزش طرز تهیه سوپ های مختلف همواره با استقبال عاشقان انواع سوپ روبه رو می گردد. در ادامه این مطلب قصد داریم دستور پخت سوپ های پرطرفداری مثل سوپ جو، سوپ قارچ، سوپ ورمیشل و چند نوع دیگر سوپ را به شما آموزش دهیم.

به یاد داشته باشید که استفاده از مواد غذایی تازه و البته ادویه های مناسب که بعضا مختص به نوعی خاصی از سوپ است تاثیر به سزایی در طعم و مزه غذای شما خواهد داشت.

سوپ جو قرمز

سوپ جو یکی از محبوب ترین سوپ های رستورانی است که گرچه معمولا به عنوان پیش غذا سرو می گردد، اما به خاطر برخورداری از مواد مغذی کافی و در صورتی که با مقدار مناسب پروتئین همراه باشد می تواند حکم یک غذای کامل را داشته باشد.

مواد لازم برای سوپ جو قرمز

پیاز میانه 1 عدد

هویج کوچک یا میانه 2 عدد

نصف یک سینه کامل

جعفری خرد شده 3 قاشق غذاخوری

جو پوست کنده 1 پیمانه (لیوان میانه)

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری سَر پُر

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

لیمو ترش تازه

طرز تهیه سوپ جو قرمز

جو پوست کنده را از شب قبل یا دست کم 5 ساعت قبل در آب بخیسانید تا نفخ آن گرفته و کمی نرم گردد. سپس آب روی آن را خالی نموده و با چند لیوان آب تازه روی شعله میانه رو به پایین قرار دهید و اجازه دهید بپزد. در این حین از هم زدن محتوای قابلمه غافل نشوید، چون جو راحت ته می گیرد و به ظرف می چسبد. بعد از نرم و لعاب دار شدن جو پوست کنده آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

در ظرفی دیگر سینه مرغ را به همراه پیاز خرد شده، نمک، فلفل و زردچوبه و یک استکان آب روی اجاق قرار دهید تا بپزد. همزمان هویج ها را هم نگینی خرد کنید و به مخلوط مرغ اضافه کنید. بعد از پخت کامل مرغ را ریش ریش نموده به همراه محتوای هویج، پیاز و آب آن به ظرف جو اضافه کنید. جعفری خرد شده و رب را هم به مخلوط اضافه کنید و ظرف را مجددا روی اجاق قرار دهید.

توصیه می گردد بعد از اضافه کردن جعفری درب قابلمه را نگذارید تا رنگ آن عوض نگردد. بعد از آنکه مواد به هم دست داد سوپ جو قرمز آماده است و می توانید آن را به همراه لیمو ترش تازه سرو کنید.

نکته 1: به جای جو پوست کنده می توانید از جو پرک هم بهره ببرید که در این صورت نیازی به خیس کردن یا پخت طولانی جو نیست و ظرف یک تا دو ساعت سوپ جو قرمز شما آماده می گردد.

نکته 2: برای گرفتن بوی خامی رب می توانید آن را ابتدا با کمی روغن تفت داده و سپس به سوپ اضافه کنید.

سوپ ورمیشل

سوپ ورمیشل یا رشته فرنگی سوپی ایرانی است که خوردن آن برای بهبودی سرماخوردگی هم تجویز می گردد هرچند که این سوپ هواداران زیادی دارد و به جای پیش غذا هم سرو می گردد.

مواد لازم برای سوپ ورمیشل

پیاز میانه 1 عدد

نصف سینه مرغ

هویج میانه 2 عدد

رشته ورمیشل خرد شده 1 پیمانه

رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

جعفری و لیمو ترش برای چاشنی

طرز تهیه سوپ ورمیشل

ابتدا سینه مرغ را به همراه پیاز و هویج های نگینی شده و دو پیمانه آب روی اجاق قرار دهید تا با حرارت ملایم خوب پخته گردد. می توانید برای لعاب بیشتر یک عدد سیب زمینی میانه را هم نگینی خرد نموده و به این مخلوط اضافه کنید.

بعد از پخت مرغ رشته ها را به آن اضافه نموده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بپزد. سپس جعفری خردشده را به این مخلوط اضافه کنید. رب و ادویه ها هم بهتر است در ابتدای کار به سوپ اضافه گردد. هر زمان سوپ جا افتاد آماده خوردن است.

اگر می خواهید برای زمان سرماخوردگی سوپ ورمیشل تهیه کنید می توانید کمی شلغم را ریز خرد نموده و به سوپتان اضافه کنید تا از خواص فوق العاده آن برای سرماخوردگی بهره مند شوید.

نکته 1: می توانید برای گرفتن بوی مرغ از یک یا دو حبه سیر میانه هم بهره ببرید و بعد از طبخ مرغ سیر ها را از ظرف خارج کنید و دور بریزید.

نکته 2: در دستور اصلی سوپ ورمیشل جعفری وجود ندارد، اما توصیه می گردد برای طعم و ظاهر بهتر مقدار جعفری خرد شده به آن اضافه کنید.

نکته 3: به جای سینه مرغ می توانید از بال و گردن مرغ هم بهره ببرید، اما در این صورت سوپ شما دیگر برای پذیرایی در مجالس مناسب نیست.

نکته 4: می توانید در صورت تمایل در خاتمهی فرایند طبخ کمی نخود فرنگی پخته هم به سوپ ورمیشل خود اضافه کنید.

سوپ تره فرنگی

سوپ تره فرنگی از جمله سوپ های کلاسیک فرانسوی است که در منوی بسیاری از رستوران های سراسر جهان دیده می گردد. سوپ تره فرنگی در گروه سوپ های فنجانی قرار می گیرد؛ یعنی به خاطر غلظت اندک و بافت یکدستش می توانید آن را درون فنجان های کوتاه سرو کنید.

مواد لازم برای سوپ تره فرنگی

کره 50 گرم

سیب زمینی 450 گرم (آن ها را پوست نموده و بشویید. سپس به مکعب هایی با ابعاد یک سانتی متر برش دهید)

پیاز کوچک یک عدد

تره فرنگی 450 گرم (بعد از شستن آن ها را به ابعاد سیب زمینی ها برش دهید)

آب مرغ یا سبزیجات چهار لیوان

خامه نصف لیوان

شیر پرچرب نصف لیوان

طرز تهیه سوپ تره فرنگی

ابتدا کره را در قابلمه آب کنید. سپس سیب زمینی، تره فرنگی و پیاز خرد شده را به آن ها اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه تفت دهید. نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید. بعد آب سبزیجات یا مرغ را اضافه کنید؛ و بعد از آنکه سوپ تره فرنگی به جوش آمد حرارت را کم کنید تا خوب محتوای ظرف پخته گردد.

سپس با یاری گوشتکوب برقی یا غذاساز مخلوط را خوب میکس کنید تا کاملا یکدست گردد. در ادامه شیر و خامه را به مخلوط اضافه کنید و قبل از آنکه آغاز به جوشیدن کند سوپ تره فرنگی را از روی اجاق بردارید.

نکته 1: برای طعم دهی بهتر می توانید دو حبه سیر هم به مخلوط اضافه کنید.

نکته 2: بجای فلفل سیاه می توانید از فلفل سفید بهره ببرید تا تغییری در رنگ سوپ ایجاد نگردد.

سوپ شلغم

سوپ شلغم یک سوپ ایرانی بسیار مقوی و خوشمزه است که مصرف آن در زمستان و رژیم غذایی افراد سرماخورده به شدت توصیه می گردد.

مواد لازم برای تهیه سوپ شلغم

250 گرم شلغم

2 لیوان آب مرغ

3 عدد هویج

100 گرم کرفس

1/3 لیوان جو پرک

4 قاشق غذاخوری جعفری

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ شلغم

ابتدا آب مرغ را در قابلمه ای ریخته روی اجاق قرار دهید. بعد از جوش آمدن آب مرغ جو پرک را به آن اضافه کنید و سپس کرفس های خرد شده و هویج نگینی خرد شده را اضافه نمایید. بعد از نرم شدن و پخته شدن هویج و کرفس، شلغم های پوست گرفته شده و خرد شده را به مخلوط اضافه کنید.

شلغم را از ابتدا به سوپ اضافه نکنید، چون زودتر می پزد و ممکن است له گردد. در این مرحله نمک و فلفل و در صورت تمایل کمی زردچوبه به سوپ شلغم اضافه کنید و اجازه دهید جا بیافتد.

20 دقیقه قبل از برداشتن ظرف از روی اجاق جعفری خرد شده را به آن اضافه کنید و در سرانجام با لیمو ترش یا چاشنی دلخواه میل کنید.

سوپ کاهو

سوپ کاهو هم از جمله سوپ های آسان و فنجانی است که معمولا درون فنجان های کم ارتفاع سرو می گردد. این سوپ مواد اولیه محدودی دارد و در مدت زمان کوتاهی آماده می گردد.

مواد لازم برای سوپ کاهو

کاهو رسمی خرد شده یک عدد میانه

یک و نیم پیمانه شیر

30 گرم کره

خامه برای تزئین

آب مرغ سه لیوان

سه قاشق غذاخوری آرد

نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه

طرز تهیه سوپ کاهو

برای تهیه سوپ کاهو ابتدا کره را در ظرف آب نموده، سپس آرد را به آن اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. در مرحله بعد شیر را به صورت تدریجی و در چند مرحله به مخلوط اضافه می کنیم و اجازه می دهیم که شیر به جوش بیاید. در این حین سوپ را مرتبا هم می زنیم.

بعد از آنکه آرد و شیر به شکل غلیظ عایدی آب مرغ یا عصاره مرغ مخلوط شده در سه لیوان آب را به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم جوش بیاید. کاهوی ریز شده را به آن اضافه می کنیم و نمک و ادویه آن را مقدار می کنیم.

اجازه می دهیم که سوپ برای مدت نیم ساعت بپزد. در این مرحله می توانید در صورت تمایل سوپ را با یاری گوشتکوب برقی یا غذاساز میکس کنید. در خاتمه سوپ را با مقداری خامه تزئین کنید.

نکته: برای سبز شدن بیشتر سوپ می توانید کمی کلم بروکلی به آن اضافه کنید.

سوپ قارچ

سوپ قارچ از جمله سوپ های لذیذ فرنگی است که در کشور های مختلف هواداران زیادی دارد. همانطور که از نامش پیداست اصلی ترین ماده این سوپ رقیق را قارچ تشکیل می دهد و مقدار چربی آن با توجه به کاربرد خامه و شیر کمی بالاست.

مواد لازم برای سوپ قارچ

پیاز یک عدد میانه

قارچ یک کیلوگرم

کره 50 گرم

آرد یک و یک چهارم قاشق غذاخوری

آویشن تازه به مقدار دلخواه

نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه

خامه یک فنجان

سیر دو حبه

آب مرغ چهار پیمانه

طرز تهیه سوپ قارچ

کره را در قابلمه آب کنید و سپس قارچ های خرد شده را به همراه نمک به آن اضافه کنید. اجازه دهید آب قارچ ها تبخیر گردد و سپس حرارت را کم کنید و به هم زدن قارچ ها ادامه دهید تا به رنگ کاراملی در بیایند.

پیاز خرد شده را به مخلوط اضافه کنید و آن را تفت دهید تا نرم و شفاف شوند. پنج دقیقه بعد آرد را به مخلوط اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته گردد. آویشن و سیر را هم اضافه کنید و آب مرغ را روی مواد بریزید و اجازه دهید مخلوط به مدت یک ساعت پخته گردد.

سپس برگ های تازه آویشن را از مخلوط خارج کنید و با یاری گوشتکوب برقی یا غذاساز مخلوط را خوب میکس کنید تا سوپی رقیق به دست بیاید. خامه را به این مخلوط اضافه کنید و قبل از آنکه آغاز به جوشیدن کند ظرف را از روی اجاق بردارید.

سوپ شما حاضر است و می توانید آن را با قارچ سرخ شده و کمی خامه تزئین کنید.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 11 اسفند 1401 بروزرسانی: 11 اسفند 1401 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2075

به "دستور پخت 6 مدل سوپ پرطرفدار و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور پخت 6 مدل سوپ پرطرفدار و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید