تهیه 25 بسته تحولی در وزارت آموزش و پرورش

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، وزیر آموزش و پرورش با بیان این که رکن مهم تحولات جامعه، نظام تعلیم و تربیت است، گفت: 25بسته تحولی تحقق پذیر، سنجش پذیر، شوق انگیز و مورد پذیرش جامعه تهیه شده است.

تهیه 25 بسته تحولی در وزارت آموزش و پرورش

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری عاشقان علم الکترونیک از وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی عصر امروز درآیین بزرگداشت مقام معلم که با حضور رئیس جمهور و به طور ویدئو کنفرانسی با معلمان نمونه سراسر کشور برگزار شد، با گرامیداشت یادوخاطره شهیدان مرتضی مطهری، باهنر و رجایی و 5 هزار شهید معلم و 36 هزار دانش آموز شهید و تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم، اظهار کرد: یکی از شاخص های مهمی که حکومت ها را با آن می سنجند حل پایدار مسائل است و اینکه حکومت ها بتوانند مسائل را حل کنند و در شرایط غیر منتظره به سرعت شرایط را مدیریت کنند و برای پیشرفت و تعالی جامعه برنامه ریزی کنند.

وی اضافه کرد: این کارآمدی محصول اثربخشی نهادهای حکومت است و مهم ترین عامل در دست یابی نهادهای کارآمدی بر اساس وحدت نظری کارآمدی جریان یادگیری جامعه است هرچه این جریان با کیفیت تر، هوشمندانه و دقیق تر باشد نهادها و جامعه کیفی تر خواهند بود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه رکن مهم تحولات جامعه نظام تعلیم و تربیت است، گفت: امروز ما، محصول آموزش و پرورش دیروز ماست و برای این محصول معلمان نقش کیفی و اصلی را دارند و معلمان جانشین تمام نداشته ها هستند.

وزیر آموزش و پرورش شرح داد: معلم حامل امانت نظام و خانواده ها است و نظام چشم امید به اقدامات معلمان دارد و خانواده ها فرزندان خودرا به معلمان می سپارند لذا هرچه معلم توانمندتر و با انگیزه تر باشد بهتر خواهد بود.

حاجی میرزایی تاکید کرد: سیاست ما در آموزش و پرورش در قبال معلمان تقویت توانمندی ها، افزایش صلاحیت های حرفه ای، افزایش انگیزه عاشقان علم الکترونیکن و ارتقای منزلت و معیشت و معلمان است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای اینکه معلمان با کیفت تری داشته باشیم، ستادی تشکیل داده ایم که بطور مستمر ساماندهی کمی و کیفی معلمان را برنامه ریزی می کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان اذعان کرد: طرح رتبه بندی را برای اندازه گیری توانمندی ها و صلاحیت های تخصصی معلمان برنامه ریزی کردیم که خوشبختانه در این دولت به ثمر نشست.

وی در ادامه اضافه کرد: توافقی با وزارت راه و شهرسازی برای احداث 170هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان انجام شده است و روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور مراسم خشت گذاری14500 واحد مسکونی در 11استان انجام گرفت.

حاجی میرزایی اضافه کرد: مطالبات فرهنگیان در سال 98 به بهترین وجه پرداخت شد و با کمترین میزان بدهی در سال اخیر وارد سال 99 شدیم که از این بابت از رئیس جمهور و دولت قدردانی می کنم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شیوع کرونا، اظهار کرد: کرونا پدیده ناشناخته ای بود و ماموریت های ما در آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داد و رابطه مدرسه، معلم و دانش آموز به خاطر تعطیلی مدارس آسیب دید.

وی تاکید کرد: با پدیده ای نوظهور رو برو بودیم که برای آن هیچ تجربه آموخته ای در جهان وجود نداشت و در این سال ها جهان با چنین پدیده ای با این گستردگی روبرو نشده بود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه خوشبختانه دولت در عرصه آموزش و سلامت واکنش سریع و سنجیده ای نشان داد،گفت: سه روز پس از تعطیلی عمومی مدارس از شبکه های تلویزیون آموزش را آغاز کردیم و آموزش ها به 4شبکه توسعه پیدا کرد و با پخش این برنامه ها معلمان با کیفیت به دورترین مناطق کشور برده شدند و در چادرهای عشایری دانش آموزان توانستند از معلمان باکیفیت برخودار شوند.

وزیر آموزش و پرورش شرح داد: طبق بررسی های انجام گرفته بیش از 27 میلیون بار برنامه های آموزشی دانلود شده است که نشان می دهد اقدام بسیار خوب و مثبتی بوده است .

وی اضافه کرد: اما برنامه های آموزشی تلویزیونی همه نیازهای ما را پاسخ نمی داد چون تلویزیون ارتباط یک سویه ای داشت و ما به دنبال ارتباط دوسویه بودیم لذا بلافاصله درصدد طراحی یک سامانه بومی، اختصاصی، امن و تعاملی برای دانش آموزان برآمدیم که خوشبختانه فعال شد و تا به امروز بیش از 11 میلیون دانش آموز و 780 هزار معلم و مدیر به شبکه آموزش دانش آموزی پیوسته اند و در سامانه شاد فعال هستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ظرفیت های متنوعی در این برنامه پیش بینی شده است، اظهار کرد: در گام اول به همین ظرفیت بسنده کردیم اما در آینده افزایش ظرفیت ها را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: بر انجام این اقدام در همین ماه های تعطیلی اصرار داشتیم چرا که اگر در اسفند 98 غافل گیر شدیم نمی توانیم در آذرماه 99 اگر خدایی نکرده بیماری شیوع پیدا کرد بگوییم که غافلگیرشده ایم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: باید ظرفیت ها را فعال کنیم و میزان تاثیر روش ها و برنامه ها را اندازه گیری کنیم و خودمان را آماده کنیم و به همین دلیل علیرغم اینکه ریسک زیادی که داشت این ریسک را قبول کردیم و کار را با سرعت انجام دادیم.

حاجی میرزایی گفت: برخی از دانش آموزان در مناطقی هستند که دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند ندارند و برای آن مناطق به سرعت اعلام کردیم که خانواده ها نگران نباشند چراکه ما مسئول آموزش دانش آموزان هستیم و با کمک معلمان از طریق راهبران آموزشی، بسته های آموزشی و ظرفیت های تلویزیونی استانی و محلی برای برنامه های آموزشی استفاده می کنیم و آموزش را ادامه خواهیم داد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: شبکه آموزش دانش آموزی نقطه آغاز تحولات شگرف در خدمات در بستر اینترنت خواهد بود و آیندگان از آن بیشتر استفاده خواهند کرد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه تکلیف قانونی برای اجرای سند تحول بنیادین داریم، گفت: از سال1390 که سند تحول بنیادین ابلاغ شده است تلاش های فراوانی برای اجرای آن شده است و قرار بوده که سند تحول بنیادین هر5 سال بازنگری شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برای اجرایی شدن سند نیاز است که سند برای جامعه ملموس و شوق انگیز باشد و جامعه متقاضی اجرای آن باشد.

حاجی میرزایی گفت: از مجموع اهداف و راهبردهای سند تحول بنیادین 25 بسته تحولی که تحقق پذیر، سنجش پذیر، شوق انگیز و مورد پذیرش جامعه باشد، تهیه و تدوین شده است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر نتوانیم نتایج سند تحول را به جامعه نشان دهیم نمی توانیم برای اجرایی شدن آن برنامه ریزی دقیق تری کنیم که قابل اجرا باشد.

وی با اشاره به 25بسته تحولی اظهار کرد: یکی از بسته های تحولی مهارت آموزی است که قانونی از سال 66 داریم که هر دانش آموز با طی کردن دوران متوسطه نظری باید یک مهارت داشته باشد که این تکلیف هنوز اجرایی نشده است و برنامه ریزی کردیم که هر دانش آموز یک مهارت را به طور جدی پیگیری کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بسته دیگرکنترل وزن و چاقی است، گفت: بررسی ها در سال 94 نشان داده است21 درصد بچه ها 7 تا18سال از چاقی رنج می برند و مطالعه ای در سال 96 نشان داده که 27 درصد از چاقی رنج می برند و برای وزن مناسب تر، زندگی سالم تر و تحرک بیشتر این بسته را اجرایی می کنیم و تعهد کرده ایم که سه درصد این شاخص را کاهش دهیم.

وی با اشاره به طرح مدرسه خوانا، اذعان کرد: خواندن و نوشتن و درک مطلب جزو ماموریت های اصلی آموزش ابتدایی است و بررسی ها نشان می دهد که این عرصه آسیب دیده است و برای تقویت این عرصه در 5 درصد مدارس این طرح اجرا می شود.

حاجی میرزایی گفت: بسته دیگر طرح آجر به آجر است و امسال خیرین800 میلیارد تومان برای مدرسه سازی مشارکت کرده اند که درصدد هستیم تا خیرین خرد را علاوه بر خیرین بزرگ داشته باشیم تا پدیده خیرین را گسترش دهیم و پیش بینی کرده ایم که40 درصد در آن مشارکت داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: از مدارس کوچک رنج می بریم چرا که در مدارس کوچک هزینه بیشتر و کیفیت کمتر است و متاسفانه در سال های گذشته مکان یابی از قاعده علمی تبعیت نکرده است و تعداد زیادی از مدارس خالی از دانش آموز است و در کنار آن30 درصد مدارس نیاز به نوسازی و مقام سازی هستند.

حاجی میرزایی در سرانجام گفت: رابطه خردمندانه ای بین مکان و تحرک جمعیت و نظام آموزشی برقرار کردیم و به امید خدا 370پروژه را بر این اساس پیش خواهیم برد.

4127

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 871

به "تهیه 25 بسته تحولی در وزارت آموزش و پرورش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه 25 بسته تحولی در وزارت آموزش و پرورش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید