تغذیه و تناسب اندام پیش از بارداری(1)

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، آیا قبل از اقدام به بارداری ضروری است که به وزن متناسب خود برسم؟بله. پیش از آن که سعی در باردار شدن داشته باشید، به وزن خود توجه کنید؛ شما نباید بسیار چاق یا لاغر باشید. هر یک از این دو حالت می تواند بارداری را برای شما دشوارتر کند.در طول زمانی که سعی می کنید باردار شوید و یا در دوران بارداری ، رژیم نگیرید. اگر از روش ضد بارداری مطمئنی استفاده نمی کنید، قرص های لاغری یا چاقی مصرف نکنید. اگر می خواهید برای کاهش یا افزایش وزن از رژیم بخصوصی بهره ببرید، پیش از باردار شدن با پزشک خود مشورت کنید.

تغذیه و تناسب اندام پیش از بارداری(1)

تغذیه و تناسب اندام پیش از بارداری(1)

آیا قبل از اقدام به بارداری لازم است که به وزن متناسب خود برسم؟

بله. پیش از آن که سعی در باردار شدن داشته باشید، به وزن خود توجه کنید؛ شما نباید بسیار چاق یا لاغر باشید. هر یک از این دو حالت می تواند بارداری را برای شما سختتر کند.

در طول زمانی که سعی می کنید باردار شوید و یا در دوران بارداری ، رژیم نگیرید. اگر از روش ضد بارداری مطمئنی استفاده نمی کنید، قرص های لاغری یا چاقی مصرف نکنید. اگر می خواهید برای کاهش یا افزایش وزن از رژیم بخصوصی بهره ببرید، پیش از باردار شدن با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم گرفتن می تواند سبب کمبود موقت ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج شما و جنین در حال تکامل شما گردد.

*******

اسید فولیک چیست و در چه مواد غذایی وجود دارد؟

اسید فولیک نوعی ویتامین ب (B9) است و برای پیشگیری از ناهنجاری های تکاملی در جنین استفاده می گردد. اگر زنی 3 یا 4 ماه پیش از آغاز بارداری، روزانه mg 4/0 (400 میکروگرم) فولیک اسید مصرف کند، می تواند جنین در حال تکامل خود را در برابر اختلالات متعدد مادرزادی ستون مهره ها و مغز که اختلالات لوله عصبی نامیده می شوند، محافظت کند. یکی از این اختلالات، اسپینابیفیدا است که در هفته های نخست بارداری ایجاد می گردد و اگر زن باردار در هفته های اول بارداری اسید فولیک مصرف کند، تا حد زیادی می توان مانع از بروز آن شد.

این ماده در بسیاری از غذاها هم یافت می گردد اما از آنجا که تنظیم این مواد غذایی در وعده های روزانه مشکل است به تمام خانمهایی که روش جلوگیری از بارداری را قطع نموده اند، استفاده از قرص اسید فولیک روزانه توصیه می گردد. البته انتخاب نوعی رژیم غذایی متنوع می تواند به شما در رسیدن به هدفتان یاری کند. بسیاری از غذاهای معمولی دارای فولیک اسید هستند که از بین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

موز، لوبیا، کلم بروکلی، میوه ها و آب میوه های ترش، زرده تخم مرغ، غلات و نان های غنی شده، لوبیا سبز، سبزیجات دارای برگ های سبز، مارچوبه، میوه آووکادو، عدس، جگر، نخود، بارهنگ، اسفناج، توت فرنگی، ماهی تن، جوانه گندم و ماست.

*******

آیا می توانم اسید فولیک را به مدت چند ماه مصرف کنم؟

بله. بطور استاندارد باید یک ماه قبل از بارداری مصرف اسید فولیک روزانه را آغاز کنید. اما از آنجا که نمی توان بطور دقیق تعیین کرد که چه مدت بعد از قطع روش جلوگیری حامله خواهید شد، ممکن است مصرف اسید فولیک چند ماه ادامه یابد. با توجه به اینکه اسید فولیک یک ویتامین محلول در آب بوده و مقدار اضافی وارد شده به بدن به وسیله ادرار دفع میگردد و مصرف آن در بارداری بی خطر است، هیچ اشکالی در مصرف طولانی آن وجود ندارد.

*******

اشکالی دارد اگر روزانه 1 میلی گرم اسید فولیک مصرف کنم؟

حداقل مقدار مصرف اسید فولیک 400 میکروگرم در روز است. اشکال موجود در بازار ایران 1 و 5 میلی گرم هستند که قبل یا حین بارداری معمولا شکل 1 میلی گرم آن توصیه می گردد. با توجه به اینکه اسید فولیک یک ویتامین محلول در آب بوده و مقدار اضافی وارد شده به بدن به وسیله ادرار دفع می گردد و مصرف آن در بارداری بی خطر است، مقادیر بیش از 400 میکروگرم مسئله ای برای شما یا جنین تان ایجاد نخواهد نمود.

*******

تصمیم دارم در چند ماه آینده باردار شوم. آیا لازم است برنامه ورزشی ام را تغییر دهم؟

ورزش چه پیش از بارداری و چه در طول آن برای شما خوب است. فواید آن عبارتند از کنترل وزن، احساس تناسب و افزایش قدرت توانایی بدن که در بارداری اهمیت خاصی پیدا می نماید. پیش از باردار شدن به طور مرتب ورزش کنید. تغییر روش زندگی به صورتی که ورزش مرتب هم جزئی از آن باشد، به شما یاری می نماید که در طول بارداری دارای تناسب اندام باشید.

در خصوص ورزش هم (مانند رژیم غذایی) نباید دچار افراط یا تفریط شوید. هنگامی که سعی دارید باردار شوید از فعالیت بدنی شدید بپرهیزید. سعی نکنید که مدت برنامه ورزش خود را افزایش دهید. در این زمان از انجام ورزش های رقابتی که لازمه آن وارد کردن حداکثر فشار به بدن است، بپرهیزید. مهم آن است که ورزشی انتخاب کنید که از آن لذت ببرید و بتوانید آن را به طور مرتب در هر نوع شرایط آب و هوایی ادامه دهید. سعی کنید قدرت عضله های کمر و شکم خود را افزایش دهید تا در دوران بارداری به شما یاری نمایند.

اگر در خصوص ورزش پیش از بارداری یا در طول آن نگرانی هایی دارید، آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. ورزشی که آن را پیش از بارداری به راحتی تحمل می کنید و انجام آن برای شما ساده است، ممکن است در طول بارداری برای شما کمی سخت باشد. بنابراین برترین نوع ورزش، ورزش متعادل است. ورزش مرتبی که لذت بخش باشد، به شما یاری می نماید که احساس بهتری داشته باشید و از بارداری خود بیشتر لذت ببرید. این نوع ورزش محیط سالم تری هم برای کودک در حال تکامل شما فراهم خواهد نمود.

*******

آیا می توان از یوگا به اسم یک روش یاریی برای باردار شدن استفاده کرد؟

ممکن است. یوگا به این علت که موجب کم شدن استرس می گردد، می تواند یاری نماینده باشد. کمی استرس مسئله ای برای حاملگی ایجاد نمی نماید اما وقتی بدن به طور مداوم در معرض فشار است، مغز به اسم یک واکنش دفاعی آغاز به ترشح هورمونهای استرس مثل کورتیزول و اپی نفرین می نماید که این هورمونها موجب کاهش ترشح هورمونهای فراوری مثل می شوند. بنابر این تخمک گذاری مختل و بارداری با مشکل روبرو می گردد. اگر تصمیم به انجام یوگا دارید سعی کنید از سطوح پایین آغاز کنید که در آن تمرینات ملایم تر است و به شما فرصت بیشتری برای تنفس و آرامش می دهد.

*******

آیا رژیم غذایی با پروتئین زیاد، بر مقدار باروری تاثیر دارد؟

این احتمال وجود دارد که رژیمهای لاغری با پروتئین زیاد و کربوهیدرات کم، موسوم به رژیم اتکینز، باروری را کاهش دهد. برخی تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است که رژیم غذایی که بیش از 25 درصد آن را پروتئین تشکیل می دهد، ممکن است شانس باردار شدن را کاهش دهد. این به آن علت است که پروتئین زیاد مقدار یک ماده شیمیایی را در خون مادر افزایش می دهد و می تواند از لانه گزینی جنین در دیواره رحم جلوگیری کند. البته این مطالعات همگی بر روی حیوانات انجام شده و هنوز از نظر علمی تائید نشده است. در خانمهایی که اضافه وزن دارند ، داشتن رژیم لاغری پیش از باردار شدن لازم است زیرا چاقی علاوه بر اینکه سیکل عادت ماهیانه را مختل می نماید ، بعد از حامله شدن هم می تواند مسائل جدی به بار بیاورد. در چنین مواردی رژیم پر پروتئین و کم کربو هیدرات تا زمانی که مادر به وزن ایده آل برسد ،حتی می تواند یاری نماینده باشد.

منبع:www.ninisite.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1666

به "تغذیه و تناسب اندام پیش از بارداری(1)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه و تناسب اندام پیش از بارداری(1)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید