5 هزار مگاوات نیروگاه تازه تا تابستان 1401 وارد مدار می شود

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: براساس برنامه ریزی وزیر نیرو، تا چهار سال آینده 35 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده می شود که تا تابستان سال آینده پنج هزار مگاوات نیروگاه تازه وارد مدار خواهد شد.

5 هزار مگاوات نیروگاه تازه تا تابستان 1401 وارد مدار می شود

همایون حایری افزود: از این تعداد 500 مگاوات مربوط به نیروگاه های تنوپذیر خواهد بود که یک رکورد در کشور محسوب می شود.

وی درباره تمهیدهای وزارت نیرو برای تامین برق در زمستان، ادامه داد: ظرفیت نیروگاه های کشور برای تامین برق کافی است و فقط زمانی که مصرف گاز در بخش خانگی به بیش از 600 میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد، مجبور به استفاده از سوخت مایع هستیم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: با هماهنگی های انجام شده با وزارت نفت و همکاری خوب این وزارتخانه، هم اکنون مخازن سوخت مایع نیروگاهی کشور در شرایط خوبی قرار گرفته است، ضمن آنکه تاحد امکان در خصوص گاز تحویلی به صنعت برق نیز همکاری مثبتی انجام شده است.

مشوق های مجذوب کننده در انتظار مشترکان کم مصرف

حائری بیان داشت: با توجه به اینکه بیش از 75 درصد از مشترکان خانگی زیر الگو برق مصرف می کنند، طبق مصوبه دولت، مشترکان می توانند با دقت در مصرف برق از مشوق های مجذوب کننده استفاده کنند در حالی که به هیچ عنوان از رفاه آنان کاسته نخواهدشد.

وی افزود: به طور مثال، آن دسته از مشترکان خانگی که در ماه های گرم سال نسبت به دوره مشابه سال گذشته کمتر برق مصرف کنند و میزان استفاده برق آنها زیر الگوی تعریف شده باشد، مشمول تشویق های مصوبه هیات دولت خواهند شد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: مهمترین هدف مصوبه هیات دولت، بهینه سازی مصرف برق است، بنابراین در منطقه ها عادی که بیشتر مشترکان در این بخش ها سکونت دارند، الگوی مشخص شده 200 کیلووات ساعت در ماه های غیر گرم و 300 کیلووات ساعت در ماه های گرم است که نیازهای مصرف برق یک خانوار را به صورت کامل پوشش می دهد.

حائری گفت: بخش کمی از مشترکان مصرف بالاتر از الگو دارند، این گروه تا به امروز از یارانه بیشتری بهره مند می شدند که بر اساس مصوبه نو، از این پس یارانه یکسانی که برای کل مشترکان لحاظ شده است نیز به آنها تعلق خواهد گرفت و مشترکان پرمصرف بابت مصرف بیشتر از الگو، هزینه بیشتری باید پرداخت کنند.

وی خاطرنشان گفت: این اقدام به منظور برقراری عدالت در توزیع یارانه های انرژی انجام شده است و از آنجا که بیشترین برق مورد نیاز کشور از طریق بخش خصوصی تولید می شود، دولت باید برق را با قیمت واقعی خریداری و با نرخ یارانه ای به مشترکان تحویل دهد که در این شرایط، مشترکانی که از برق بیشتری استفاده می کردند، از یارانه بیشتری نیز بهره مند می شدند.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو افزود: سرمایه گذاری در صنعت برق هزینه بر و زمان بر است و همه سرمایه گذاری ها برای پوشش نیاز مصرف در مدت زمان محدودی از سال یعنی در حدود 300 ساعت در سال است، در حالی که اگر مشترکان پرمصرف بتوانند مصارف خود را کاهش دهند، نیاز به سرمایه گذاری ها کاهش خواهد یافت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1834

به "5 هزار مگاوات نیروگاه تازه تا تابستان 1401 وارد مدار می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 هزار مگاوات نیروگاه تازه تا تابستان 1401 وارد مدار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید