خبرنگاران سفر وزیر برق عراق به تهران زمینه تسریع در پرداخت مطالبات ایران است

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، بغداد - خبرنگاران - سفیر ایران در عراق؛ سفر آینده وزیر برق این کشور به ایران را در راستای توسعه همکاری های دو کشور در زمینه انرژی و نیز شتاب بخشی در فرایند پرداخت مطالبات ارزی تهران ارزیابی کرد.

خبرنگاران سفر وزیر برق عراق به تهران زمینه تسریع در پرداخت مطالبات ایران است

به گزارش روز آدینه خبرنگاران؛ ماجد حنتوش وزیر برق عراق در روزهای آینده به منظور افزایش همکاری میان ایران و عراق به تهران سفر خواهد نمود و این سفر در روزهایی صورت می گیرد که احتیاج عراق به فراوری برق بسیار حیاتی است.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در توییتر خود نوشت که این سفر در راستای توسعه همکاری دو کشور در زمینه انرژی و سرعت دادن به فرایند پرداخت مطالبات ایران انجام می گردد.

این سفر همزمان با افزایش اعتراضات مردمی در عراق به قطعی مکرر و طولانی مدت برق در ماه رمضان و روزهای گرم رو به تزاید، صورت خواهد گرفت

در همین پیوند وزیر برق عراق ابراز خوش بینی کرد که طرف ایرانی به تامین مورد احتیاج گاز عراق پاسخ مثبت خواهد داد.

وی توضیح داد: مصرف بهینه انرژی و امکان تأمین 24 ساعته برق با وجود احتیاج عراق به 28 هزار مگاوات نشان می دهد که رسیدگی به مسئله ای که سال هاست جمع و انباشت شده است در طی چند ماه امکان پذیر نیست.

احمد موسی سخنگوی وزارت برق هم گفت که سفر وزیر عراق به تهران پایتخت ایران قرار است در هفته آینده و با موضوع پیامدهای پفراینده کاهش گاز صادراتی به عراق انجام گردد.

به گفته وی، عراق روزانه در زمستان به 50 و در تابستان به 70 میلیون متر مکعب گاز برای نیروگاه های برق خود احتیاج دارد.

در همین رهگذر وزیر نفت عراق هم شب گذشته ابراز امیدواری کرد که ایران صادرات گاز خود را به این کشور را افزایش دهد.

مسوولان عراقی از دیماه سال گذشته تا به امروز چندین بار وعده پرداخت بدهی های ایران را داده اند اما فشار واشنگتن به بغداد در این مدت همیشه موجب تاخیر در پرداخت مطالبات ایران شد ولی اخیرا سخنگوی وزارت برق عراق خاطرنشان کرد که بدهی کشورش به ایران در سیستم بانکی تامین شده و آماده انتقال است.

عراق از سال 2003 با وجود هزینه 60 تا 80 میلیارد دلاری در حوزه نیرو، هنوز با مشکل جدی کمبود برق روبرو است و همچنان قادر به فراوری انرژی کافی برای مصرف شهفرایندانش نیست.

از همین روی این کشور از ایران، ترکیه و حتی اقلیم کردستان خود نیز برق وارد می نماید و اخیرا با کشورهای دیگر همچون مصر، اردن و سوریه مذاکراتی درباره واردات انرژی داشته و در طرح های مالی عراق که با عربستان و امارات توافق شده؛ برنامه های فراوری انرژی پاک و همچنین انتقال فناوری و واردات برق هم جای گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1485

به "خبرنگاران سفر وزیر برق عراق به تهران زمینه تسریع در پرداخت مطالبات ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سفر وزیر برق عراق به تهران زمینه تسریع در پرداخت مطالبات ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید