400هزار کیلومتر مربع زمین شناسی بخش معدن از فردا شروع می گردد

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، تهران (پانا) - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید توافق نامه سه جانبه اکتشاف بین معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی به منظور شروع اکتشاف 400هزار کیلومتر مربعی فراوری اطلاعات پایه زمین شناسی، فردا (یکشنبه) از بیرجند شروع می گردد.

400هزار کیلومتر مربع زمین شناسی بخش معدن از فردا شروع می گردد

به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، وجیه الله جعفری با اشاره به هم افزایی ایجاد شده بین این مجموعه ها در حوزه اکتشاف، تصریح کرد: در این طرح استان های کم برخوردار در اولویت قرار دارند، به همین علت در فاز نخست تا سرانجام امسال استان خراسان جنوبی و کردستان (پهنه دیوان دره) مورد آنالیز قرار خواهند گرفت.

جعفری ادامه داد: اکنون 60 گروه در استان خراسان جنوبی فعالیت خود را شروع نموده اند و طبق برنامه به اتمام خواهد رسید.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: هدف این توافق نامه، فراوری اطلاعات پایه، تکمیل و توسعه فعالیت های اکتشافی با استفاده از ظرفیت های سازمان زمین شناسی در مساحت 400هزار کیلومتر مربع است.

وی افزود: بر اساس این توافق نامه، تامین اعتبار طرح به عهده ایمیدرو و تهیه اطلاعات پایه، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی، شناسایی و پی جویی بر عهده سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی خواهد بود، بعلاوه حمایت های لازم درخصوص برنامه ریزی و انجام تشریفات قانونی پیش از اجرای کار هم بر عهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

استفاده از نیروهای جوان و نخبه های دانشگاهی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اجرای این توافق نامه علاوه بر اینکه موجب به کارگیری ترکیبی از نیروهای متخصص این سه سازمان در امر اکتشاف خواهد شد، موجب کاهش موازی کاری و ایجاد هم افزایی می گردد.

وی افزود: بعلاوه در این طرح آموزش، تربیت و به کارگیری جوانان تحصیل نموده و نخبه های دانشگاهی مد نظر قرار خواهد گرفت.

جعفری یادآور شد: در این طرح قصد داریم برای نخستین بار در کشور با یاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، نقشه پایه را در مقیاس یک پنجاه هزارم تهیه کنیم تا به وسیله تلفیق، مدل سازی و تفسیر آن بتوانیم محدوده های اکتشافی و پتانسیل های نو را شناسایی کنیم.

وی اعلام کرد: محدوده های شناسایی شده در اختیار ایمیدرو قرار می گیرد تا پس از اخذ مجوزهای لازم و پروانه اکتشاف، در فراخوانی به بخش خصوصی واگذار شوند.

این مقام مسوول افزود: مدت زمان انجام این طرح پنج سال بوده و اعتبار در نظر گرفته شده تا سرانجام امسال 250میلیارد تومان است.

به گفته جعفری، توسعه امر اکتشاف، افزایش کیفیت کارهای اکتشافی و هم شناسایی محدوده های ارزشمند از دیگر اهداف این توافق نامه است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1706

به "400هزار کیلومتر مربع زمین شناسی بخش معدن از فردا شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "400هزار کیلومتر مربع زمین شناسی بخش معدن از فردا شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید