13 درس که باید از سریال وراثت آموخت؛ بازی تاج و تخت یک خانواده

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، سریال وراثت (Succession) نمونه ای پیروز از یک سریال تلویزیونی پرفروش است که توانست بسیاری از مخاطبان را تحت تأثیر قرار بدهد. این سریال تحسین شده، امپراتوری رو به زوال یک خانواده فعال در رسانه ای ناکارآمد را به تصویر می کشد و نشان می دهد که وقتی بحث پول کلان در میان باشد، چگونه پیوندهای خانوادگی برای بعضی از افراد بی اهمیت می گردد.

13 درس که باید از سریال وراثت آموخت؛ بازی تاج و تخت یک خانواده

البته، درس های مهم این سریال به همین موضوع خلاصه نمی شوند. در ادامه، آنچه سریال وراثت درباره زندگی به ما می آموزد را می خوانید.

درس هایی که از این سریال می آموزیم

با اینکه موضوع اصلی سریال وراثت بعضی از غول های رسانه ای هستند، بیشتر ما مسائل خانوادگی مورد بحث در این سریال که مانع خوشبختی اند را تجربه نموده ایم. چنین مسائلی در کسب وکارهای خانوادگی که همواره در آن ها گفتمان و اختلاف بر سر نحوه سرپرستی امور وجود دارد، بیشتر خود را نشان می دهند. وراثت سریالی درباره جدال بر سر قدرت و ثروت است و در این میان، به موضوعاتی مانند خانواده و اخلاق نیز می پردازد.

1. دوستانت را نزدیک خودت نگه دار و دشمنانت را نزدیک تر

یکی از مشهورترین دیالوگ ها در تاریخ سینما این دیالوگ از فیلم پدرخوانده است که نکته ای بسیار زیرکانه را بیان می نماید. در سریال وراثت، همه شخصیت ها با جاه طلبی و سوءظن نسبت به کسانی که ممکن است آن ها را از رهبری خلع نمایند، این نکته را به خوبی می دانند.

بااین حال، داشتن روابط نزدیک با متحدان نیز اهمیت دارد. شاید در کسب وکارهای خانوادگی این کار چندان سخت نباشد اما باید از سرگذشت خانواده روی درس بگیریم. عاقلانه است که سهم بیشتری به دست بیاورید، اما باید مراقب دوستان و معاشران خود نیز باشید. وجهه و معروفیت شما در کسب وکار اهمیت بسیاری دارد. بنابراین، باید از آن به خوبی محافظت کنید.

2. افسار امور را در برترین زمان به جانشین خود تحویل بدهید

یکی از موضوعات اصلی سریال جانشینی این است که پدرسالار و امپراتور رسانه ای شرایط سلامتی خوبی ندارد و هر لحظه ممکن است بمیرد. در نهایت نیز مرگ او جنگ قدرت بزرگی را میان اعضای خانواده به راه می اندازد. بااین حال، پدر هنوز کاملا آماده رها کردن افسار امور نیست. روشی که لوگان در پیش می گیرد، روش سالم و صحیحی نیست و باید در کسب وکارهای خانوادگی از آن اجتناب کرد.

عدم واگذاری مسئولیت به دیگران در لحظات حساس ممکن است مانع نوآوری گردد و نشان دهنده عدم اعتماد به کارکنانی است که به احساس ارزشمند بودن احتیاج دارند. برترین روش این است که در چنین کسب وکارهایی در اولین فرصت جانشین مناسب تربیت گردد.

در واقع، گزینه جانشینی باید از لحظه ای که رهبری تازه روی کار می آید در نظر گرفته گردد. با برنامه ریزی برای جانشینی از ابتدای کار، برای اجرای یک برنامه راهبردی و دقیق فرصت کافی خواهید داشت.

3. تمام رازها یک روز برملا می شوند

وراثت یک سریال گیشه پسند است که پیچ و تاب ها، فراز و نشیب ها و افشاگری هایی که احتمالا در زندگی واقعی رخ می دهند را به تصویر می کشد. بااین حال، از این دراماتیک ترین ملودرام شبکه HBO هم می توان چیزی آموخت. رازهایی که زمانی سربه مهر نگه داشته می شدند، به طرز شگفت انگیزی برملا می شوند.

بنابراین، بهتر است که همواره با دیگران روراست باشید. در حقیقت، این سریال به اهمیت اعتماد اشاره می نماید. همه رهبران بزرگ اطلاعات مهم را در اختیار افراد قابل اعتماد خود می گذارند تا مطمئن شوند که آن ها هم در جریان امور هستند. در نتیجه، نباید اخبار مهم را از چنین افرادی مخفی کنید.

4. تمام این ها فقط یک بازی است

در سریال وراثت، همه شخصیت ها به دشمن یکدیگر تبدیل می شوند و همواره در حال رقابت با یکدیگر هستند. کسب وکاری که آن ها در کنار یکدیگر ساخته اند، در نهایت به میدان بازی بزرگی برای جاه طلبی های شخصی و رقابت های جزئی آن ها تبدیل می گردد.

این موضوع به یکی از جنبه ها و ویژگی های تغییرناپذیر طبیعت انسان یعنی طمع اشاره می نماید. شین وارن، ستاره کریکت استرالیا این نکته را در یک جمله طلایی خلاصه نموده است: در زندگی هر چیزی داشته باشیم، باز هم برایمان کافی نیست. علاوه براین، جهان عرصه رقابت است. باید هر روز با دیگران رقابت کنید و انتظار نداشته باشید که همه چیز به صورت حاضر و آماده در اختیارتان قرار بگیرد. چنین چیزی در زندگی به ندرت اتفاق میفتد.

5. علت هر کاری را بدانید

درک و به خاطر سپردن انگیزه ای که شما را به جلو می راند، همواره اهمیت دارد. باید همواره هدف و ارزش هایی ثابت داشته باشید یا حداقل بدانید که چرا هر کاری را آغاز نموده اید. چرخش شخصیت های سریال جانشینی نشان می دهد که آن ها به این نکته مهم توجه نمی نمایند و به علت مصلحت خانواده و این امپراتوری همواره ناکام می مانند. شما مرتکب چنین اشتباهی نشوید.

6. مناسبات خانوادگی اهمیت دارند

این سریال خانواده ای نابسامان را به تصویر می کشد که دائما با یکدیگر درگیر هستند. بااین حال، همه آن ها برای حمایت و کسب قدرت به یکدیگر احتیاج دارند. آن ها علیرغم مشکلاتی که با یکدیگر دارند، برای حفظ ثروت و نفوذ خود به همکاری با یکدیگر ادامه می دهند. این نکته اهمیت روابط خانوادگی را حتی در محیط های پرفشار تجاری و سیاسی به خوبی نشان می دهد.

7. عدم توازن قدرت

سریال وراثت، عدم توازن قدرت در خانواده روی را به تصویر می کشد. پدرسالار سریال یعنی لوگان که بیشترین قدرت را دارد در یک سوی ماجراست و بچه ها او که برای تأیید پدر با یکدیگر رقابت می نمایند در سمت دیگر داستان قرار دارند.

این رقابت اغلب سبب رنجش و حسادت میان خواهر و برادرها می گردد و در نهایت، درگیری های بزرگتری درون خانواده ایجاد می نماید. این سریال نشان می دهد که چگونه مناسبات قدرت می تواند بر روابط خانوادگی تأثیر بگذارد و باعث تیرگی روابط و مناسبات ناکارآمد خانوادگی گردد.

8. پارتی بازی و خویشاوندسالاری

خانواده روی تأثیرات منفی پارتی بازی و خویشاوندسالاری را هم نشان می دهند. خواهر و برادرها برای تأیید پدر با یکدیگر رقابت می نمایند و اغلب رفتار متفاوتی می بینند که منجر به رنجش و حسادت میان آن ها می گردد. این تبعیض و پارتی بازی باعث تصمیم گیری ضعیف می گردد چون اعضای خانواده شایسته سِمت های کلیدی خود در کسب وکار خانوادگی نیستند.

در واقع، سریال جانشینی بر این نکته تأکید دارد که پارتی بازی و خویشاوندسالاری ممکن است بر روابط خانوادگی تأثیر منفی بگذارد و به تنش و درگیری بیانجامد.

9. ارتباط سالم اهمیت دارد

مناسبات خانواده روی اهمیت داشتن ارتباط سالم خانوادگی را نشان می دهد. خواهر و برادرها اغلب رازهایی را از یکدیگر مخفی نگه می دارند که در نهایت به سوءتفاهم و درگیری منجر می گردد. سریال وراثت بر این نکته تأکید دارد که داشتن ارتباطات شفاف و صادقانه لازمه روابط سالم هم در زندگی کاری و هم در زندگی شخصی است.

این سریال نشان می دهد که چگونه ناکامی روابط می تواند سقوط یک خانواده را رقم بزند و ارتباطات سالم چگونه به حفظ موقعیت خانواده یاری می نمایند.

10. مرزگذاری کنید

نکته بعدی که در سریال وراثت به آن اشاره می گردد، اهمیت مرزگذاری در روابط خانوادگی است. اعضای خانواده روی اغلب مرزهای زندگی شخصی و حرفه خود را نادیده می گیرند. همین مسئله هم باعث درگیری و سوءتفاهم بیشتر می گردد. این سریال بر اهمیت مرزگذاری و جدا نگه داشتن زندگی حرفه ای و شخصی از یکدیگر تأکید می نماید. با مشخص صحیح مرزهای میان این دو، افراد می توانند روابط سالم خود با اعضای خانواده و همکاران را حفظ نمایند.

11. قدرت و پیامدهایی که در پی دارد

سریال وراثت به ماهیت فاسد قدرت و پیامدهای استفاده از قدرت برای کنترل دیگران نیز می پردازد. این سریال اثرات منفی جاه طلبی های کنترل نشده و خطرات ایمان بیش از حد به رهبری یک فرد را به تصویر می کشد. شخصیت هایی که در ابتدا نیت های خوبی دارند، اغلب با جذابیت قدرت و میل به کنترل دیگران فاسد می شوند.

درسی که می توان از نمایش قدرت در سریال جانشینی آموخت، اهمیت شفافیت و مسئولیت پذیری است. رهبران باید در قبال اعمال خود جوابگو باشند و باید روش هایی برای جلوگیری از سوءاستفاده از قدرت وجود داشته باشد. به علاوه، ما باید از تمایلات خود برای کنترل دیگران مطلع باشیم و خطرات جاه طلبی های کنترل نشده را بشناسیم.

12. تجارت و اخلاق

سریال وراثت به موضوعات اخلاقی می پردازد که ممکن است در تجارت به ویژه در صنعت رسانه وجود داشته باشند. امپراتوری رسانه ای خانواده روی یک امپراتوری بی رحمانه است که می خواهد اخلاقیات را برای کسب سود بیشتر قربانی کند. این سریال مسائل مهمی را درباره نقش رسانه ها در جامعه و مسئولیت های سازمان های رسانه ای مطرح می نماید.

درس مهم سریال وراثت درباره اخلاق تجاری، اهمیت رهبری اخلاق مدار و احتیاج سازمان ها به اولویت دادن به مسئولیت اجتماعی است. سازمان های رسانه ای بر افکار عمومی تأثیر قابل توجهی دارند و باید پیامدهای بالقوه اقدامات خود را در نظر بگیرند. علاوه براین، باید از تعارض منافع بالقوه ای که ممکن است دنبال کردن سود به همراه داشته باشد مطلع باشیم و منفعت و رفاه تمام ذی نفعان و نه فقط سهام داران را در اولویت بدانیم.

13. هویت و عزت نفس

سریال جانشینی جدال شخصیت ها با هویت و ارزش های خود به ویژه در رویارویی با موقعیت و ثروت را آنالیز می نماید. شخصیت ها ارزش خود را به عوامل بیرونی مانند موقعیت آن ها در خانواده یا ثروت گره می زنند. همین موضوع نیز در نهایت در آن ها احساس بی کفایتی و ناامنی ایجاد می نماید.

این سریال اثرات منفی ارزش گذاری برای خود بر اساس عوامل بیرونی به جای ارزش های درونی را به تصویر می کشد. باید احساسمان از خود را بر اساس ارزش های درونی پرورش دهیم. باید بدانیم که ارزش ما به عنوان یک فرد به عوامل بیرونی نظیر ثروت یا قدرت وابسته نیست، بلکه این موضوع به ارزش ذاتی ما به عنوان یک انسان بستگی دارد. علاوه براین، باید از اثرات منفی مقایسه خود با دیگران مطلع باشیم و مهربانی به خود و پذیرشِ خود را در اولویت قرار بدهیم.

کلام آخر

سریال وراثت درس های ارزشمندی از رفتار انسانی، مناسبات خانوادگی، مناسبات قدرت، اخلاق تجاری و هویت به بینندگان می آموزد. با تحلیل مضامین این سریال می توانیم درس های مهمی را بیاموزیم که در زندگی شخصی و حرفه ای ما نقش مهمی دارند. به نظر شما این سریال علاوه بر 13 درسی که به آن اشاره کردیم، چه نکات مهم دیگری را بیان می نماید؟

منبع: forbes

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2127

به "13 درس که باید از سریال وراثت آموخت؛ بازی تاج و تخت یک خانواده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 درس که باید از سریال وراثت آموخت؛ بازی تاج و تخت یک خانواده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید