گزارش، پول پاشی آمریکا در انتخابات انگلیس؛ مداخله با اسم رمز حمایت از علم

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، ترامپ و همراهانش معتقدند که برای تحقق برگزیت سخت و افزایش امکان تسلط مالی واشنگتن بر لندن، هرگونه سرمایه گذاری انتخاباتی در انگلیس قابل توجیه است.

گزارش، پول پاشی آمریکا در انتخابات انگلیس؛ مداخله با اسم رمز حمایت از علم

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، برگزاری انتخابات زودهنگام 12 دسامبر سال جاری در انگلیس، مولد منازعات تازه ای در این کشور بوده است. فارغ از جدال سیاسی 4 حزب محافظه کار، کارگر، لیبرال دموکرات و ملی گرایان (حزب برگزیت) بر سر نحوه مواجهه با خروج انگلیس از اروپای واحد، موسسات ثروتمند در ایالات متحده در صدد شکل دهی نوعی سرمایه گذاری پرسود در فضای انتخاباتی این کشور هستند.

ورود دلار سرمایه داران آمریکایی

به عبارت بهتر، سرمایه داران آمریکایی و حتی بعضی سیاستمداران این کشور، نسبت به انتخابات سراسری انگلیس به مانند بستری برای سرمایه گذاری اقتصادی بلند مدت در این کشور می نگرند.

سرمایه داران بزرگ آمریکایی به خوبی می دانند که حمایت از بعضی احزاب و گروه های سیاسی در انگلیس، می تواند در آینده نزدیک، این گروه ها را وامدار آنها در حوزه اقتصاد و تجارت خارجی انگلیس نماید. بر این اساس، سرمایه گذاری در انتخابات انگلیس از طرق غیر مستقیم، به سرمایه داران آمریکایی امکان می دهد تا در آینده اقتصادی و سیاسی انگلیس نفوذ بیشتری داشته باشند.

روزنامه گاردین در یکی از تازه ترین گزارش های خود در این خصوص می نویسد: این فقط رای دهندگان انگلیسی نیستند که آینده این کشور را معین می نمایند. به نظر می رسد تعدادی از افراد و موسسات ثروتمند در ایالات متحده، تاثیر به سزایی در شکل گیری این آینده، خصوصا در دوران حساس فعلی دارند؛ دورانی که منازعه بر سر برگزیت و آینده اقتصادی انگلیس به نقطه اوج خود رسیده است.

گاردین در ادامه، به بعضی آدرس ها و نشانه هایی اشاره می نماید که ادعای این روزنامه را عینی تر و مصداقی تر می سازد: در طول پنج سال گذشته، 11 موسسه آمریکایی به جریان های دست راستی در انگلیس، حدود 3.7 ملیون دلار یاری اقتصادی اعطا نموده اند. این پول در عمل، در راستای تقویت این جریانها هزینه شده است.

یاری های اقتصادی خارجی به گروه های انگلیسی غیر قانونی است؟

بر اساس گزارش گاردین، یکی از ثروتمندان نومحافظه کار آمریکایی که همیشه در طول دهه های اخیر نقش به سزایی در اعطای این یاری ها به جریان های افراطی دست راستی در انگلیس داشت، جان تمپلتون نام داشت. او در سال 2008 درگذشت و الان دیگر زنده نیست. او به تنهایی 3.3 میلیون دلار به گروههای سیاسی متبوع خود در انگلیس یاری نموده است. هم اکنون این فرایند از سوی بنیاد تمپلتون ادامه دارد. اعضای این بنیاد گزارش گاردین در مورد دخالت ایالات متحده در انتخابات و عرصه سیاسی و اقتصادی انگلیس را به چالش کشیده و معتقدند که اعطای یاری های خارجی به گروههای مختلف در انگلیس غیر قانونی نیست.

یکی از اعضای موسسه تمپلتون در پاسخ به روزنامه گاردین مدعی شده است که علی رغم پشتوانه یاری های خارجی (که بعضی گروه های سیاسی در انگلیس آن را دریافت نموده اند)، این گروه ها استقلال فکری خود را حفظ نموده اند. حمایت از تحقیقات دانشگاهی، حمایت از راه اندازی مباحثات و گفت وگوهای مدنی در حوزه علوم تجربی و انسانی و فلسفه و سایر حوزه های پژوهشی، از جمله بهانه هایی است که اعطای یاری های اقتصادی نهادهای آمریکایی به زیرگروه های وابسته به احزاب انگلیسی در قالب آنها صورت می گیرد. به عبارت بهتر، سرمایه گذاران آمریکایی، سعی می نمایند در راستای جلوگیری از افشاگری های گسترده و ایجاد حساسیت در میان افکار عمومی، شکل و قالب توجیه پذیری را برای یاری های اقتصادی خود به احزاب و گروه های مورد علاقه خود تعریف نمایند.

یاری های اقتصادی و نگرانی از عدم شفافیت

هم اکنون این نگرانی وجود دارد که اعمال یاری های ظاهرا مستقل و غیر سیاسی به احزاب و گروه های انگلیسی، منجر به ایجاد نوعی عدم شفافیت سیاسی و اقتصادی در آینده این کشور گردد. گاردین در توصیف این شرایط بغرنج می نویسد :واشنگتن همیشه موضوع نفوذ طرف های خارجی در انتخابات ایالات متحده را مدنظر قرار داده و نسبت به آن هشدار می دهد، این در حالی است که آمریکایی های ثروتمند خود درصدد تاثیرگذاری در انتخابات دیگر کشورها (از جمله انگلیس) هستند.

این پارادوکس و دوگانگی هدفمند، برخاسته از سیاست های کلان ایالات متحده در قبال دیگر بازیگران بین الملل و کوشش برای تسلط بر امور اقتصادی و سیاسی دولت ها صورت می گیرد. چنانچه مشاهده می گردد، در این معادله اساساً دولتهای اروپایی و غیر اروپایی و حتی دولتهای همراه یا غیرهمراه برای ایالات متحده تفاوت چندانی ندارند.

حساسیت های کنونی انگلیس درباره سرمایه های آمریکایی

آنچه مسلم است این است که در قبال انگلیس بازی به مراتب برای ایالات متحده حساس تر است. هم اکنون لندن در شرایط و نقطه ای قرار گرفته است که باید میان برگزیت سخت، برگزیت نرم و تکرار همه پرسی تصمیم نهایی و قطعی خود را اتخاذ کند.

ترامپ و همراهانش (و موسسات اعتباری و سرمایه گذاری غیررسمی وابسته به کاخ سفید)، معتقد هستند که جهت تحقق برگزیت سخت و افزایش امکان تسلط اقتصادی واشنگتن بر لندن، هرگونه سرمایه گذاری انتخاباتی در این کشور اروپایی قابل توجیه است. رئیس جمهور ایالات متحده و سرمایه گذارانی که اکثراً با مشی ترامپ در قبال انگلیس همراه هستند، معتقدند که تحقق برگزیت نرم (برگزیت همراه با توافق) یا برگزاری همه پرسی دوباره، امکان هر گونه مانور بی حد و حصر شرکت های تجاری آمریکا در لندن و دیگر شهرهای انگلیس را از بین می برد. بنا بر این آنها هر هزینه ای را صرف می نمایند تا لندن به نقطه ای به غیر از خروج سخت از اروپا نرسد.

متحدان نزدیک و مداخلات آمریکا

مروری بر گزارش اخیر گاردین و دیگر رسانه های انگلیسی درباره مداخله سرمایه داران آمریکایی در انتخابات انگلیس به خوبی نشان می دهد که حتی نزدیک ترین متحدان ایالات متحده در پیمان آتلانتیک شاقتصادی (ناتو) و در اروپا نیز از مداخله جویی این کشور در انتخابات خود مصون نیستند. بدون شک در آینده ای نزدیک، افشای زد و بندهای اقتصادی احزاب و گروه های انگلیسی با افرد ثروتمند و شرکت های آمریکایی در انتخابات، خود می تواند به یک پفراینده جنجالی و مستمر در لندن تبدیل گردد؛ پفراینده ای که دامنه بحران های داخلی در انگلیس را گسترده تر و بر عمق بحران هایی که از سال 2016 (زمان برگزاری همه پرسی برگزیت) در این کشور اتفاق افتاده خواهد اضافه نمود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 469

به "گزارش، پول پاشی آمریکا در انتخابات انگلیس؛ مداخله با اسم رمز حمایت از علم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، پول پاشی آمریکا در انتخابات انگلیس؛ مداخله با اسم رمز حمایت از علم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید