چگونگی مصرف مایعات در ماه مبارک رمضان

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، بیشتر مسائل و بیماری هایی که در ماه رمضان گریبان روزه داران را می گیرد، ناشی از تغذیه ناصحیح هنگام افطار و سحر است. پزشکان توصیه می نمایند انتخاب نوع مایعات هنگام افطار می تواند ما را برای یک روزه داری نشاط انگیز و سالم یاری کند.

چگونگی مصرف مایعات در ماه مبارک رمضان

نویسنده : فاخره بهبهانی

بیشتر مسائل و بیماری هایی که در ماه رمضان گریبان روزه داران را می گیرد، ناشی از تغذیه ناصحیح هنگام افطار و سحر است. پزشکان توصیه می نمایند انتخاب نوع مایعات هنگام افطار می تواند ما را برای یک روزه داری نشاط انگیز و سالم یاری کند. در ساعات افطار آب مورد احتیاج بدن را از 3 طریق تامین کنید. مصرف آب و مایعاتی چون شیر، دوغ کم چرب، آبمیوه تازه، شربت کم شیرین آبلیمو یا خاکشیر و چای کمرنگ را در اولویت قرار دهید. مصرف غذاهای آبدار مانند انواع سوپ جو، آش دوغ، آش ماست، انواع خورش سبزی و خوراک های آبدار کم نمک را در ساعات میان افطار تا سحر بگنجانید و از مصرف میوه و سبزیجات غافل نشوید. مصرف آب در میان غذا می تواند معده را حجیم و تمایل فرد را به مصرف غذا کاهش داده و فرد را در ساعات روزه داری دچار گرسنگی شدید سازد. نکته دیگر آن که اگر معده از غذای آبکی پر گردد احتمال برگشت غذا از معده به مری زیاد شده و فرد دچار سوزش سر دل یا همان ریفلاکس معده می گردد. برترین دما برای آب و نوشیدنی ها بین 5 تا 6 درجه سانتی گراد است. گرچه با نوشیدن آب یخ خصوصا در آغاز افطار لحظه ای احساس فوق العاده پیدا خواهید کرد، ولی عطش شما برطرف نخواهد شد و حتی تشنگی شما بیشتر هم می گردد، اما علت چیست؟ دمای بدن با نوشیدن آب یخ به کمتر از دمای طبیعی یعنی کمتر از 37 درجه سانتی گراد می رسد بنابراین برای آن که بدن به دمای طبیعی بازگردد مجدد خود را گرم نموده و شما دچار آشفتگی، عطش و مصرف دوباره آب خواهید شد. حال اگر شما به نوشیدن پیاپی آب ادامه دهید معده شما بیش از اندازه حجیم و همین عامل می تواند سبب سنگینی معده و مسائل گوارشی گردد. از طرف دیگر کلیه ها هم تحت فشار مضاعفی قرار گرفته و ممکن است مسمومیت ناشی از مصرف آب زیاد عارض گردد.

وسط غذا آب نخورید

مصرف آب یا مایعاتی چون دوغ یا نوشابه در وسط غذا می تواند با رقیق کردن اسید معده کارایی این عضو را دچار اختلال نموده و غذا هضم نشده از معده تخلیه گردد. این غذا به علت آبکی بودن توقف کوتاهی در روده ها داشته و جذب مواد مغذی به خوبی انجام نخواهد گرفت. از سوی دیگر مصرف آب در میان غذا می تواند معده را حجیم و تمایل فرد را به مصرف غذا کاهش داده و فرد را در ساعات روزه داری دچار گرسنگی شدید سازد. نکته دیگر آن که اگر معده از غذای آبکی پر گردد احتمال برگشت غذا از معده به مری زیاد شده و فرد دچار سوزش سر دل یا همان ریفلاکس معده می گردد. بنابراین بهتر است آب را قبل از غذا یا مدتی بعد از غذا بنوشید.

از مصرف غذاهای تند و محرک بپرهیزید

غذاهای تندی که حاوی فلفل و دیگر ادویه جات هستند به علت طبع گرم و عرق زا بودن می توانند خون را به سطح بدن راهنمایی نموده و باعث تعریق و دفع بیشتر آب خصوصا در ساعات روزه داری شوند. از طرفی به علت آن که همراه با عرق، عناصری چون سدیم و بعضی مواد ضروری بدن دفع می گردد، اختلال قابل توجهی در تعادل آب و املاح بدن ایجاد خواهد شد. بنابراین از مصرف غذاهای حاوی ادویه جات تند و بعلاوه نوشیدنی های محرک مانند چای دارچین، چای هل و نوشابه های کولا دار و بعضی جوشانده های گیاهی خصوصا در زمان سحر خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: برترین مواد غذایی برای برطرف عطش در ماه رمضان

ضمناً اگر دریافت آب بیش از احتیاج بدن باشد بر اندازه آب میان بافتی افزوده شده و اندام ها دچار تورم می شوند. این حالت معمولا در مصرف نمایندگان داروهای کورتونی، خانم های باردار، بیماران کلیوی یا کسانی که غذاهای شور می خورند بیشتر دیده می گردد، بنابراین بهتر است برای خوردن سحری کمی زودتر از خواب بیدار شده و در فواصل معینی از مایعات، میوه و سبزیجات فیبری آبدار یا غذاهای نشاسته ای چون برنج، نان و ماکارونی بهره ببرید. این ترکیبات می توانند مانند یک اسفنج تا حدودی آب را در خود ذخیره و بتدریج به بدن برسانند.

نوشیدنی های مفید را انتخاب کنید

شیر و عسل: مصرف این نوشیدنی در زمان افطار می تواند ضعف، خستگی و بی حالی شما را به سرعت برطرف و مواد مغذی زیادی را به بدنتان برساند. بهتر است این نوشیدنی را به صورت خانگی تهیه و از افزودن موم عسل به آن خودداری کنید. زیرا موم جذب ریزمغذی هایی چون کلسیم شیر را کاهش می دهد. عسل با قند و شکر کالری یکسانی دارد، پس در مصرف آن محتاط باشید.

شیر و آبمیوه: این نوشیدنی ترکیبی می تواند تا حدودی آهن و کلسیم بدن را تامین کند. از همه مهم تر به علت آن که میوه ها سرشار از ویتامین C هستند می توانند قدرت جذب این دو عنصر را در بدن افزایش دهند. این نوشیدنی را در خانه تهیه و مصرف آبمیوه های صنعتی را به حداقل برسانید.

شیر و قهوه: بعضی افراد به علت طعم ناخوشایند شیر آن را با چای، قهوه، کاکائو و... مخلوط می نمایند، اما باید بدانید که این مواد به علت اگزالات بالایی که دارند بر اثر ترکیب با شیر مانع جذب کلسیم شیرشده و محتمل است کار کلیه را مضاعف کند. بنابراین نوشیدن شیر ساده را خصوصا در این ماه که فاصله میان افطار تا سحر کوتاه و مصرف لبنیات به حداقل می رسد در اولویت قرار دهید.

شکلات داغ (هات چاکلت): این روزها شاهد نسل نو یک نوشیدنی صنعتی به نام شکلات داغ در سفره افطار هستیم. این نوشیدنی بسیار شیرین و یبوست آور بوده و برای افرادی که مشکل معده دارند و مدام ترش می نمایند مناسب نیست. این نوشیدنی قدری اعتیادآور بوده و اگر به طور مداوم مصرف نگردد فرد را دچار خستگی و بی حالی می نماید.

چای و آبلیمو: اندازه کم آبلیمو می تواند اندازه مواد آنتی اکسیدان چای را افزایش داده و برای تخریب رادیکال های مضر بدن مناسب باشد، اما مصرف بیش از حد آبلیمو طعم چای را عوض نموده و در جذب آنتی اکسیدان های چای اختلال ایجاد خواهد نمود و با افزایش اندازه ادرار، کم آبی بدن را در ساعات روزه داری تشدید می نماید.

شربت سکنجبین: این شربت را در زمان افطار بنوشید. شربت سکنجبین اگر با یخ و خیار رنده شده مخلوط گردد بلافاصله تشنگی را برطرف و التهاب ناشی از گرما را کاهش می دهد. این شربت در بریدن صفرا معروفیت فراوانی داشته و باید کم شکر تهیه گردد.

شربت خاکشیر و تخم شربتی: این شربت را در زمان سحر بنوشید. دانه های خاکشیر و تخم شربتی وقتی در مجاورت آب قرار گیرند می توانند چندین برابر وزن خود آب جذب نموده و متورم شوند. در نتیجه وقتی بدن در ساعات روزه داری به تعریق افتد بدن از ذخیره آب آنها استفاده می نماید. این شربت ها طبع خنکی داشته و از سرگیجه، سردرد، بی حالی و تهوع ناشی از روزه می کاهد. برترین نوشیدنی برای آغاز افطار یک لیوان آب ولرم با 2 تا 3 عدد خرماست.

منبع:روزنامه جام جم

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1675

به "چگونگی مصرف مایعات در ماه مبارک رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی مصرف مایعات در ماه مبارک رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید