هر آنچه درباره شیرینی نان برنجی کرمانشاه باید بدانیم

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، نان برنجی کرمانشاه از دیگر تولیدات و محصولات این استان بوده که شهرتی جهانی دارد. همیشه نام کرمانشاه به همراه نان برنجی های خوشمزه اش که با روغن اصیل کرمانشاهی تهیه می گردد همراه بوده. این شیرینی اصیل و بسیار مقوی مورد پسند تمامی ذائقه ها بوده و عطر وسوسه کننده نان برنجی در بازارهای سنتی کرمانشاه همیشه به مشام می رسد و نمی توان به سادگی از کنارش گذشت. حتماً شما هم با نان برنجی خوش عطر کرمانشاهی آشنا هستید ما در این مطلب می خواهیم اطلاعات بیشتری در خصوص نان برنجی این استان زیبای ایران در اختیارتان قرار دهیم.

هر آنچه درباره شیرینی نان برنجی کرمانشاه باید بدانیم

نان برنجی کرمانشاه

از دیگر سوغات و شیرینی های معروف کرمانشاه در کنار کاک کرمانشاهی که در مقالات گذشته شرح مفصلی در خصوص آن داشتیم می توان نان برنجی کرمانشاه را نام برد. نام کرمانشاه همواره به همراه نان برنجی های معروف و خوش مزه اش همراه بوده و امکان ندارد کسی به این شهر سفر نموده باشد و طعم لذیذ و دلچسب این شیرینی خوش مزه را که در بازار و کارگاه های شیرینی پزی این شهر به صورت داغ و تازه به میهمانان و مسافران تعارف می گردد را نچشیده باشد. نان برنجی های زعفرانی و ساده کرمانشاهی بسیار معروف بوده و از نظر ارزش غذایی نیز بسیار مقوی بوده و می تواند میان وعده ای کامل باشد. میل کردن نان برنجی های تازه و خوشمزه به همراه فنجانی چای تازه و خوش عطر می تواند عصری دل انگیز را رقم زده و پذیرایی مناسبی برای میهمانی ها باشد.

قدمت تاریخی نان برنجی

نان برنجی کرمانشاه یکی از لذیذترین و خوشمزه ترین شیرینی های این شهر می باشد که گزینه بسیار مناسبی برای سوغات نیز است. قدمتی که برای نان برنجی در نظر گرفته شده است مربوط به زمان قاجار و چیزی حدود 150 سال پیش می باشد. طبق روایات و نقل قول هایی که موجود است این شیرینی فوق العاده خوش مزه و لذیذ از 150 سال پیش پختش در شهر کرمانشاه شروع شده و تا به امروز نیز ادامه دارد. در گذشته به این دلیل که شهر کرمانشاه در راستا جاده ابریشم و راه کربلا قرار داشته مسافران زیادی از این شهر گذر می کردند. مردم این شهر هم به فکر تهیه ماده ای افتادند که از قوت غالب مردم بوده و ارزش غذایی بالایی داشته باشد تا بتواند جواب گوی احتیاج مسافران خسته در راستاهای طولانی بوده و ماندگاری بالایی نیز داشته باشد. از آن موقع پخت نان برنجی که ماده اولیه آن آرد برنج است شروع شد.

مواد لازم برای تهیه نان برنجی

ترکیبات اصلی و مواد تشکیل دهنده این شیرینی فوق العاده خوشمزه:

آرد برنج بسیار مرغوب

زرده تخم مرغ

پودر قند

پودر هل سبز

گلاب

نمک، خرفه و زعفران

و از همه مهمتر روغن فرد اعلای کرمانشاهی می باشد.

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاه

برای تهیه نان برنجی باید ابتدا روغن اصل و خوش عطر کرمانشاهی را ذوب نموده و با پودر قند خوب مخلوط کنیم. در مرحله بعد گلاب، تخم مرغ و پودر هل را نیز اضافه نموده و مواد را به خوبی با هم مخلوط می کنیم. آرد برنج را نیز الک نموده و کم کم به مواد اضافه می کنیم. و مواد را آنقدر ورز می دهیم تا خمیری یک دست و نرم و لطیف داشته باشیم و به اصطلاح خمیر به روغن بیفتد. اگر بخواهید نان برنجی شما زعفرانی باشد خمیر را با مقداری زعفران مخلوط نموده و داخل کیسه ای در بیرون از یخچال به مدت 24 ساعت قرار می دهیم. در روز بعد از خمیر به اندازه یک فندق برداشته و گرد می کنیم و با مهر و یا کاتر شیرینی پزی رویش طرح انداخته و مقداری خرفه روی آن می ریزیم و در فری که از قبل با حرارت 150 درجه گرم نموده ایم به مدت 10 تا 7 دقیقه قرار می دهیم.

بهترین مراکز خرید نان برنجی

اگر به شهر کرمانشاه سفر کنید در تمامی مناطق این شهر می توانید فروشگاه ها و کارگاه هایی را مشاهده کنید که نان برنجی را به صورت تازه تهیه می نمایند. اما بهترین مراکزی که شما می توانید نان برنجی را از آن جا تهیه کنید بازار بزرگ و قدیمی کرمانشاه می باشد که در سه راه نواب قرار گرفته است. این بازار بزرگ و قدیمی ورودی های متعددی دارد که در ابتدای ورودی ها کارگاه های شیرینی پزی زیادی قرار دارند که نان برنجی مرغوب و اعلای کرمانشاه را با بهترین کیفیت فراوری می نمایند. شما در زمان ورود به بازار حتماً توسط فروشندگان این فروشگاه ها با شیرینی های خوش مزه این شهر از جمله نان برنجی های داغ و تازه و خوش عطر که همان لحظه از داخل کوره های شیرینی پزی در آمده اند پذیرایی خواهید شد.

منبع: دلتابان
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 614

به "هر آنچه درباره شیرینی نان برنجی کرمانشاه باید بدانیم" امتیاز دهید

2 کاربر به "هر آنچه درباره شیرینی نان برنجی کرمانشاه باید بدانیم" امتیاز داده اند | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه درباره شیرینی نان برنجی کرمانشاه باید بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید