نیاز بدن به ویتامین D برای مقابله با عوامل بیماری زا

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت وساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. ویتامین ها موجب تسهیل دگرگشت (سوخت وساز بدن یا متابولیزم) می شوند و رشد و نمو و ترمیم یاخته های بدن را میسر می کنند. بعضی از ویتامین ها سبب جذب مواد غذایی در روده می شوند و بعضی نیز به عنوان کاتالیزور عمل می کنند. عمل آن ها روی بافت های پوششی و همچنین استخوان بوده و در مجموع هر کدام از آن ها از بروز یک عارضه جلوگیری می کند. ویتامین ها را به دو دسته محلول در چربی و محلول در آب تقسیم می کنند. ویتامین های E، K، D و A محلول در چربی هستند و ویتامین C و ویتامین های گروه B محلول در آب هستند. هر اندازه که مصرف ویتامین ها برای بدن مفید است، مصرف بیش از اندازه بعضی ویتامین ها نیز می تواند مضر باشد.

نیاز بدن به ویتامین D برای مقابله با عوامل بیماری زا

کتاب ویتامین و سلامتی تألیف رومینا کریم زاده در 13 فصل انواع ویتامین ها را به تفکیک معرفی، میزان احتیاج بدن به آن ویتامین را تشریح و بیان می نماید که ویتامین موردنظر در چه غذاهایی وجود دارد و اثر آن بر سلامتی چگونه است؟

در ادامه به برخی از خواص و ویژگی های این ترکیبات آلی براساس متن کتاب حاضر اشاره می شود.

تأثیر کمبود تیامین در کاهش حافظه

تیامین (ویتامین B1) کمک می نماید تا غذایی که می خورید را به انرژی مورد احتیاج خود تبدیل کنید. تیامین برای رشد، پیشرفت و عملکرد سلول های بدن شما مهم است. تیامین به طور طبیعی در بسکمک از غذاها یافت می شود و به برخی غذاهای غنی شده اضافه می شود. با خوردن انواع غذاها ازجمله غلات سبوس دار و نان غنی شده، ماکارونی و برنج، گوشت و ماهی و حبوبات مانند لوبیا سیاه و سویا، دانه ها و آجیل می توانید مقدار توصیه شده تیامین را دریافت کنید.

کمبود تیامین می تواند باعث کاهش وزن و اشتها، سردرگمی، کاهش حافظه، ضعف عضلات و مسائل قلبی شود. کمبود شدید تیامین منجر به بیماری به نام بری بری با علائم سوزن سوزن شدن و بی حسی در پا و دست ها، از دست دادن ماهیچه و رفلکس های ضعیف شود.

غذاهای حیوانی منبع B12

ویتامین B12 به حفظ سلامت اعصاب و سلول های خونی کمک می نماید و در ساختن DNA که ماده ژنتیکی همه سلول ها می باشد، نقش دارد. همچنین از بروز نوعی کم خونی به نام کم خونی مگالوبلاسیک که افراد را خسته و ضعیف می نماید، جلوگیری می نماید. ویتامین B12 به میزان زیادی در غذاهای حیوانی مانند چگر گاو، صدف، ماهی، گوشت، بوقلمون، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات، برخی از غلان صبحانه و مخمرهای غذایی وجود دارد. غذاهای گیاهی فاقد این ویتامین هستند.

کمبود ویتامین B12 باعث خستگی، ضعف، یبوست، کاهش اشتها، کاهش وزن و کم خونی مگالوبلاستیک می شود. مسائل عصبی مانند بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست و پا نیز می تواند بروز کند. از دیگر علائم کمبود این ویتامین می توان به مسائل تعادل، افسردگی، گیجی، زوال عقل، ضعف حافظه و درد دهان یا زبان اشاره کرد.

کمک ویتامین D به جذب کلسیم در بدن

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که در مواد غذایی یافت می شود و برای سلامتی و حفظ استحکام استخوان ضروری است. ویتامین D به بدن در جذب کلسیم از مواد غذایی و مکمل ها کمک می نماید. افرادی که میزان کمی ویتامین D دریافت می کنند، دارای استخوان هایی نرم و شکننده هستند که به این شرایط در بچه ها ریکتز و در بزرگسالان استئومالاسی گفته می شود.

ویتامین D در بدن اهمیت های دیگری نیز دارد. عضلات برای حرکت به آن احتیاج دارند، اعصاب برای انتقال پیام به مغز و هر قسمت از بدن به آن احتیاج دارند، سیستم ایمنی برای مقابله با باکتری ها و ویروس های مهاجم به ویتامین D احتیاج دارد. ویتامین D همراه با کلسیم از افراد مسن در برابر ابتلا به استئوپروز محافظت می نماید. ویتامین D در سلول ها در سراسر بدن یافت می شود.

نخستین چاپ کتاب ویتامین و سلامتی در 64 صفحه با شمارگان 100 نسخه به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات دانش نگاران اوج راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 838

به "نیاز بدن به ویتامین D برای مقابله با عوامل بیماری زا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیاز بدن به ویتامین D برای مقابله با عوامل بیماری زا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید