نام گلیم بر پیراهن ورزشی؛ هدیه به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ، گردشگری ورزشی در سیرجان

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، در آیین بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی در سیرجان، پیراهن تیم فوتبال گل گهر سیرجان منقش به شعار سیرجان شهر جهانی گلیم به وزیر میراث فرهنگی اهدا شد.

نام گلیم بر پیراهن ورزشی؛ هدیه به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ، گردشگری ورزشی در سیرجان

به گزارش خبرنگاران، در آیین بزرگداشت روز دنیای صنایع دستی پیراهن تیم فوتبال گل گهر، منقش به شعار سیرجان شهر دنیای گلیم به مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهدا شد.

فریدون فعالی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در آیین بزرگداشت روز دنیای صنایع دستی که با حضور جمع زیادی از مسئولان شهرستان سیرجان برگزار گردید، گفت: سالانه ارزش ریالی دست بافته های هنرمندان سیرجانی در رشته گلیم شیریکی پیچ به بیش از 500 میلیارد ریال می رسد.

او با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 17 هزار بافنده در منطقه سیرجان فعالیت دارند، اضافه نمود: در حال حاضر کارگاه های فراوری گلیم به صورت خانگی و غیر متمرکز در اقصی نقاط شهرستان سیرجان فعال هستند.

فعالی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم و اساسی شورای دنیای صنایع دستی انجام امور علمی و پژوهشی متناسب با شان و صندلی شهر دنیای گلیم است، گفت: برای توسعه هنر بافندگی شهر دنیای سیرجان، باید نگاهی ملی و بین المللی داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه انجام پژوهش های علمی، ثبت و مستندنگاری، چاپ و نشر پیشینه و فلسفه طرح و نقش های بومی گلیم شیریکی پیچ در اولویت کاری این اداره کل است اضافه نمود: با همکاری شهرداری و فرمانداری شهرستان سیرجان به دنبال تهیه و تدوین کتب جامع آموزشی، پژوهشی و توسعه و ترویجی برای نمایش، معرفی و ارتقا هنر گلیم بافی شهر دنیای سیرجان هستیم.

او از رونمایی و بهره برداری جلد چهارم و پنجم دایره المعارف دستبافته های داری شهرستان سیرجان در مهرماه سال جاری اطلاع داد و توضیح داد: این دایره المعارف برای علاقه مندان، هنرمندان و متخصصان داخلی و خارجی به دو زبان فارسی و انگلیسی چاپ و منتشر می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه مجموع صفحات دو کتاب مذکور، 680 صفحه است که در تیراژ هزار جلد چاپ و منتشر خواهد شد، بیان نمود: این دایرالمعارف که سه جلد دیگر آن چاپ شده حاصل کوشش های 15 ساله محقق و پژوهشگر حوزه صنایع دستی استان کرمان عقیل سیستانی است.

او توضیح داد: متاسفانه این شهرستان فاقد کتاب مرجع و مستندی در حوزه هنر بافندگی به خصوص هنر گلیم بافی است که باید تمامی مدارک، اسناد و دستبافته استان کرمان به خصوص منطقه سیرجان مانند سایر مناطق ثبت گردد.

فعالی با بیان اینکه باید گلیم شیریکی پیچ سیرجان به نقاط مختلف دنیا صادر گردد، اظهار کرد: حضور گردشگران مختلف داخلی و خارجی می تواند به شناساندن این گلیم یاری زیادی کند.

او در ادامه به راه اندازی گردشگری ورزشی در شهرستان سیرجان اشاره نمود و اضافه نمود: این شهرستان می تواند از ظرفیت ها و زیرساخت های بالقوه ورزشی، صنایع دستی و میراثی خود برای توسعه و رونق گردشگری ورزشی بهره مند گردد.

فعالی با بیان اینکه تیم فوتبال گل گهر سیرجان به تنهایی می تواند زمینه حضور گردشگران داخلی و خارجی را فراهم سازد، گفت: باید با برگزاری هرچه بهتر مسابقات فوتبال تعداد زیادی از هواداران تیم های مختلف را به شهرستان سیرجان محل برگزاری مسابقات فراخواند.

او توضیح داد: حضور این تعداد توریسم ورزشی در شهرستان سیرجان که میزبان مسابقات خواهد بود منابع اقتصادی زیادی را عاید این شهرستان خواهد نمود.

در ادامه این مراسم پیراهن تیم فوتبال گل گهر (نماینده استان کرمان در لیگ برتر) منقش به شعار سیرجان شهر دنیای گلیم برای اهدا به دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان تحویل داده شد.

همچنین در این آیین مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان با اهدا لوح تقدیر از محمد جواهری مدیرعامل باشگاه و ابوذر حلوایی معاون فرهنگی باشگاه گل گهر سیرجان تجلیل کرد.

از دیگر برنامه های آیین بزرگداشت روز دنیای صنایع دستی، قدردانی از تعدادی از گلیم بافان مستعد شهرستان و عقد تفاهم نامه بین باشگاه گل گهر و دبیر خانه شهر دنیای گلیم بود.

منبع: چمدان
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 918

به "نام گلیم بر پیراهن ورزشی؛ هدیه به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ، گردشگری ورزشی در سیرجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نام گلیم بر پیراهن ورزشی؛ هدیه به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ، گردشگری ورزشی در سیرجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید