مقبره شمس چه شکلی می گردد؟

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: بودجه لازم برای تکمیل بارگاه شمس در نظرگرفته شده است و مصمم هستیم پروژه را درمدت 3 سال تکمیل کنیم.

مقبره شمس چه شکلی می گردد؟

جلیل جباری در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به کوشش سازمان میراث کشور و استان برای ساخت بارگاه شمس در اسرع وقت اظهار کرد : سازمان میراث با تمام توان در صدد ساخت بارگاه شمس در خوی است.

وی اضافه نمود: وجود مقبره شمس برای توسعه گردشگری استان بسیار مفید است و با توجه صندلی جهانی شمس، تکمیل مجموعه فرهنگی و هنری شمس می تواند سیل علاقمندان فرهنگ و عرفان اسلامی را به کشور بکشاند.

جباری توضیح داد : پیمانکار پروژه انتخاب شده و از فردای مراسم کلنگ زنی کار ساخت بارگاه آغاز خواهد شد.

دکتر مجید مقدم رئیس شورای شهر خوی نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: ساخت بارگاه شمس تاثیر بسیار زیادی در توسعه ارتباطات و گردشگری کشور ایفا خواهد نمود. شورای شهر و شهرداری حمایت همه جانبه اش را ساخت بارگاه خواهد نمود.

تابان فر رئیس اداره ارشاد خوی نیز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: سال ها سال است که هنرمندان طراز اول کشوری در مقبره شمس برنامه های ارزشمندی اجرا کردند. ساخت بارگاه شمس یاری شایانی برای اعتلای فرهنگ و هنر و ادبیات منطقه خواهد نمود.

تابان فر شمس را استاد و مراد مولانا بیان کرد و گفت: اکنون شهر خوی صاحب چنین گمشده ارزشمندی است و باید به وجود چنین گوهر گرانبهایی در خوی افتخار کرد.

به گزارش خبرنگاران، اجرای ده ها کنگره و همایش بین المللی در مقبره شمس، کوشش های دلسوز فرهنگ و هنر و پروژه ارتباط و پیوند فرهنگی بین شهرهای خوی، قونیه، نیشابور و شیراز بواسطه حضور شمس در خوی که از سال 83 آغاز شده بود ، انتها منجر به احداث بارگاه شمس تبریزی در خوی شد.

مقبره شمس تبریزی در خوی قرار گرفته که همه ساله همایش های بین المللی با محوریت شمس و مولانا در آن برگزار می گردد ، مولانای جوان بعد از آشنایی و دیدار شمس تبریزی در قرن ششم چنان متحول می گردد که منبر و حشم و خدم را رها نموده و روی در خرابات می نهد و در بازار مسگران با صدای ناموزون تیشه مسگران به چرخ و سماع در می آید.

پس از سال ها انتظار و دلتنگی طرح ساخت بارگاه شمس تبریزی در خوی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور همزمان با سفر رئیس جمهور به خوی کلنگ زنی می گردد. این طرح در فضایی به مساحت9000 متر مربع احداث می گردد که 2000 مترمربع آن بارگاه و المان و 7000 مترمربع آن برای محوطه بارگاه لحاظ شده است.

پیش از این نیز جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در شهریورماه گفته بود: ساخت ِالِمان مقبره شمس با توجه به صندلی و شخصیت منحصر بفرد شمس تبریزی کار ساده ای نیست و باید المانی متناسب با شان منزلت این عارف نامی ساخته گردد.

وی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران بیان نموده بود: از سال های قبل پروفسور اردلان بعنوان معمار برجسته کشور برای طراحی المان شمس تبریزی انتخاب شده است که سازمان میراث فرهنگی هم به این انتخاب احترام می گذارد.

جباری ادامه داده بود: فرمانداری و تولیت شمس سال های قبل پیگیر ساخت المان بودند که به هیچ جایی نرسیدند و در نهایت به دستور ریاست سابق سازمان میراث فرهنگی کشور از اواخر سال 95 این سازمان عهده دار ساخت المان شمس شد. نمی شد که این طرح فاخر را رها نموده و طرح دیگری را جایگزین کنیم بنابراین اداره کل میراث فرهنگی از اعتبارات سال 96 طرح اولیه را تبدیل به نقشه های اجرایی کرد.

جباری افروده بود: یکی از شرط های اصلی مشاور انتخاب شده برای طرح اولیه این بود که نقشه های اجرایی به تایید پروفسور اردلان برسد که در حال حاضر طالبیان معاونت میراث فرهنگی کشور عهده دار انجام این بخش شده است تا بعد از تایید نقشه ها ساخت المان شمس توسط پیمانکاران ذی صلاح عملیاتی گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفته بود: قاطعانه اعلام می کنم اداره کل میراث فرهنگی برای آغاز عملیات اجرایی المان شمس هیچ نوع محدودیتی ندارد فعلا منتظر تایید نقشه عملیاتی توسط طراح اصلی است.

جباری در خصوص برخی مطالب منتشر شده در رسانه ها و فضای مجازی در خصوص جذب نشدن اعتبار 20 میلیارد ریالی المان مقبره شمس توسط سازمان میراث فرهنگی استان اظهار نموده بود: ادعای انجام شده در خصوص عدم جذب اعتبارات المان مقبره شمس توسط اداره کل میراث فرهنگی استان کذب محض است. در خواست می کنم این افراد بدون علم و آگاهی اظهار نظر نکنند تا حاشیه سازی نگردد.

وی در خصوص اعتبارات مقبره شمس تصریح نموده بود: برای سال 96 مبلغ 20 میلیارد ریال اعتبار صرفا مصوب شده بود که 10 میلیارد ریال آن به شکل اسناد اوراق خزانه با رسید سال 98 تخصیص یافت که در مقایسه با کل اعتبار 100 میلیارد ریالی مبلغ ناچیزی بود.

جباری با اشاره به قول مساعد استاندار و سفر اخیر معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور به استان بیان نموده بود، اعتبار پروژه مقبره شمس در امسال از محل منابع استانی و ملی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار خواهد گرفت تا کار احداث المان مقبره شمس توسط این اداره کل آغاز گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص پلاک باقیمانده در محوطه بارگاه شمس تصریح نموده بود: به همت استاندار و پیگیری اداره کل میراث فرهنگی استان، مبلغ این پلاک به حساب دادگستری برای پرداخت به مالک پلاک واریز شده است که شهرداری خوی مکلف است نسبت به آزاد سازی این پلاک اقدام نموده و آنرا در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 5

به "مقبره شمس چه شکلی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره شمس چه شکلی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید