رییس جمهور چین بار دیگر از برجام حمایت کرد

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، رادیو بین المللی چین با اشاره به دیدار شی جین پینگ رییس جمهوری چین با حسن روحانی همتای ایرانی خود گزارش کرد که شی در این دیدار از برجام و قرارداد هسته ای ایران حمایت نموده است.

رییس جمهور چین بار دیگر از برجام حمایت کرد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا از پکن، گزارش می افزاید رییس جمهوری چین روز آدینه در این دیدار در حاشیه نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در بیشکک قزاقستان گفته است که پکن از برجام حمایت می نماید و مایل است همراه با ایران با تقویت هماهنگی و همکاری در چارچوب چند جانبه ای مانند سازمان ملل و سازمان همکاری شانگهای، به طور مشترک از قواعد اساسی روابط بین المللی و چند جانبه گرایی، از منافع مشترک کشورهای در حال رشد از جمله چین و ایران دفاع کند.

شی با اشاره به اینکه چین همیشه از زاویه راهبردی و دراز مدت به روابط خود با ایران نگریسته است خاطر نشان کرد تحولات بین الملی و منطقه ای هر چه که باشد، چین مایل است همراه با ایران برای پیشبرد توسعۀ باثبات روابط مشارکتی همه جانبه دو کشور کوشش کند.

تاکید نمود چین و ایران باید با تقویت مشورت راهبردی، در مسایل مربوط به منافع کلیدی از یکدیگر حمایت نمایند و ضمن تقویت هماهنگی و همکاری، توسعه همکاری های عملی، تقویت همکاری در مبارزه با تروریسم و جرایم فرامرزی، به طور مشترک با سه نیرو از جمله جنبش اسلامی ترکستان شرقی مبارزه نمایند.

بر اساس این گزارش، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران هم در این ملاقات گفته است: ایران مایل است فعالانه در ساخت مشترک کمربند و جاده شرکت نموده و نیروهای بالقوه همکاری دو کشور در زمینه های مختلف را توسعه دهد ایران قاطعانه با اقدامات اشتباه آمریکا درباره خروج یکجانبه از برجام مخالفت می نماید.

رییس جمهوری اسلامی ایران در این دیدار نقش مثبت چین در امور بین المللی را مثبت ارزیابی کرد و گفت تهران مایل است مشورت و هماهنگی با چین را تقویت کند.

نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای از روز گذشته با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و سران 11 کشور آسیایی در بیشکک پایتخت قرقیزستان شروع بکار کرد.

در نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای علاوه بر ایران، روسای جمهور روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان هم حضور دارند.

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 با عضویت 6 عضو چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه گذاری شد این سازمان نهاد بین دولتی است که برای همکاری های چندجانبه سیاسی، مالی و امنیتی بنیان گذاشته شد.

چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای اصلی و ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 451

به "رییس جمهور چین بار دیگر از برجام حمایت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رییس جمهور چین بار دیگر از برجام حمایت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید