با ناکامی طرح امنیتی آمریکا؛ ایران، روسیه و چین عملاً دست به کار شده اند

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین گویای توافق سه کشور برای اقدام مؤثر در تأمین امنیت منطقه خلیج فارس است و این مشارکت در حالی است که طرح امنیتی آمریکا در این زمینه موفقیتی نداشته و کمتر کشوری حاضر به مشارکت در آن است.

با ناکامی طرح امنیتی آمریکا؛ ایران، روسیه و چین عملاً دست به کار شده اند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در دریای عمان و بخش شمالی اقیانوس هند رزمایش دریایی مشترک روسیه، ایران و چین تحت عنوان کمربند امنیتی دریایی شروع شد. این مانور نظامی دریایی تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

همان طور که پیش از این کاظم جلالی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در مسکو اعلام نمود، هدف از آن تدوین اقدامات به منظور مبارزه با تروریسم، دزدی دریایی و همچنین تضمین امنیت منطقه ای است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در سفر به مسکو تأکید کرد که این رزمایش مشترک علیه سایر کشورها انجام نمی گردد.

خبرگزاری نووستی روسیه در تحلیلی در این باره نوشته است: با توجه به همسویی ژئوپولیتیکی روسیه، ایران و چین و اتفاقات اخیر در این بخش از دنیا، رزمایش مشترک سه کشور توجه جامعه حرفه ای و متخصص را برانگیخته است.

حبیب الله سیاری معاون هماهنگ نماینده ارتش جمهوری اسلامی ایران روز شنبه اعلام نمود که ایران، روسیه و چین قصد دارند در آینده مانورهای مشترک نظامی دیگری را انجام دهند و رزمایش دریایی سه جانبه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان قطعاً آخرین آنها نخواهد بود.

به گفته این مقام نظامی، طی مانور مشترک در حال انجام، نیروهای دریایی سه کشور، روی روش ها و روینمودهایی کار می نمایند که امکان اجرای رزمایش های آینده را فراهم می نماید.

دریادار سیاری تأکید کرد که برگزاری مانور نظامی دریایی ایران، روسیه و چین به منزله قصد سه کشور برای ایجاد ائتلاف نظامی نیست.

وی اضافه کرد، بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای جنوب شرق آسیا به نفت خلیج فارس احتیاج دارند، به همین دلیل تأمین امنیت این منطقه بسیار اهمیت دارد.

اهمیت این موضوع از این جهت است که در شرایطی که فرایند اوضاع پیرامون خلیج فارس، روابط بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار داده، مسئله ثبات تأمین ارسال نفت و گاز از این منطقه نیز به امنیت دریایی بستگی دارد.

کمتر کشوری تمایل دارد تا در نقشه های آشکارا ضدایرانی آمریکا مشارکت داشته باشد

با توجه به این شرایط، ایالات متحده برای ماه ها به طور جدی نظریه ایجاد ائتلاف دریایی برای حمایت از حمل ونقل امن در منطقه را ترویج می کرد، با این حال، آنها هنوز هم نتوانسته اند پیروزیت خاصی در اجرای این طرح خود داشته باشند، دلیل این امر ساده است: دستور کار ضدایرانی نقشه های آمریکایی بیش از حد آشکار است، و تعداد کمی از کشورها مایل به حمایت از آن هستند.

البته واقعیت این است که تقریباً تمامی طرف ها به حمل ونقل ایمن در منطقه علاقه مند هستند: کشورهای خاورمیانه، اروپا، چین، روسیه و خود ایران. فقط افراد کمی از قصد آمریکایی ها برای اعمال فشار حداکثری بر تهران رضایت دارند، حتی کشورهای اروپایی، هرچند تمایلی برای رویارویی مستقیم با واشنگتن ندارند، ولی از طرح پیشنهادی آمریکا در این باره فاصله گرفتند.

در این بین در ماه جولای، روسیه دکترین پیشنهادی خود برای تأمین امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس را ارائه داد و در پاییز نیز مقامات تهران خود نظریه ای در این رابطه عنوان کردند.

در حالی که در نشست های بین المللی قالب احتمالی همکاری های امنیتی آینده در منطقه همچنان مورد بحث قرار گرفته است و آمریکایی ها در تلاشند تا متحدین و شرکای خود را به گزینه مورد نظرشان سوق دهند، مسکو، پکن و تهران عملاً دست به کار شده اند، رزمایش دریایی روسی ایرانی چینی که در حال انجامست، در واقع تأیید روشنی بر این مسئله است.

شانس واشنگتن برای ترغیب پایتخت های اروپایی برای شروع رویارویی مستقیم نظامی با تهران (هرچند فعلاً به طور انحصاری در دریا) به سرعت در حال سقوط است، حتی دورنمای فرضی درگیر شدن در چنین مناقشه نظامی با ایران، بسیاری از ارتش های دوم و سوم دنیا را نیز می ترساند، به ویژه آنکه در سال های اخیر روسیه توانایی چشمگیر خود در عرصه نظامی منطقه خاورمیانه را نشان داده است، و البته اقدامات سیاسی مسکو هم اهمیتی کمتر از این ندارد.

با ناکامی طرح امنیتی آمریکا؛ مسکو، تهران و پکن عملاً دست به کار شده اند

در نتیجه، اکنون ائتلاف روسیه و چین و ایران نه در کلام، بلکه در عمل برای شکل گیری قالب همکاری های امنیتی در یکی از مهمترین بخش ها از اقیانوس های دنیای شروع شده است، و ایالات متحده، به دنبال تمایل به حفظ سلطه خود در دنیا، ابتکارعمل را در این عرصه از دست داده است و مجبور خواهد شد تا دستورالعمل معین شده توسط رقبای خود را دنبال کند.

ممکن است بعضی از خود بپرسند که: چرا مسکو، پکن و تهران پیروز به دستیابی به چنین توافقی شدند، ولی آمریکایی ها نتوانستند با اروپایی ها به توافق برسند؟

به نظر می رسد که سرنخ در کلمه مذاکره کردن است؛ برای روسیه، چین و ایران هدف اصلی تأمین ثبات و امنیت حمل ونقل در منطقه خلیج فارس است، به همین دلیل، این سه کشور بعضی جزئیات دیگر را کنار گذاشته و مشخصاً در این زمینه به نتیجه هم رسیده اند.

این در حالی است که برای آمریکا، مسئله اصلی متفاوت است و آن نه تنها یک دستورکار ضدایرانی، بلکه تأیید شرایط رهبری بی قید و شرط دنیا آزاد است: همه چیز باید همان طور که آنها می خواهند باشد و شرکا و متحدینشان نیز موظفند دستورات رسیده از واشنگتن را انجام دهند.

اروپایی ها که قبلاً جاه طلبی ها و منافع خود را به اندازه کافی تقویت نموده اند، حاضر شده اند خود را به خواب بزنند و چنین کاری را هم انجام می دهند.

به طور کلی، در حالی که روسیه، چین و ایران چارچوب رژیم آینده حمل ونقل ایمن در منطقه خلیج فارس را به اجرا می گذارند، پنتاگون قول داده که این رزمایش را به طور دقیق زیر نظر بگیرد، و این اقدامی منطقی است، زیرا هیچ کار دیگری از آنها ساخته نیست.

رزمایش دریایی مشترک به معنای ائتلاف نظامی بین ایران، روسیه و چین نیست

بهرام امیراحمدیان کارشناس امور بین الملل و مسائل ژئوپولیتیکی در گفت وگو با ریانووستی ابراز عقیده نموده که رزمایش دریایی مشترک در شمال اقیانوس هند و دریای عمان منجر به ائتلاف نطامی بین سه کشور نخواهد شد.

به گفته وی، هدف از این مانور نظامی دریایی، تمایل سه کشور برای اطمینان از ایمنی حمل ونقل در منطقه است که انتقال منابع انرژی به کشورهای دیگر به آن بستگی دارد.

این کارشناس گفت: مشارکت چین در این زمینه عمدتاً به دلیل نگرانی این کشور از شرایط امنیتی منطقه است، زیرا بخش عمده ای از منابع انرژی مورد احتیاج این کشور از خاورمیانه تأمین می گردد. باید درک کرد که چین در هیچ ائتلافی شرکت نخواهد کرد و علاقه ای به ایجاد ائتلاف نظامی با دیگر کشورها ندارد.

امیراحمدیان اضافه کرد: مشارکت روسیه در این رزمایش هم می تواند نوعی تمایل به اثبات این مسئله باشد که مسکو می تواند با ایران در زمینه مقابله با روینمودهای یکجانبه ایالات متحده در سیاست خارجی هماهنگ گردد، گرچه روسیه بیشتر تمایل دارد که برای حل وفصل مسائل مختلف اتحاد تشکیل دهد.

به عقیده وی، موضع ایران در خصوص امنیت این منطقه بر این اساس است که امنیت در اقیانوس هند، خلیج فارس، دریای عمان و همچنین تنگه هرمز (که آنها را به هم وصل می نماید) باید بدون حضور نیروهای خارجی در منطقه تضمین گردد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 517

به "با ناکامی طرح امنیتی آمریکا؛ ایران، روسیه و چین عملاً دست به کار شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ناکامی طرح امنیتی آمریکا؛ ایران، روسیه و چین عملاً دست به کار شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید