رودخانه ماهی پران گلستان!

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، خبرنگاران: زیباترین وجه رودخانه اترک، کوشش های ماهی های کوچکی است که سعی می نمایند خود را با پرتاپ کردن به بالا برسانند که این امر باعث شده تا آنجا را ماهی پران بنامند.

رودخانه ماهی پران گلستان!

استان گلستان در بیشتر قسمت ها دارای آب و هوای معتدل مدیترانه ای است ولی قسمت های جلگه ای و اراضی پست گرگان به لحاظ مجاورت با صحرای ترکمنستان، دوری از دریا و کاهش ارتفاعات، آب و هوای نیمه بیابانی و گرم دارد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی، این استان دارای رودخانه های پرآب و مهمی است که از ارتفاعات رشته کوه های البرز سرچشمه می گیرند و مهم ترین آن ها عبارتند از: رودخانه اترک، گرگان رود، قره سو.

اترک

از کوه های هزار مسجد خراسان سرچشمه گرفته و به دریای خزر می پیوندد. این رودخانه نزدیک 120 کیلومتر، مرز آبی ایران و ترکمنستان را تشکیل می دهد ومهم ترین شاخه های آن شامل سومبار، آجی سو، آق سو و خرتوت هستند.

بالاتر از آق چشمه، رودخانه خود را به پای کوه چسبانیده و در فاصله ای حدود 100متر ، آب از داخل مجموعه ای سنگی عبور می نماید که دورنمای آن به آبشارهای زیبایی می ماند. زیباترین وجه آن، کوشش های ماهی های کوچکی است که سعی می نمایند خود را با پرتاپ کردن به بالا برسانند که این امر باعث شده تا آنجا را ماهی پران بنامند.

گرگان رود

این رودخانه، از دامنه های شمالی البرز شرقی و دامنه های غربی بلندی های خراسان سرچشمه می گیرد و پس از به هم پیوستن رودهای کوچکی چون زاو، دوغ، تیل آباد، رامیان و محمد آباد به دریای خزر می ریزد.

قره سو

سومین رودخانه بزرگ استان رود قره سو است که از کوه های النگ در رشته کوه های البرز شرقی سرچشمه می گیرد و پس از پیوستن رودخانه هایی مانند؛ کفشگیری، بالا جاده، مایان، چقر، شیر داربن، زیلان، خاصه رود، نوچمن، شوریان، زاو دشت و جردلی به خلیج گرگان می ریزد. مهم ترین شاخه های این رودخانه؛ شامل گرم دشت، چهل و چهار آب، شصت کلا، فسن رود، النگ دره، توشن و زیلرتو هستند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1402 بروزرسانی: 9 مرداد 1402 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2134

به "رودخانه ماهی پران گلستان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رودخانه ماهی پران گلستان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید