خبرنگاران کارگروه سوگ برای حمایت از داغدیدگان کرونایی در شهرداری تهران تشکیل شد

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، تهران-خبرنگاران-معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با تاکید بر ضرورت اجرای مداخلات روانی- اجتماعی در روزهای کرونایی برای داغدیدگان گفت: کارگروه تخصصی سوگ برای حمایت و همدردی با این افراد در شهرداری تشکیل شده است.

خبرنگاران کارگروه سوگ برای حمایت از داغدیدگان کرونایی در شهرداری تهران تشکیل شد

محمدرضا جوادی یگانه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهارداشت: این روزها پدران، مادران، فرزندان و عزیزان بسکمک از هموطنانمان به دلایل مختلف از این جهان فانی رخت می بندند اما برای بازماندگانشان شرایط سوگواری و عزاداری فراهم نیست.

وی گفت: فارغ از اینکه افراد با بیماری کرونا، ابتلا به بیماری های دیگر یا به صورت طبیعی به پایان زندگی خود رسیده اند، به دلیل شیوع کرونا در کشور نه تنها امکان اجرای آداب و رسوم سوگواری و عزاداری جمعی که تاثیر زیادی بر پذیرش مرگ عزیزان و سازگاری با شرایط جدید دارد فراهم نیست بلکه به دلیل پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا به صورت فیزیکی در کنار سوگواران بودن و...هم توصیه نمی شود.

جوادی یگانه افزود: اقدامات گسترده ای توسط شهرداری تهران و سایر نهادهای متولی در ارتباط با پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اجرا شده است اما به نظر می رسید موضوع توجه به سوگواران و داغدیدگان تا امروز مغفول مانده است.

وی بیان نمود: به همین منظور ضمن تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر متخصصان برای ایجاد هم افزایی بین سازمانی، کارگروه علمی تخصصی سوگ با بهره گیری از ظرفیت های اداره کل سلامت شهرداری، اساتید، متخصصان و دانشجویان این حوزه در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تشکیل شد.

معاون شهردار تهران اظهارداشت: این کارگروه تخصصی از کمک فکری و همراهی متخصصین حوزه سوگ؛ مهرداد عربستانی(انسان شناس)، جبار رحمانی(انسان شناس)، سیدحسین مجتهدی(روانشناس) و امیرحسین جلالی (روانپزشک)، انجمن های تخصصی سلامت، روانشناسی، جامعه شناسی، مددکاری اجتماعی و جمعی از دانشجویان علاقه مند و داوطلب برخوردار است.

جوادی یگانه گفت: به اعتقاد این کارگروه امروز با نوعی ترس و نگرانی مردم از مبتلاشدن به کرونا روبه رو هستیم که موجب شده خانواده همه افراد فوت شده نه تنها امکان سوگ جمعی را از دست بدهند بلکه خانواده متوفیان مبتلا به کرونا با نوعی از طرد و انگ اجتماعی روبرو شوند که پیامد آن حتی در برخی موارد پنهان کردن از دست دادن عزیزان به خاطر ابتلا به کروناست.

وی افزود: این در حالی است که فرد مبتلا به کرونا نه تنها مقصر نیست بلکه قربانی شرایط حاکم و این همه گیری گسترده در سطح جهان است.

حمایت های روانی اجتماعی از خانواده های داغدار

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران بیان نمود: ما در پی این موضوع هستیم که ضمن آموزش نحوه مقابله درست با بیماری کرونا، شرایطی را فراهم کنیم که خانواده داغداران بتوانند از حمایت های روانی-اجتماعی خانوادگی، محبت آمیز، محلی و جامعه ای برخوردار باشند.

جوادی یگانه با تاکید بر نظر کارگروه سوگ مبنی بر اهمیت برنامه ریزی مداخلات اجتماعی و روانی برای همه سوگواران با توجه به تفاوت های ناظر بر دلایل فوت درگذشتگان، سن فرد فوت شده و به تبع آن سن بازماندگان درجه اول این افراد افزود: ضروری است تمامی فرایندی که بازماندگان در آن قرار می گیرند بررسی و اشکالات آن اصلاح شود تا بتوانیم تجربه دردناک از دست دادن عزیزان را کمی تحمل پذیرتر کنیم.

وی اظهارداشت: این بدین معناست که کادر درمان، پرسنل بهشت زهرا(س) و تمامی افرادی که در فرایند بستری فرد بیمار، اعلام خبر فوت به بازماندگان، تدفین و... حضور دارند باید آموزش های لازم را دریافت کنند و فرایند اجرایی اقدامات مختلف در هر مرحله نیز یک بار دیگر با لحاظ احترام به فردیت افراد، پذیرش اجتماعی و همدردی با خانواده متوفی بازبینی شود.

معاون شهردار تهران گفت: آموزش عمومی برای همه شهروندان با لحاظ شرایط و ویژگی های اجتماعی و فرهنگیشان نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا در صورت روبرو شدن با این واقعه تلخ، حداقل سردرگمی را تجربه کرده و بتوانند ضمن خودکنترلی و خودمراقبتی از سایر بازماندگان هم حمایت کنند.

بررسی و مطالعه نیازهای بازماندگان متوفیان

جوادی یگانه با اشاره به بررسی و مطالعه موردی در خصوص نیازهای بازماندگان متوفیان در این روزهای کرونایی افزود: این اقدامات در کارگروه تخصصی سوگ با بهره گیری از ظرفیت متخصصان و دانشجویان روانشناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی و مددکاری اجتماعی آغاز شده و بخش مهمی از تعریف مداخلات اجتماعی در شهر تهران در این خصوص را بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه انجام خواهیم داد.

وی، تولید و توزیع محتوای آموزشی برای انتشار در فضای مجازی برای عموم شهروندان، تولید و توزیع محتوا ویژه خانواده متوفیان از طریق خانه های سلامت شهرداری تهران و سازمان بهشت زهرا(س)، پیش بینی یادمان درگذشتگان را از دیگر اقدامات این کارگروه بیان کرد.

معاون شهردار تهران بیان نمود: طراحی مدل ارائه خدمات سلامت روان با بهره گیری از ظرفیت خانه های سلامت در سطح همه محلات از جمله ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی سوگ، اقدامات اجتماع محور، تشکیل شبکه اجتماعی داغدیدگان و گروه های همتا، بهره گیری از ظرفیت مددکاران اجتماعی، روانشناسان و مشاوران از دیگر اقدامات پیش بینی شده در کارگروه تخصصی سوگ است.

جوادی یگانه با تاکید بر ضرورت حمایت و پشتیبانی از اقدامات خلاقانه مردم و جامعه مدنی برای همدردی و ترویج رفتارهای همدلانه با خانواده متوفیان گفت: اجرای مراسم سوگواری به صورت آنلاین و با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی، معین یک روز برای همدردی با بازماندگان با انجام کارهای نمادینی همچون کاشت درخت، برگزاری شب شعر مجازی، اجرای کنسرت های آنلاین ویژه خانواده متوفیان می تواند از حجم غم و اندوه این افراد بکاهد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران افزود: همچنین نذر موادضدعفونی، ماسک و دستکش به جای خیرات متداول، تماس تلفنی مستمر با خانواده متوفیان به جای سکوت و دوری گزینی که می تواند تعبیر بی تفاوتی و همدلی نکردن از آن شود و سایر روش های نوآورانه ای که در این روزها نیز شاهد آن بوده ایم می تواند شرایط بهتری را برای این افراد فراهم کرده و از حجم غم و اندوه آنان بکاهد.

بیماری کرونا که از روزهای پایانی بهمن ماه سال 98 کشور را درگیر کرده بر اساس اعلام روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا به امروز 66هزار و 220 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده ، 32هزار و 309 نفر از بیماران بهبود یافته و چهار هزار و 110 نفر به علت ابتلا به کرونا فوت کرده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 805

به "خبرنگاران کارگروه سوگ برای حمایت از داغدیدگان کرونایی در شهرداری تهران تشکیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کارگروه سوگ برای حمایت از داغدیدگان کرونایی در شهرداری تهران تشکیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید