حمام تاریخی تفلیس ، بوی بد سلامت در این حمام (تور گرجستان)

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، حمام ها را معمولاً با آب گرم و بخار و بوی خوش و پاکیزگی می شناسیم. شاید به همین دلیل است که به هر کسی که بیمار می گردد، توصیه می نمایند یک دوش آب گرم بگیرد. حمام تفلیس هم همین خاصیت شفابخشی و سلامتی را دارد، با این تفاوت که حمام تاریخی تفلیس و آب معدنی گوگرد در حمام تفلیس آبانوتوبانی یا Abanitubani، یک حمام بدبو است. این حمام سنتی در شهر تفلیس واقع شده است که با داشتن سقف گنبدی شکل که به صورت استادانه کاشی کاری شده است، حمام تفلیس یکی از پرطرفدارترین جاذبه های توریستی گرجستان و یکی از دیدنی های تفلیس است.

حمام تاریخی تفلیس ، بوی بد سلامت در این حمام (تور گرجستان)

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

حمام تاریخی تفلیس، سنتی آمیخته به افسانه و اسطوره

افسانه ها و روایت های زیادی در خصوص تفلیس و چشمه آب معدنی آن وجود دارد. در این افسانه ها آمده است که در قرن پنجم میلادی پادشاهی به نام واختانگ گورگاسالی Vakhtanng Gorgasali، به طور اتفاقی و با پیدا کردن شاهین مورد علاقه اش حوالی همین چشمه ها، اولین بار به محل این چشمه ها می آید. همین چشمه ها و زیبایی و درخشندگی آب آن، باعث می گردد که واختانگ دستور بدهد پایتختش را در این شهر و در نزدیکی این چشمه های درخشان بنا کند. همین حمام ها در ادامه از برترین تماشای های تفلیس می شوند. شهر تفلیس یا Tblisi از واژه گرجی Tbili ریشه می گیرد که به معنای گرم است و به این چشمه های درخشان اشاره دارد. نشانه هایی از این افسانه نیز در بنایی تاریخی به نام گورگاسالی Gorgasali که مشرف به حمامی معروف به آبانوتوبانی است وجود دارد و از تماشای های تفلیس به شمار میرود. این بنا در کنار رود کر قفقاز به نام Mtkvari بنا شده است، یک مجسمه شاهین به نشانه پرنده مورد علاقه پادشاه و یک گنبد آجری شکلی در نزدیکی آن دیده می گردد.

خواص درمانی حمام تاریخی شهر تفلیس

به گفته تاریخ نویسان تفلیسی، در قرن 13 میلادی بیشتر از 63 حمام در این شهر ساخته شده بود که از تماشای های تفلیس بودند. اما تعداد این حمام ها به روایت گردشگران قرن نوزدهم به ده عدد رسیده است که در حال حاضر هم همین تعداد در این شهر وجود دارد. معروفیت شفابخشی و درمانی این حمام ها، آن را به یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان مبدل نموده است و از تمام روسیه و دیگر کشورهای اروپایی برای استفاده از این حمام تفلیس به این شهر می آمدند. الکساندر دوما و الکساندر پوشکین دو تا از نویسندگان مشهور روسی، از مشتریان پر و پا قرص این حمام ها بوده اند. که لوح یادبودی از آنها در بیرون حمام تفلیس دیده می گردد.

حمام تاریخی تفلیس شبیه به حمام های ایرانی

حتماً وقتی در خصوص سقف گنبدی شکل و کاشی کاری آن صحبت می کردیم، یاد حمام سنتی ایرانی افتادید. درست است. این حمام تاریخی تفلیس شباهت زیادی به حمام های سنتی ایرانی دارد که به صورت مصنوعی آب حمام را داغ می کردند و به خزینه ها می فرستادند. اما چه ارتباطی می تواند بین حمام سنتی گرجستان و حمام های ایرانی وجود داشته باشد؟ جواب سوال، راه ابریشم است. سنت حمام کردن سریع و نزدیکی آن با راه ابریشم، باعث شد که این پیوند شکل بگیرد. در این حمام ها، آب به صورت طبیعی داغ است و دمای معمول آن بین 24 تا 41 درجه است. آذری هایی که در منطقه آبانوتوبانی زندگی می نمایند همچنان در این حمام تاریخی کار می نمایند. اما افراد بومی این منطقه علاقه چندانی به استفاده از این حمام ها ندارند. این حمام ها در حال حاضر صرفاً از تماشای های تفلیس به حساب می آیند. رسم قدیمی تماشا عروس به وسیله خانواده در حمام سنتی نیز مدت ها است منسوخ شده است. رسمی که در ایران خودمان هم داشته ایم. بعضی از مهاجرین هنوز از این رسم استفاده می نمایند، اما چندان مرسوم نیست.

امکانات و ویژگی های حمام تاریخی تفلیس گرجستان

امکان سفارش چای و آب آشامیدنی در این حمام تاریخی وجود دارد. اگر می خواهید راحت باشید، می توانید یک حمام را به صورت دربست اجاره کنید. هزینه حمام عمومی آن بین 2 تا 4 لاری هزینه خواهد داشت. برای دربست کردن حمام هم باید بین 50 تا 70 لاری برای هر ساعت پرداخت نمایید.. حوضچه های آب اختصاصی، دوش های اختصاصی و همین طور ماساژ از دیگر امکانات این حمام تاریخی است. البته ماساژورهای آن، ماساژ سختی به شما می دهند تا همه خستگی از بدنتان خارج گردد. هزینه این ماساژ هم ده لاری است. می توانید برای حمام بهتر، از یک دلاک هم درخواست کنید تا تمام بدن شما را کیسه بکشند و لیف و صابون بزنند تا هم سلامتی و هم پاکیزگی را به دست بیاورید.

بوی بد گوگرد را می گردد تحمل کرد

در اولین لحظه هایی که وارد حمام تاریخی اناتوبوناتی می شوید، متوجه آب معدنی گوگرد در حمام تفلیس می شوید چرا که بوی گوگرد زیادی را حس می کنید. به حدی که احساس می کنید تحمل این بود را نخواهید داشت. اما بعد از مدتی کوتاهی به این بو عادت می کنید و می توانید مدت زمان زیادی از حمام بهره ببرید. آب حمام سنتی تفلیس، خواص پزشکی درمانی دارد و نباید از این آب و بوی بد آن فرار کرد. علاوه بر خاصیت پاک نمایندگی پوست که برای بعضی مسائل پوستی مانند اگزما و اکنه مفید است، دردهای مفصلی مانند روماتیسم و دردهای عضلانی را نیز تا حد زیادی کاهش می دهد.بهتر است قبل از رفتن به حمام، معده تان پر نباشد. زیرا به دلیل گرمای زیاد و بوی بدی که در هوا هست، احتمال این که حالت تهوع به شما دست بدهد زیاد است. معده تان خالی هم نباشد که ناگهان ضعف کنید.بعد از حمام کردن، بهتر است مستقیم به هتل بروید و استراحت کنید. زیرا این حمام به میزان کافی توان شما را خواهد گرفت. برترین کار بعد از حمام، خوردن یک شام سبک و خوابیدن در اتاق هتل است.

منبع: همگردی
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2050

به "حمام تاریخی تفلیس ، بوی بد سلامت در این حمام (تور گرجستان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام تاریخی تفلیس ، بوی بد سلامت در این حمام (تور گرجستان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید