جنگل های بارانی آمازون به نقطه نابودی بی بازگشت نزدیک می شوند

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، یک اقتصاددان برجسته می گوید جنگل زدایی فزاینده همراه با سیاست های مخرب رئیس جمهور دست راستی افراطی برزیل ممکن است در طول دو سال آینده جنگل های بارانی آمازون را به نقطه نابودی بازگشت ناپذیر برساند

جنگل های بارانی آمازون به نقطه نابودی بی بازگشت نزدیک می شوند

به نوشته گاردین پس از عبور از این نقطه نابودی (tipping point) در سال 2021 جنگل های بارانی آمازون دیگر نمی توانند آنقدر باران تولید کنند تا به حیات خود ادامه دهند و به تدریج به یک بیشه زار خشک تر بدل می شوند و میلیاردها تن گازهای کربن دار به جو کره زمین رها می کنند که می توانند گرمایش جهانی را تشدید کنند و آب و هوا را در سراسر آمریکای جنوبی به هم بریزند.

این هشدار را مونیکا د بول، پژوهشگر ارشد در انستیتوی بین المللی اقتصاد در واشنگتن دی سی در یگ گزارش تحلیل سیاست ها گفت.

این گزارش باعث برانگیخته شدن بحث در میان اقلیم شناسان شده است. برخی از دانشمندان معتقدند هنوز 15 تا 20 سال تا این نقطه نابودی زمان باقی مانده است، اما دانشمندان دیگر معتقدند این هشدار بازتاب دقیقی از خطر سیاست های بولسونارو، رئیس جمهور برزیل است و گرمایش یا داغش جهانی به بقای جنگل های آمازون بستگی دارد.

د بول که گزارشش در این مورد همراه با بیان راهکار های توصیه شده برای بحران فعلی هم بود: آمازون یک سهام است، بنابراین مانند هر سهامی افت می کند، افت می کند- بعد ناگهان بی ارزش می شود و دیگر چیزی از آن باقی نمی ماند.

بولسونارو، رئیس جمهور دست راستی برزیل وعده توسعه منطقه آمازون را داده است و دولت او طرح هایی برای دادن مجوز به معدن کاوی در مناطق حفاظت شده بومیان را در دست دارد. کشاورزان آمازون هم از حملات او به سازمان های حفاظت از محیط زیست حمایت می کنند.

در این گزارش سیاست ها اشاره شد که انستیتوی پژوهش فضایی برزیل در ماه اوت امسال گزارش کرد که میزان جنگل زدایی نسبت ماه اوت سال پیش 222 درصد افزایش یافته است. این انستیتو پیش بینی می کند که اگر میزان افزایش تخریب جنگل ها با همین سرعت فاصله ماه های ژانویه تا اوت امسال ادامه یابد، نقطه نابودی آمازون به سرعت تا سال 2021 فرا خواهد رسید.. پس از این نقطه دیگر جنگل بارانی مقدار کافی باران برای ادامه بقایش تولید نخواهد کرد.

د بول رئیس برنامه مطالعات آمریکای جنوبی در دانشگاه جانز هاپکینز هم هست و ماه گذشته در کنگره آمریکا درباره حفاظت از آمازون شهادت داد.

او گفت: اگر بولسونارو درباره قصدش برای توسعه منطقه آمازون بدون توجه به پایداری یا حفظ وضعیت جنگل ها جدی باشد، در طول دوران حکفرمایی اش به این نقطه نابودی می رسیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 415

به "جنگل های بارانی آمازون به نقطه نابودی بی بازگشت نزدیک می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل های بارانی آمازون به نقطه نابودی بی بازگشت نزدیک می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید