انتقاد شدیدالحن چین از مداخله نخست وزیر ژاپن در امور دریای جنوبی

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، پس از آنکه شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در جریان سفر خود به چند کشور جنوب شرق آسیا در مورد فعالیت های چین در دریای جنوبی مطالبی را مطرح نمود، پکن بیان اینگونه مسائل را ناشی از اذهان ناپاک و انگیزه های پنهانی و خاص مقام های ژاپنی دانست.

انتقاد شدیدالحن چین از مداخله نخست وزیر ژاپن در امور دریای جنوبی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر ژاپن در سفر اخیر خود به کشورهای فیلیپین، استرالیا، اندونزی و ویتنام؛ پکن را به توسعه طلبی در دریای جنوبی چین متهم و از این بابت ابراز نگرانی نموده بود.

او حتی در سفر به فیلیپین و دیدار با رودریگو دوترته رئیس جمهوری این کشور، صلح و ثبات را عمده نگرانی جامعه جهانی دانست و گفت که موضوع دریای جنوبی چین هم به طور مستقیم به صلح و ثبات منطقه ارتباط دارد و این نگرانی کل جامعه بین المللی است.

وزارت امور خارجه چین در واکنش به این سخنان و دیگر موضعگیری های آبه در سفر منطقه ای اش، با صدور بیانیه ای که روز سه شنبه در تارنمای این وزارتخانه نهاده شد، از او خواست تا در مواردی که به او و کشورش ارتباطی ندارد، مداخله نکند.

بیانیه می افزاید: نخست وزیر ژاپن به طور معین نمی بایست در دیدارهای خود با مقام های این کشورها در خصوص دریای جنوبی مداخله می کرد.

این بیانیه با اشاره به اقدامات نامطلوب ژاپن می نویسد که بر خلاف توکیو، باید از بعضی کشورهای عضو آ.سه.آن تشکر کرد که با حمایت و همکاری آنها اوضاع در دریای جنوبی در حال تثبیت است و مذاکره راهکار اختلافات به حساب می آید.

این بیانیه تاکید می ورزد که متاسفانه مقام های ژاپنی از هیچ کوششی برای بین المللی کردن مساله و ایجاد تنش در دریای جنوبی کوتاهی نمی نمایند و این ناشی از اذهان ناپاک و انگیزه های پنهانی و خاص آنان است.

همزمان هوا چون اینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت که کوشش های توکیو به جایی نخواهد رسید.

او با اشاره به اظهارات آبه درباره دریای جنوبی در فیلیپین و مداخله جویانه خواندن این برخوردها گفت که خوشبختانه رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین سیاست مستقلی را دنبال می نماید و به دنبال بهبود شرایط و کاستن از تنش هاست.

وی اضافه نمود: چین از ریاست فیلیپین در امسال بر آ.سه.آن حمایت می نماید و به کوشش های خود برای افزایش همکاری با این اتحادیه ادامه خواهد داد.

پکن مدعی مالکیت تقریبا تمام دریای جنوبی چین است که حدود پنج هزار میلیارد دلار تجارت جهانی از آن عبور می نماید.

برونئی، مالزی، فیلیپین و ویتنام نیز ادعاهایی در خصوص مالکیت این پهنه آبی دارند که دارای ذخایر غنی از نفت و گاز است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 339

به "انتقاد شدیدالحن چین از مداخله نخست وزیر ژاپن در امور دریای جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد شدیدالحن چین از مداخله نخست وزیر ژاپن در امور دریای جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید