آبی که می نوشید، 4.5 میلیارد سال قدمت دارد

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، دیجیاتو نوشت: مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده، شرح می دهد که آب چگونه در سیاره ما پدید آمده است.

آبی که می نوشید، 4.5 میلیارد سال قدمت دارد

به علاوه، این مطالعه سن آب در کره زمین را به دست آورده و می گوید آبی که شما می نوشید، در اصل قدمتی به درازای 4.5 میلیارد سال دارد.

پژوهشی که در مجله علمی GeoScienceWorld چاپ شده است، می گوید همه چیز با یک ابر شروع شد که عمدتاً از هیدروژن و کمی هلیوم، اکسیژن و کربن ساخته شده بود. سپس اکسیژن موجود در این ابر با ذرات غبار تماس پیدا کرد، یخ زد و به سطح ابر چسبید.

با این اتفاق، مولکول های سبک تر هیدروژن در ابر آن قدر در اطراف ذرات غبار جهش کردند تا با اکسیژن رودررو شدند. در اثر این تعامل، یخ -آب به وجود آمد. سپس نوبت نیروی گرانش بود تا اثر خود را روی یخ بگذارد و ماده در مرکز ابر تجمع پیدا کند. با تجمع ماده در مرکز ابر، یک نوع پیش ستاره شکل گرفت.

در ادامه گرانش به حرارت تبدیل شد و گاز و غبار در ابر به دمای 100 درجه کلوین (منفی 173 درجه سلسیوس) رسید. سپس نوبت فرایند تصعید بود که یخ را به بخار آب تبدیل کند. حالا میزان زیادی بخار آب وجود داشت و مرحله سوم شروع شد. در این مرحله، یک دیسک پیش سیاره ای به وجود آمد که همه چیز، از جمله آنچه درنهایت تبدیل به سیارات منظومه شمسی شدند را با خود حمل می کرد. بخار آبی که در مرحله دوم ایجاد شده بود، دوباره به یخ تبدیل شد و ذرات غبار یکبار دیگر با لایه ای از یخ پوشانده شدند.

آب در زمین چقدر قدمت دارد؟

مرحله چهارم جایی است که سیاره ها، سیارک ها و دنباله دارها شروع به شکل گیری کردند و در مدارشان قرار گرفتند. حالا در این اجرام آب مایع وجود داشت و سیاره زمین هم از آن بهره می برد. این یافته های تازه نشان می دهند که عمر آب به 4.5 میلیارد سال پیش برمی شود.

بااین حال، محققان می گویند تنها بین 1 تا 50 درصد از آب حاضر در کره زمین همان آبی است که در مراحل اولیه شکل گیری منظومه شمسی وجود داشته. دانشمندان اضافه می نمایند: زمین احتمالاً آب اولیه خود را به طور عمده از خرده سیاره هایی به دست آورده که به عنوان منشأ خلق سیارک ها و سیاره هایی شناخته می شوند که درنهایت زمین را به وجود آوردند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 آذر 1401 بروزرسانی: 30 آذر 1401 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2038

به "آبی که می نوشید، 4.5 میلیارد سال قدمت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبی که می نوشید، 4.5 میلیارد سال قدمت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید