نسلهای تویوتا هایلوکس آنالیز شد؛ رتبه بندی از بدترین تا برترین خودرو

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، نسلهای تویوتا هایلوکس از اولین نسل در سال 1968 تا نسل هشتم امروزی در 2023، با بهبودهایی در طراحی، قدرت موتور، راحتی و دوام شناخته می شوند. از یک کامیون کار ساده، به یک وسیله نقلیه لوکس و پرقدرت تبدیل شده اند که توانسته است جایگاهی ویژه در صنعت خودرو پیدا کند.

نسلهای تویوتا هایلوکس آنالیز شد؛ رتبه بندی از بدترین تا برترین خودرو

خبرنگاران - الهام زهره وند: از زمان معرفی اش در سال 1968، تویوتا هایلوکس به عنوان یکی از قابل اعتمادترین وانت های فراوریشده در تاریخ معروفیت جهانی به دست آورده است.

این جایگاهِ متمایز در طول بیش از 55 سال شکل گرفته است، که در این مدت میلیون ها دستگاه هایلوکس در سراسر جهان به فروش رسیده اند.

نام هایلوکس (Hilux) خودش برگرفته از ترکیب دو واژه High (بلند) و Luxury (لوکس) است - عنوانی که در دوران معاصر بی شک شایسته اش شده است.

این خودرو که در ابتدا به عنوان یک وانت کاری ساده معرفی گردیده بود، در طول زمان به یک وسیله نقلیه لوکس و قدرتمند تبدیل شده است که به خاطر راحتی استثنایی، قابلیت اطمینان مداوم و استحکام چشمگیرش شناخته می گردد.

این خودرو در مسیرهای سخت و سخت، اعتماد شرکت ها و خانواده ها را جلب کرده، و امنیت و آسایش را تضمین کرده است.

در مواردی شگفت انگیز، هایلوکس حتی به عنوان یک خودروی جنگی قابل اعتماد نیز خدمت کرده است.

تویوتا هایلوکس در طول تاریخ خود - که اکنون هشت نسل متفاوت را در بر می گیرد - تغییرات زیادی به خود دیده است. در حالی که بعضی نسخه ها نسبت به بقیه بهبودهای چشمگیرتری داشتند، هر نسل پیشرفت های منحصربه فردی ارائه داده است.

در این گزارش، به آنالیز نسلهای تویوتا هایلوکس می پردازیم و سپس آن ها را از بدترین تا رجحانن رتبه بندی می کنیم؛ با در نظر گرفتن بهبودهای کلی نسبت به نسل پیش، توانایی رانندگی، میزان قابلیت اطمینان و تأثیر عمیقی که هر نسل هایلوکس در صنعت خودروسازی داشته است.

8. نسل اول (1968-1972)

نسل اول هایلوکس نقطه شروع یک میراث افسانه ای است. این مدل به عنوان جایگزین تویوتا استاوت (Toyota Stout) ساخته شد و نسخه اولیه آن با کد مدل RN10 شناخته می شد.

این مدل به موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر خطی سری R تویوتا مجهز بود که 76 اسب بخار قدرت فراوری می کرد. وانت هایلوکس RN10 ظرفیت باربری حدود هزار کیلوگرم را داشت. طراحی آن شامل یک کابین دو در، دیفرانسیل عقب و ابعاد جمع وجور بود.

اگر این مدل را با وانت های مدرن امروزی مقایسه کنید، شاید حسابی ناامید شوید، اما این خودرو در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی در خدمت بود. نه تنها در آن موقع این مشخصات واقعا چشمگیر بود، بلکه پایه و اساس همان قابلیت اطمینانی را بنا گذاشت که بعدها به یکی از ویژگی های اصلی هایلوکس تبدیل شد.

تولد افسانه هایلوکس و قابلیت اطمینان بی چون و چرایش را می توان به همین نسل اول نسبت داد. اگرچه این خودرو هنوز هم یک وسیله منحصربه فرد و ارزشمند برای کلکسیونرها محسوب می گردد، اما نسل های بعدی همیشه، بر اساس همین پایه، پیشرفت هایی داشته اند.

با در نظر گرفتن دوره ای که در آن عرضه شده بود، هایلوکس RN10 در زمینه مشخصات فنی، قابلیت ها و اطمینان عملکرد بسیار خوبی داشت و یکی از مطمئن ترین وانت های زمان خودش بود.

در طول عمر فراوریش، مدل RN10 به موتور 1.6 لیتری ارتقاء داده شد و بهبودهای جزئی در آن صورت گرفت که در نهایت باعث شد قدرت آن به 109 اسب بخار برسد.

حتی امروز هم، یک دستگاه RN10 سالم و قابل استفاده، به شدت در میان علاقه مندان خودروهای کلاسیک و هواداران وفادار هایلوکس پرطرفدار است.

هرچند باید توجه داشت که نسل اول در رتبه های پایین تر نهاده شده است، تنها به این علت که تویوتا به طور پیوسته طراحی اصلی را اصلاح و بهبود داده است و RN10 دیگر توان رقابت با نسل های پس از خودش را ندارد.

7. نسل ششم (1997-2004)

نسل ششم هایلوکس که مدل های N140، N150، N160 و N170 را در بر می گیرد، گامی مهم در روند تکامل این خودرو بود. در سپتامبر 1997، عرضه نسل ششم هایلوکس دو خط فراوری متفاوت را معرفی کرد: یک خط فراوری وانت مخصوص کارهای تجاری و یک خط وانت اسپرت که برای استفاده شخصی طراحی شده بود.

در نوامبر همان سال، یک مدل اضافی به نام Extra Cab نیز معرفی گردید. این وسیله نقلیه چندمنظوره با اتاقک باز، می توانست با جعبه بار بلند یا دو صندلی در قسمت عقب کابین پیکربندی گردد.

هرچند نسل ششم خیلی نوآورانه نبود، اما برای مشتریان، اتفاق خوبی بود؛ چون تویوتا کم کم طراحی های خود را به سمت یک ظاهر مدرن تر سوق داد.

از نظر قطعات فنی و مکانیکی، انتقال از نسل پنجم به ششم تغییرات کمی داشت. موتور و بخش های داخلی خودرو تقریباً بدون تغییر باقی ماندند. به جای آن، تمرکز روی افزایش میزان و راحتی خودرو نهاده شد.

تویوتا در آن موقع به پتانسیل هایلوکس در بازار وسایل نقلیه چندمنظوره پی برد.

این بهبودها باعث ارتقای چشمگیری شد و هایلوکس را برای رانندگی روزمره، بسیار راحت تر کرد. قابلیت رانندگی و راحتی بهبود پیدا کرد بدون آن که کاربرد وانت بودن آن خدشه دار گردد.

با این حال، در مقایسه با پیشرفت های سایر نسل های هایلوکس، تغییرات نسل ششم نسبتاً جزئی بود و گرچه راحتی بیشتری به همراه داشت، اما چندان هیجان انگیز نبود.

6. نسل سوم (1978-1983)

ممکن است رانندگان در آمریکا به خاطر کم یاب بودن نام هایلوکس در آنجا، آن را به یاد نداشته باشند. یا حتی تصور نمایند که این خودرو در آمریکا ممنوع شده است! اما واقعیت این است که در نسل سوم، نام هایلوکس در ایالات متحده به دلایل بازاریابی به Toyota Pickup تغییر یافت.

مدل های N30 و N40 از نسل سوم، اولین نسخه هایی بودند که امکان سفارش سیستم چهار چرخ محرک (4WD) را ارائه می دادند. با این حال، این قابلیت تنها در مدل هایی که به موتورهای 2 لیتری تویوتا (مانند 18R) یا بزرگ تر مجهز بودند، در دسترس بود. موتورهای کوچک تر همچنان ارائه می شدند، اما تنها در نسخه های دیفرانسیل عقب (RWD) قابل سفارش بودند.

این نسل بیشتر مانند یک ابزار قابل اعتماد توصیف می گردد؛ همانند یک آچار محکم یا یک ست مته قدیمی. اگر با آن ها خوب رفتار گردد، دوام و طول عمر فوق العاده ای دارند.

نسل سوم هایلوکس به علت قابلیت اطمینان استثنایی اش مشهور است. آن هایی که خوش شانس باشند و بتوانند مدلی را پیدا نمایند که در معرض باد و باران قرار نگرفته باشد، متوجه خواهند شد که نسل سوم هایلوکس هنوز یک خودروی کارآمد و توانمند است. هرچند اکنون، بسیاری از مدل های نسل سوم دچار زنگ زدگی شده اند یا احتیاج به تعویض قطعات دارند. با این وجود، هنوز هم به وفور در دسترس و نسبتا مقرون به صرفه قیمت هستند.

راحتی نقطه قوت نسل سوم هایلوکس نیست. هرچند میزان کابین آن از نسل پیشین بزرگ تر شده، اما همچنان خیلی ساده و ابتدایی است. این سبک طراحی کاملا منطبق بر هدف اصلی آن به عنوان یک وانت کارآمد و بدون تجمل بود.

5. نسل دوم (1972-1978)

نسل دوم جایی است که شما شروع به تماشا توسعه قابلیت اطمینان، راحتی و کیفیت سواری در هایلوکس می کنید؛ ویژگی هایی که امروزه، این خودرو به آن ها شناخته می گردد. این نسل با نام مدل N20 شناخته می گردد. تفاوت بین نسل اول و نسل دوم به قدری زیاد بود که به اصطلاح شب و روز خوانده می گردد.

از آنجایی که طراحی اولیه هایلوکس به شدت از خطوط فراوری کامیون های Briska و Stout الهام گرفته بود، تازه در نسل دوم بود که ویژگی های متمایز کامیون های جمع وجور به طور واقعی پدیدار شدند. از سال 1972 تا 1978، N20 های فراوری شده، دارای شاسی بزرگ تری در مقایسه با مدل پیشین خود یعنی RN10 بود. معرفی چندین گزینه موتور تازه نیز تطبیق پذیری آن را بیش ازپیش افزایش داد؛ اگرچه رایج ترین موتور، موتور 2 لیتری 18R بود. این نخستین مدلی بود که بعلاوه موتور کوچک تر 1.6 لیتری را همراه با جعبه دنده اتوماتیک عرضه می کرد.

در همین نسل دوم بود که نام هایلوکس برای اولین بار کنار گذاشته شد و در عوض از نام Toyota Truck یا Toyota Pickup استفاده شد. جدا از نام اش، مدل N20 به سرعت به عنوان یک کامیون کوچک قابل اعتماد معروفیتی پیدا کرد که به ویژه، در میان کارگران صنعتی برای استفاده روزانه ایده آل بود. یکی از مهم ترین بهبودهای این نسل، کابین داخلی آن بود.

تویوتا راحتی کلی را در اولویت قرار داد و کابین را بزرگ تر و صندلی های راحت تری در آن تعبیه کرد. این تغییر در فلسفه طراحی باعث شد هایلوکس از یک خودروی صرفا تجاری به یک کامیون هیبریدی تبدیل گردد که هم احتیاجهای شخصی و هم احتیاجهای کاری را برآورده می کرد.

4. نسل چهارم (1983-1988)

نسل چهارم هایلوکس شامل مدل های N50، N60 و N70 می گردد؛ مدل هایی که نقش بزرگی در تبدیل علاقه مندان غیرهایلوکسی به هواداران پر و پا قرص داشتند. این نسل، به ویژه، مدل N50، جایگاه افسانه ای خود را به عنوان یکی از بادوام ترین کامیون های تجاری موجود در جهان تثبیت کرد؛ آن هم تا حد زیادی به لطف سه شخصیت: جیمز می، ریچارد هموند و جرمی کلارکسون.

مجریان سرشناس برنامه Top Gear تصمیم گرفتند معروفیت N50 هایلوکس را با آزمایشی افراطی محک بزنند. آن ها یک دستگاه هایلوکس مدل N50 را پیدا کردند که کیلومترشمارش حدود 190 هزار مایل (بیش از 300 هزار کیلومتر) کارکرد داشت و مأموریتی بی رحمانه را برای به چالش کشیدن استقامت آن شروع کردند.

این هایلوکس N50 را به آتش کشیدند، چندین بار با آن تصادف کردند، آن را از لبه ارتفاع پرتاب کردند و حتی روی بامی که قرار بود تخریب گردد، رها کردند. با وجود تمام آسیبی که به آن وارد شد، موتور هایلوکس همچنان روشن می شد و به کار خود ادامه می داد. بدون شک زخمی و خسته، اما هایلوکس جان سخت باقی ماند و از این مهلکه جان سالم به در برد.

کمیابند کامیون هایی که در معرض چنین آزمون های طاقت فرسایی نهاده شده باشند، و کمتر خودرویی توان تحمل چنین خرابی و نابودی را خواهند داشت. این نمایش خیره نماینده از دوام و استقامت، علت آن است که نسل چهارم هایلوکس هنوز هم یکی از پرطرفدارترین و در سطح جهانی، ستوده شده ترین خودروهایی است که به قابلیت اطمینان معروفیت دارد.

البته، یک نام دیگر هم در ارتباط با نسل چهارم هایلوکس ذکر شده است - مارتی مک فلای، شخصیت خیالی که به وسیله مایکل جی. فاکس ایفا شده است و در انتها فیلم بازگشت به آینده (Back to the Future) یک دستگاه هایلوکس نسل چهارم هدیه می گیرد.

3. نسل هفتم (2004-2015)

نسل هفتم هایلوکس، که شامل مدل های AN10، AN20 و AN30 می گردد، نسبت به نسل پیشین خود، جهش چشمگیری در ابعاد داشت. این افزایش میزان، به تویوتا اجازه داد تا فضای داخلی را بازطراحی کند و اولویت را به راحتی راننده و سرنشینان بدهد. این نسل بخشی از پروژه خودروی چندمنظوره نوآورانه بین المللی تویوتا (IMV) بود که هدف اش بهینه سازی فرایندهای فراوری جهانی به وسیله استفاده از یک پلتفرم مشترک برای ساخت محصولات مختلف بود. نسل هفتم هایلوکس یکی از مدل هایی بود که از دل این پروژه بیرون آمد.

درحالی که نسل هفتم به امکانات مدرن روی آورد و احتیاجهای رانندگان روزمره را پاسخ گفت، همچنان گزینه هایی برای یدک کشی سنگین و قدرت خام ارائه می داد. یکی از گزینه های پیشرانه، یک موتور وی6 چهار لیتری قدرتمند بود و گزینه دیگر، پیشرانه دیزلی سه لیتری برای کسانی بود که در پی قدرت و توان بالا بودند.

توانایی های چشمگیر هایلوکس بار دیگر توجه برنامه تلویزیونی Top Gear را به خود جلب کرد و آن ها را واداشت که یک دستگاه هایلوکس نسل هفتمی را در معرض آزمون طاقت فرسای دیگری قرار دهند. این بار، آن ها پیروز شدند این خودرو را تا قطب شمال برانند.

در قسمت بعد، همان هایلوکس دستخوش تغییرات بیشتری شد و پیروز شد از یک آتشفشان فعال بالا برود و به قله اش برسد. از سرمای شدید تا گرمای سوزان، هایلوکس به طور مداوم از انتظارات فراتر رفت و در سخت ترین شرایط، عملکردی استثنایی از خود نشان داد.

در سال 2012، یک نسخه ارتقاءیافته از نسل هفتم هایلوکس در رالی سخت داکار (Dakar Rally) نیز شرکت کرد. در این رقابت، جینیل دِ ویلیِرز (Giniel de Villiers) عملکرد فوق العاده ای از خود به جا گذاشت و در طول مسابقات، به طور پیوسته در جمع سه نفر برتر نهاده شد.

2. نسل هشتم (2015-تاکنون)

نسل هشتم هایلوکس، که شامل مدل های AN110، AN120 و AN130 می گردد، نماینده تازه ترین نسخه از این خودروی نمادین است.

Toyota (تویوتا) به خوبی فناوری های تازه را با معروفیت تثبیت شده هایلوکس در زمینه قابلیت اطمینان (reliability) ترکیب کرده، و نسلی را ارائه داده که تجسم منظره این شرکت زیر عنوان تعریف دوباره سخت جان بودن (redefining toughness) است.

تویوتا در راستای دستیابی به این هدف، فراتر از تنها مشخصات فنی و قدرت موتور عمل کرد و رویکردی جامع نسبت به طراحی هایلوکس در پیش گرفت. و البته در این مسیر احتیاجهای راننده را در نظر گرفت. تمرکز ویژه ای بر بازطراحی کابین برای ارتقای ایمنی و راحتی انجام شد.

مدل های نسل هشتم هایلوکس از ابعاد بزرگ تری برخوردار هستند و به شکلی عینی، لوکس تر و راحت تر از نسل های پیشین هستند.

این بازطراحی در پی درک دقیق و عمیق از رانندگانی انجام شد که به عنوان وسیله کاری از هایلوکس استفاده می نمایند و معمولاً ساعت های طولانی را پشت فرمان می گذرانند.

افزون بر این، دید راننده در داخل کابین بهبود یافته است؛ آن هم در حالی که احتیاجهای رانندگی در شهر نیز در نظر گرفته شده است.

این نسل تحسین برانگیز، تمرکز ویژه ای بر ارتقای کلی تجربه کاربر داشته و نتایج حاصل، خود گواهِ این موضوع است.

نسل هشتم هایلوکس پیروز شد جایزه ششمین پیکاپ بین المللی سال 2022/2023 (6th International Pick-Up Award) را به دست آورد؛ که گواهی است بر پیشرفت های تکنولوژیکی، راحتی بی نظیر و معروفیت ماندگار آن در طی پنج دهه.

نسل هشتم و تازه ترین نسل هایلوکس، به عنوان اوج تعهد تویوتا به رجحان محسوب می گردد؛ ترکیبی از فناوری روز جهان با بالاترین سطح توجه به رضایت راننده، و بعلاوه پاسخگویی به احتیاجهای متنوع در سناریوهای گوناگون رانندگی.

1. نسل پنجم (1988-1997)

نسل پنجم هایلوکس شامل مدل های N80، N90، N100 و N110 می گردد. تا به امروز، نسل پنجم همچنان یکی از رجحانن نسخه ها است. این مدل نه راحت ترین، نه قوی ترین و نه سریع ترین هایولکس در بازار بود - اما تجسمی از آنچه که یک پیکاپ باید باشد است.

هایلوکس نسل پنجم یک هیولای شکست ناپذیر در جاده ها است و دوام چشمگیری را به نمایش می گذارد. این مدل با استفاده از یک قاب جعبه ای کامل خود را از رقبا متمایز کرده بود که این طراحی باعث شد تا از دیگر رقبا بسیار مقاوم تر باشد. این ویژگی همراه با معروفیت معروف تویوتا باعث محبوبیت بسیار این مدل، به ویژه، به عنوان یک پیکاپ کار قابل اعتماد شد.

برای علاقمندان به طبیعت و ماجراجویی در زمین های ناهموار، هایلوکس انتخاب راحتی شد. هایلوکس نسل پنجم می توانست بدون آسیب تماشا از هر گونه کاری که رانندگان برای آن می خواستند برآید. افزون بر این، زمانی که تعمیرات لازم بود، هایلوکس نسل پنجم به راحتی تعمیر و نگهداری می شد.

در حالی که مدل های تازهتر هایلوکس با سرعت، قدرت و راحتی بیشتر معرفی گردیده اند، نسل پنجم هنوز تجسم واقعی آنچه که یک پیکاپ باید باشد، است. این مدل قابل اعتماد بود، تجربه رانندگی لذت بخشی را فراهم می کرد و طول عمر خود را در طول زمان ثابت کرد. با وجود مدل های پیشرفته تر، هایلوکس نسل پنجم هنوز جذابیت بی زمانی دارد که به عنوان یک همراه مقاوم و پایدار شناخته می گردد.

تویوتا هایلوکس همچنان در راه

نسل تازهی از تویوتا هایلوکس در حال توسعه است. نسل نهم این خودرو، که به احتمال زیاد در نیمه دوم سال 2025 معرفی خواهد شد، بر اساس گزارش های اخیر، تغییرات چشمگیری را نسبت به نسل هشتم به همراه خواهد داشت. این نسل تازه احتمالاً از پلتفرم IMV استفاده خواهد نمود. و به جای طراحی کاملا تازه، به عنوان یک فیس لیفت گسترده، در نظر گرفته می گردد.

افزون بر این، تویوتا برنامه ریزی کرده است که فراوری انبوهِ نسخه تمام الکتریکی هایلوکس را تا انتها سال 2025 شروع کند. این نسخه BEV (باتری الکتریکی) برای بازار تایلند و احتمالاً بازارهای صادراتی طراحی شده است. این حرکت در پاسخ به رقابت فزاینده از سوی فراورینمایندگان چینی خودروهای الکتریکی صورت می گیرد.

در نتیجه، نسل تازه هایلوکس در حال حاضر در مرحله توسعه است و به زودی وارد بازار خواهد شد.

منبع: بیت ران
انتشار: 11 اردیبهشت 1404 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1404 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2284

به "نسلهای تویوتا هایلوکس آنالیز شد؛ رتبه بندی از بدترین تا برترین خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسلهای تویوتا هایلوکس آنالیز شد؛ رتبه بندی از بدترین تا برترین خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید