4 استان جنوبی در اولویت مقابله با گرد و غبار

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار از تهیه سند ملی مقابله با گرد و غبار و نهایی شدن مطالعات منشایابی داخلی فرسایش بادی، طوفان ماسه و گرد و غبار اطلاع داد و اظهارگرد: سال بعد استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در اولویت مقابله با گرد و غبار قرار می گیرند.

4 استان جنوبی در اولویت مقابله با گرد و غبار

علی محمد طهماسبی بیرگانی با اشاره به تهیه سند ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: این سند هفته آینده در کمیته تخصصی گرد و غبار - که با حضور دستگاه های مختلف برگزار می گردد - مطرح خواهد شد تا اگر اعضا نظری روی این سند دارند، اعمال گردد.

وی ادامه داد: برنامه پنج ساله مقابله با گرد و غبار یک سند بالادستی است که برنامه ها و رهنمودهای کلی را در حوزه سیستم های پیش بینی می نماید، هشدار گرد و غبار، عملیات اصلاحی و روش های احیایی را شامل می گردد و وظایف همه دستگاه های اجرایی را معین می نماید.

مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار در پاسخ به این پرسش که در عملیات مقابله با گرد و غبار کدامیک از دستگاه ها بیشترین وظیفه را برعهده دارند، گفت: تقریباً بیش از 50 درصد تکالیف مقابله با گرد و غبار در حوزه مسئولیت های وزارت جهاد کشاورزی به ویژه بخش های زراعت و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور است و عمده اعتبارات نیز به این وزارتخانه اختصاص یافته است. در درجه بعدی وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست بیشترین نقش را دارند. تأمین حق آبه مورد احتیاج تالاب ها و دریاچه ها به منظور حفظ رطوبت عرصه ها مهمترین وظیفه وزارت نیرو است و سازمان حفاظت محیط زیست هم بیشتر به عنوان هماهنگ کننده دستگاه ها فعال خواهد بود.

طهماسبی بیرگانی همچنین با اشاره به نهایی شدن گزارش کشوری مطالعات منشایابی داخلی فرسایش بادی، طوفان های ماسه و گرد و غبار توضیح داد: گزارش شامل چند فصل است که در آن نقشه های متعدد مرتبط با گرد و غبار و کانون های آن تهیه شده است. برای مثال پتانسیل فرسایش پذیری سرزمین یک مؤلفه مهم است که نقشه های آن تهیه شده است و نشان می دهد که حدود 24 میلیون هکتار از عرصه های کشور دارای این پتانسیل و منشاهای گرد و غبار کشور دارای وسعتی برابر 28 میلیون هکتار هستند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان محیط زیست، در حال حاضر اطلاعات وضعیت گرد و غبار کشور در مناطق مختلف برای ماه ها و فصل های مختلف به طور مجزا تهیه شده است که به احتمال قوی تا خردادماه سال آینده منتشر می گردد و در اختیار دستگاه ها قرار می گیرد.

طهماسبی بیرگانی با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل نحوه تخصیص اعتبارات، عمده اقدامات مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان متمرکز بود، گفت: خوشبختانه به دلیل برنامه های اجرا شده در خوزستان طی سال گذشته و سال جاری و تخصیص اعتبارات مورد احتیاج برای مقابله با گرد و غبار این استان همچنین بارش های مناسب، اتفاقات خوبی در خوزستان افتاد اما برای سال جدید علاوه بر خوزستان سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان مورد توجه و در اولویت طرح های مقابله با گرد و غبار قرار خواهند گرفت.

شناسایی کانون های خارجی گرد و غبار تا سال آینده

مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار در انتها در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان منشاهای خارجی گرد و غبارهای ایران، با بیان این نکته که شناسایی کانون های گرد و غبار خارجی که استان های کشور ما را تحت تأثیر قرار می دهد با یاری سازمان هواشناسی آغاز شده است و به احتمال زیاد تا سال آینده نتایج آن معین خواهد شد، اظهارکرد: در حال حاضر شناسایی منشاهای داخلی گرد و غبار تهیه و نهایی شده است و کلیه اطلاعات مربوط به مناطق غبارخیز را به فراخور ماه و فصل در اختیار ما قرار می دهد، مسلماً بعد از آماده شدن مطالعات منشایایی خارجی فرسایش بادی و طوفان های ماسه و گرد و غبار می توانیم با دقت حداکثری در خصوص سهم کانون های داخلی و خارجی گرد و غبار اظهار نظر کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 63

به "4 استان جنوبی در اولویت مقابله با گرد و غبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 استان جنوبی در اولویت مقابله با گرد و غبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید