کمیسیون املاکی ها چطور محاسبه می گردد؟

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، خبرنگاران- کمیسیون مشاور املاک برای خانه ای در تهران که مالک 200 میلیون پول پیش می خواهد و ماهی 10 میلیون اجاره می گیرد، هشت میلیون تومان است. پرداخت نصف این مبلغ برعهده مستاجر است و بقیه را صاحبخانه باید از جیب بدهد. تازه وقتی مبلغ کمیسیون مشاوران املاک نهایی شد، مالک و مستاجر باید جداگانه 9 درصد پولی که به مشاور املاک دادند را به نام مالیات کنار بگذارند.

کمیسیون املاکی ها چطور محاسبه می گردد؟

به گزارش خبرنگاران؛ حق الزحمه املاکی ها را اتحادیه مشاوران املاک بسته به نوع معامله، ارزش ملک و شهری که در آن قرارداد امضا می گردد، مشخص می نمایند و ممکن است کمیسیون مشاور املاک بابت یک خانه 100 متری مشابه در تهران و مشهد متفاوت باشد. شرایط و مقرراتی که وجود دارد، نشان می دهد با فسخ قرارداد رهن و اجاره کمیسیون املاکی ها پابرجاست و مالک و مستاجر نمی توانند بعد از فسخ درخواست بازگشت پولشان را داشته باشند.

نحوه محاسبه کمیسیون املاک

کمیسیون املاک بسته به نوع معامله، ارزش ملک و شهری که در آن قرارداد امضا شده، محاسبه می گردد. یعنی ممکن است بابت رهن و اجاره یک واحد 100 متری در تهران از مالک و مستاجر روی هم هشت میلیون تومان دریافت نمایند و حق کمیسیون املاک برای واحدی مشابهی در مشهد یا شیراز و اصفهان و اهواز هفت میلیون تومان باشد.

کمیسیون املاک همانطور که گفتیم براساس نوع معامله حساب می گردد و فرمول محاسبه آن در قرارد اد هایی که به نام رهن کامل امضا می گردد، با فرمول کمیسیون رهن و اجاره تفاوت دارد.

مبلغ کمیسیون در معاملات رهن کامل براساس عدد به دست آمده از تبدیل رهن به اجاره به دست می آید. چطوری؟ یعنی اول رقم رهن را در عدد 30 هزار تومان ضرب می نمایند و با تبدیل رهن به اجاره، 25 درصد از آن به عنوان حق کمیسیون از طرفین دریافت می گردد و به این عدد 9 درصد مالیات تعلق می گیرد.

مبلغ کمیسیون در معاملات رهن و اجاره به شکلی است که در قدم اول دوباره رقم رهن به اجاره تبدیل می گردد. آنوقت جمع این عدد با رقم اجاره ماهانه را در عدد 25 ضرب می نمایند تا مبلغ کمیسیون املاکی ها محاسبه گردد و نهایتا 9 درصد هم به خاطر مالیات دریافت می نمایند.

مبلغ کمیسیون املاک در تهران چقدر است؟

مبلغ کمیسیون املاک برای یک خانه معمولی در مرکز تهران که مالک 200 میلیون پول پیش و ماهی 15 میلیون کرایه می گیرد، به 10 میلیون و 500 هزار تومان می رسد. سهم مالک و مستاجر در پرداخت این هزینه مساوی است و هر کدام باید پنج میلیون و 250 هزار تومان به مشاور املاک بدهند و دوباره هر کدام آن ها باید جداگانه 472 هزار و 500 تومان هم به نام مالیات بپردازند.

مبلغ کمیسیون املاک برای خانه ای که در محله های جنوبی تهران قرار گرفته است و مثلا مالک رقم ودیعه را 100 میلیون درنظر گرفته و بییشتر از پنج میلیون اجاره نمی گیرد، به چهار میلیون تومان می رسد. دو میلیون از این مبلغ سهم مالک و دو میلیون تومان دیگر باید از جیب صاحبخانه به مشاور املاک داده گردد و این وسط مالک و مستاجر باید هر کدامشان 180 هزار تومان هم بابت مالیات کنار بگذارند.

مبلغ کمیسیون املاک برای واحدی لوکس در شمال تهران که مالک به عنوان مثال رقم ودیعه را یک میلیارد درنظر گرفته و ماهی 30 میلیون هم اجاره طلب نموده، دقیقا 30 میلیون تومان محاسبه می گردد و رقمی که به خاطر مالیات گرفته می گردد از موجر و مستاجر یک میلیون و 350 هزار تومان مالیات می گیرند.

مبلغ کمیسیون املاک بابت واحدی که به شکل رهن کامل اجاره داده می گردد و صاحبخانه در همان قدم اول 500 میلیون ودیعه می گیرد، هفت میلیون و 500 هزار تومان است و این عدد برای خانه هایی که رقم ودیعه شان برفرض 100 میلیون تومان یا یک میلیارد است، به ترتیب یک میلیون و 500 هزار تومان و 15 میلیون تومان است.

آنچه باید درباره حق الزحمه مشاوران املاک بدانید

حق کمیسیون مشاوران املاک به وسیله اتحادیه مخصوص آن ها محاسبه می گردد. در همین محاسبات حق کمیسیون معاملات خریدوفروش با رهن و اجاره تفاوت دارد. طوری که حق کمیسیون معاملات رهن و اجاره، معمولا 25 درصد از مبلغ کرایه است و آن طرف در معاملاتی که خریدوفروش انجام می گردد، 25 صدم درصد از ارزش کل ملک را به عنوان کمیسیون مشاوران املاک محاسبه می نمایند.

حق کمیسیون املاک درصورت فسخ قرارداد پابرجاست. فرقی هم ندارد که مستاجر زیر معامله بزند یا مالک به هر دلیلی از اجاره دادن پشیمان شده باشد؛ طرفین معامله نمی توانند ادعایی برای دریافت حق کمیسیون داشته باشند. در محاسبات کمیسیون املاکی ها همانطور که قبلا اشاره کردیم، 9 درصد از رقم نهایی را به نام مالیات از مالک و مستاجر دریافت می گردد و املاکی ها آن ها را به حساب سازمان مالیات واریز می نمایند. البته از ابتدای خرداد و با راه اندازی سامانه املاک و مستغلات، مالک و مستاجر می توانند بدون احتیاج به مراجعه به املاکی ها قراردادشان را ثبت نمایند و کد رهگیری دریافت نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 31 خرداد 1402 بروزرسانی: 31 خرداد 1402 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2120

به "کمیسیون املاکی ها چطور محاسبه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیسیون املاکی ها چطور محاسبه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید