تازه بار؛ حلقه مفقوده رستوران و بار تازه

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، استارتاپ تازه بار از آن دست کسب وکارهایی است که اگرچه از راه اندازی آن مدت زیادی نمی گذرد، اما در همین زمان کوتاه، به نتایج قابل توجهی رسیده و برنامه های توسعه ای متنوعی را در بازار محصولات تره بار و بار تازه در ایران برای خود پیش بینی کرده است.

تازه بار؛ حلقه مفقوده رستوران و بار تازه

این کسب وکار با بر عهده دریافت وظیفه تأمین بار، خود را حلقه مفقوده بین رستوران ها و بار تازه معرفی می کند. در ادامه گفت وگوی شنبه را با امین سلامی، مدیر عامل این استارتاپ بخوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

من امین سلامی، متولد سال 63، مدیرعامل و فاندر استارتاپ تازه بار هستم. تازه بار فعالیت خود را به صورت غیررسمی از اردیبهشت ماه و به صورت رسمی از تیر ماه سال 98 آغاز کرده است. اما ایده آن از دی ماه سال 97 به صورت MVP اجرا شد.

در تازه بار شما رابط بین فروشنده های تره بار با رستوران ها هستید، یعنی با مدل بی توبی فعالیت می کنید؟

اگرچه بیزینس ما بی توبی است، ولی ما رابط بین فروشنده های تره بار و رستوران ها نیستیم، چراکه رستوران ها به صورت سنتی محصولات مورد نیاز خود را از فروشندگان و حجره دارهای میادین میوه و تره بار تهیه می کنند.

کاری که ما انجام می دهیم و قطعا برای مشتریان جذاب خواهد بود، این است که محصولات میوه و تره بار را مستقیما از کشاورزان دریافت می کنیم و به رستوران ها می رسانیم. با توجه به ارتباطات گسترده ای که در شبکه خانوادگی ما با کشاورزان وجود دارد، این کار را به راحتی انجام می دهیم و در ادامه نیز محصولات در سوله و انبار ما مرتب می شوند.

این نکته را هم بگویم که انبار تازه بار، فقط یک انبار نیست، بلکه مکانی برای پردازش بار است؛ به این معنا که قبل از ارسال بار برای رستوران ها، محصولات روزانه به طور مرتب جدا، بسته بندی و پردازش می شوند.

چرا مدل بی توبی را برای تازه بار ترجیح دادید؟

نه فقط فرهنگ ایران، که به نظر من فرهنگ تمام مردم دنیا این است که دوست دارند شخصا در تره بار حضور پیدا کرده و خرید کنند، بنابراین مدل بی تو سی نمی تواند برای این بازار مناسب باشد، ضمن اینکه در خرده فروشی بحث لجستیک خیلی پررنگ تر و پرهزینه تر خواهد شد.

تجاربی که کسب کرده ام، به من نشان داد که مثلا یک رستوران می تواند به تنهایی مترادف با 50 مشتری خرده فروشی باشد، زیرا یک رستوران 300 کیلو سیب زمینی، 200 کیلو گوجه و 100کیلو لیموترش استفاده می کند!

بنابراین فکر می کنم در صنعت تره بار ایران، مدل بی توبی، بهترین مدل اجرایی است که می تواند سمت کشاورز و سمت بیزینس را پوشش دهد. مدل بی توبی برای صنعت کشاورزی هم مناسب است، زیرا یک کشاورز، این توان و حوصله را ندارد که بار خود را در حجم کم و یک کیلو یا 2کیلو بفروشد!

سازوکار تازه بار به چه صورت است؟

نحوه کار به این صورت است که رستوران ها درخواست خود را از ساعت 8 تا 12 شب به صورت آنلاین در تازه بار ثبت می کنند، رأس ساعت 12شب، درهای انبار باز می گردد و همکاران ما در آن بخش، آغاز به بسته بندی و آماده سازی بارهایی که در طول روز آماده پردازش شده اند، می کنند.

ساعت 6 صبح رانندگان ما بار را تحویل می گیرند و تا ساعت 11، بار تمامی رستوران ها را تحویل می دهند. یکی از نکات قابل توجه در سیستم حمل ونقل تازه بار این است که بار، داخل سبدهای ویژه تحویل داده می گردد که این برای رستوران ها که قبلا بار را به صورت فله ای دریافت می کردند، جذاب است.

هر روز صبح بار جدید تحویل داده شده و سبدهای روز قبل پس گرفته می شوند. این روند از این نظر به رستوران ها کمک می کند که می توانند بار را در فرآیند نگهداری مرتب در انبار قرار دهند و محصولات آسیبی نبینند.

تازه بار با ارائه کیفیت بالا، قیمت مناسب، دسترسی آسان و حذف مسائل عمده رستوران ها، پکیج کاملی را برای رستوران ها در نظر گرفته است که بتوانند از طریق کار کردن با تازه بار خوشحال باشند، ضمن اینکه در نهایت با یک شرکت طرف هستند تا یک شخص و این نکته می تواند برای رستوران ها قابل تأمل باشد .

ارتباط با تازه بار فقط از طریق وب سایت و اپلیکیشن امکان پذیر است؟

تجربه ای که من در استارتاپ های قبلی داشتم، این بود که خیلی در سمت پروداکت قرار داشتم و اینطور تصور می کردم که یک پروداکت عالی می تواند در مقابل نیازهای مشتریان جوابگو باشد، اما اتفاقی که در تازه بار افتاد، این بود که قبل از اینکه یک وب سایت و یک اپلیکیشن عالی داشته باشیم، به این فکر کردم که باید یک مشتری خوب داشته باشیم.

ما در تازه بار روزهایی را گذراندیم که فروش داشتیم، اما هنوز وب سایت مان در مراحل نسخه آزمایشی بود. امروز هم که با شما صحبت می کنم، وب سایت ما tazebar.com است و اپلیکیشن تازه بار نیز تا چند ماه آینده راه اندازی می گردد، زیرا ما از مشتریان مان فیدبک می گیریم و بر اساس بازخوردهایی که داریم محصول مان را آماده می کنیم.

چه نکاتی را در طراحی این اپلیکیشن با توجه به بازخوردی که داشتید، رعایت می کنید؟

گزینه ای که ما در اپلیکیشن ایجاد می کنیم، آگاهی از انبار رستوران است؛ یعنی می توانیم متوجه نیاز یک رستوران بشویم که مثلا امروز به گوجه بیشتری نیاز دارد.

بنابراین ما در تازه بار کمک می کنیم که انبار هیچ رستورانی خالی نماند و از طریق اپلیکیشن جدیدمان به نحوی از انبارداری رستوران ها حمایت می کنیم.

چه تعداد پرسنل دارید؟

تا به امروز تازه بار 13 نفر پرسنل به صورت مستقیم و تعدادی به صورت غیر مستقیم در بخش های فروش و لجستیک دارد، البته تصور من این است که تا سال بعد، به لحاظ نیروی انسانی در بخش انبار رشد زیادی خواهیم داشت و تقریبا برای 150نیرو کارآفرینی خواهیم کرد. همچنین در بخش کشاورزی نیز همین اشتغالزایی را خواهیم داشت، زیرا چرخه تولید کشاورزان به واسطه فروش با قیمت مناسب، بیشتر می گردد.

چه ارزش های شاخصی را برای رستوران ها ایجاد کرده اید؟

رستوران ها از بازار سنتی فاکتورهای درست و حسابرسی دقیقی دریافت نمی کنند و این امر، یکی از مسائلی است که با آن روزانه درگیر هستند، ما در تازه بار فاکتورهای دقیق، به روز و رسمی با توجه به نیاز مشتریان ارائه می دهیم، ضمن اینکه فاکتورها به صورت آنلاین در سایت موجود هستند، یعنی رستوران ها قادر خواهند بود فاکتور همان روز را به صورت آنلاین دریافت کنند.

همچنین پلتفرم ما این امکان را برای رستوران ها فراهم می کند که سازوکار مالی خود را از تازه بار به سیستم های خودشان منتقل کنند، به طوری که تقریبا برابر با ساعت کاری چند نفر، از حجم کار یک رستوران در قسمت مالی کم می گردد.

عدم ثبات در قیمت ها هم از دیگر مسائلی است که رستوران ها با آن روبرو هستند، مثلا اگر یک روز بارندگی می شد یا محصولی در میدان بار کم می شد، قیمت ها بالاتر می رفت؛ در حالی که در تازه بار قیمت های ما در هر دوره 15 روزه ثابت هستند، یعنی حداکثر 2 بار در ماه قیمت های ما در پلتفرم تغییر می کند که البته تا کنون چنین تغییری رخ نداده است و قیمت ها کمتر شده که بالاتر نشده اند؛ چراکه هر چقدر حجم ما بیشتر گردد، می توانیم با کشاورزهای بیشتری کار کنیم و در نتیجه قیمت ها را کاهش دهیم.

در واقع رستوران ها می توانند از طریق همکاری با ما، درصد زیادی از هزینه های خود را کاهش دهند. سهولت دسترسی، مزیت دیگری است که ما در سمت رستوران ها ایجاد کرده و یک پشتیبانی 24ساعته را از طریق وب سایت و اپ برای مشتریان فراهم می کنیم.

به عنوان مثال، آشپز یک رستوران می تواند میزان موادی را که نیاز دارد از طریق اپلیکیشن و وب سایت، معین کند و فردا بین ساعت 8 تا 11 صبح، بار خود را جلوی رستوران تحویل بگیرد. از سوی دیگر تازه بار، نگرانی های مدیریت رستوران ها را بابت فساد مالی احتمالی مأمور خرید رفع می کند، ضمن اینکه هزینه ای که باید بابت مأمور خرید می پرداختند نیز حذف می گردد.

از دیگر مزایای قابل توجه تازه بار، حذف هزینه دورریز (wasting) است. از آنجایی که رستوران ها بار را به صورت فله از میادین تره بار خریداری می کنند، دورریز زیادی دارند. ضمن اینکه اگر می خواستند بار را به صورت سورت شده تهیه کنند نیز باید هزینه بالاتری می پرداختند؛ اما باری که می توانند از تازه بار تهیه کنند، هیچ دورریزی نداشته و کاملا مرتب و یکدست بوده و همان چیزی است که نیاز دارند. ما هزینه های لجستیکی را نیز در سمت رستوران ها حذف می کنیم و هزینه حمل ونقل در تازه بار تقریبا با مقدار عددی که قبلا می پرداختند ناچیز است و بر اساس یک الگوریتم محاسبه می گردد.

به طور کلی تازه بار با ارائه کیفیت بالا، قیمت مناسب، دسترسی آسان و حذف مسائل عمده رستوران ها، پکیج کاملی را برای رستوران ها در نظر گرفته است که بتوانند از طریق کار کردن با تازه بار خوشحال باشند، ضمن اینکه در نهایت با یک شرکت طرف هستند تا یک شخص و این نکته می تواند برای رستوران ها قابل تأمل باشد.

در سمت کشاورزان چه خدماتی ارائه می دهید؟

اتفاقی که در سمت کشاورز می افتد، بالاتر رفتن قیمت هاست. معمولا بار کشاورزان در میدان تره بار به صورت حق العمل کاری فروخته می گردد، یعنی متناسب با وضعیت بازار قیمت گذاری شده و اگر بازار ضعیف باشد، ارزان تر و اگر بازار رونق داشته باشد، گران تر به فروش می رود.

ضمن اینکه حجره دارها هم معمولا حق کمیسیونی از کشاورز می گیرند و به طور کلی کشاورز در زنجیره تأمین بار خودش تطمیع نشده و همیشه نارضایتی وجود دارد. در حالی که در تازه بار، به دلیل اینکه قیمت ها از پیش معین شده و عرضه و تقاضا وجود دارد، معمولا کشاورزان بار خود را با قیمت بالاتری به فروش می رسانند.

فقط در تهران فعالیت می کنید؟

هدف ما این است که بتوانیم امسال تمام مناطق تهران را پوشش دهیم و در سال آینده نیز 6 شهر اصلی کشور، یعنی کرج، تبریز، شیراز، مشهد، اصفهان و کیش را تأمین کنیم که نقطه های مهم و توریست پذیر هستند و صنعت رستوران داری در آنجا رونق دارد.

در آن شهرها هم با کشاورزان ارتباط دارید؟

چیزی که وجود دارد این است که تمام بارهای ایران به تهران می آید؛ یعنی تره بار ایران، داخل تهران است و دوباره از تهران به مناطق مختلف می رود، مگر آن دسته از محصولاتی که تولیدشان برای آن شهرهاست.

از سوی دیگر نیز ما در تازه باربه دلیل سابقه زیادی که در این صنعت داریم، ارتباطات قوی و گسترده ای در سراسر ایران ایجاد کرده ایم که شامل یک روستای کوچک در قزوین تا جهرم، نهاوند، نیریز، کهنوج، شمال کشور و غرب کشور می گردد.

چه برنامه های توسعه ای برای تازه بار دارید؟

هدف دیگری که برای تازه بار ترسیم کرده ایم، این است که بتوانیم در سال 1400، علاوه بر میوه و تره بار، پروتئین و لبنیات محلی و ارگانیک را در هم داشته باشیم، مانند شیر، کره، پنیر و… . همچنین از قسمت دورریز بار نیز بتوانیم محصولات ارگانیک و غیرصنعتی همانند رب گوجه و آبلیموی محلی که باعث بالابردن کیفیت غذای رستوران ها می گردد، تهیه کنیم.

از سوی دیگر، این نگاه را نیز داریم که بتوانیم در آینده، در زمینه Vertical-Farms وارد شویم؛ یعنی برخی از هزینه های مربوط به وارد کردن سبزیجات به تهران را کاهش دهیم و بتوانیم در انبارهای تازه بار، ورتیکال فارم هایی را به وجود آورده و سبزیجات ارگانیک تولید کنیم.

آیا به فکر گسترش بازار هستید؟

بله، اتفاقا ما فقط رستوران ها و فست فودها را ملاک قرار نمی دهیم، بلکه هر آشپزخانه ای که تولید انبوه داشته باشد، می تواند در دایره مشتریان ما قرار بگیرد، مانند تالارهای پذیرایی، مساجد، شرکت هایی که خودشان غذای پرسنل را در آشپزخانه شان تهیه می کنند، باشگاه ها ورزشی و … .

اندازه این بازار چقدر است؟ و سهم تازه بار که تازه وارد این بازار شده، چقدر بوده است؟

ما در تهران تقریبا 8 هزار رستوران و فست فود و در ایران یک بازار 20 هزارتایی داریم و بنابراین با یک صنعت خیلی بزرگ روبه رو هستیم. کما اینکه صنعت رستوران در دنیا هم یک صنعت مهم و استراتژیک محسوب می گردد. در اینجا یک حلقه مفقوده بین رستوران و بار تازه وجود دارد که خوشبختانه جرقه آن در جلسه ای که با یکی از دوستان رستوران دار داشتم، در ذهن من زده شد و با تازه بار این حلقه مفقوده را پیدا کردیم.

امروز که ما تقریبا در نقطه صفر قرار داریم، توانسته ایم در کمتر از یک ماه، رشد زیادی داشته باشیم و با مشتریان فعال قابل توجهی همکاری کنیم. با اینکه تقریبا کمتر از 2ماه از راه اندازی کسب وکار ما گذشته است، روزانه 5 هزار کیلوگرم بار از انبار ما خارج می گردد و به دنبال این هستیم که به امید خدا تا آخر امسال به تمامی رستوران ها و فست فودهای سطح تهران، سرویس خود را ارائه دهیم. از سوی دیگر تقریبا چندین رستوران به صورت روزانه به تازه بار اضافه می شوند و استقبال بی نظیری از تازه بار شده است.

رقیبی هم در بازار دارید؟

خیر، من هیچ رقیبی را تا کنون با شیوه تازه بار در بازار ندیده ام. ممکن است شرکت هایی صرفا به عنوان یک کانال فروش به آن توجه کرده باشند. رقیب ما سنتی ها هستند که من تصور نمی کنم تا سال بعد رقیب سنتی ای هم وجود داشته باشد.

بحث من این است که خود رستوران ها علاقه ای به همکاری با بازار سنتی و خرید از آنها نخواهند داشت. رستوران های ما همه مدرن شده اند و با اپلیکیشن ها کار می کنند، پس طبیعی است که بخواهند در قسمت پشتیبانی و بک اند کار نیز مدرن شوند؛ نه اینکه شیوه سنتی بد است! بلکه رستوران ها دوست دارند در این بخش هم مدرن شده و به جایی مثل تازه بار وصل شوند که انبارداری شان، فاکتورهای شان و … معین باشد.

در تازه بار سرمایه هم جذب کردید؟

هنگامی که به پیشنهاد یکی از دوستانم در حال تأمین بار چند رستوران بودم، به این نکته اشراف داشتم که عملا برای اینکه ایده من اجرایی بگردد، به یک کار تحقیقاتی و گسترده با سرمایه بالا نیاز است و به همین خاطر تقریبا آن را منتفی می دانستم.

در فروردین ماه، از استارتاپ استودیو کنترل تک، یکی از شرکت های گروه مالی و سرمایه گذاری فیروزه پیشنهاد کار برای مدیرعاملی یکی از کسب و کارهای جدید شان داشتم و حین جلساتی که داشتیم ایده تازه بار را مطرح کردم که با استقبال روبه رو شد.

در نتیجه دغدغه مالی تازه بار برای من رفع شد و استارتاپ استودیوی کنترل تک روی آن سرمایه گذاری کرد، ضمن اینکه ما نیز یک دوره دو ماهه کار کرده بودیم و این ایده چندین Proven Concept در دنیا داشت و موفقیت خود را ثابت کرده بود، به همین خاطر نیز سرمایه گذار علاقه پیدا کرد که روی آن سرمایه گذاری کند.

بسته بندی تره بار در خیابان های تهران تا فروش 200میلیونیدر ماه

از آن دست جوان هایی است که به رغم سن و سال کمی که دارد، تجارب بسیار زیادی در فضای استارتاپی ایران از سر گذرانده و در تندباد حوادث تلخی که داشته، خم به ابرو نیاورده و امید خود را از دست نداده است. امین سلامی، مدیرعامل تازه بار، داستان پر فراز و نشیب خود را در حوزه استارتاپ ها و رسیدن به پلتفرم تازه بار، روایت می کند.

ایده تازه بار از کجا آمد؟

برای رسیدن به تازه بار، باید به سال های قبل برگردم. سابقه فعالیت حرفه ای من در حوزه آنلاین، به سال 87 بازمی گردد. بعد از قبولی در دانشگاه، رشته ارتباطات سال 85، به دلیل سابقه ای که در حوزه هنر و دیزاین داشتم، به فکر ادامه فعالیت خود در فضای آنلاین افتادم و ایده ویترین روز به ذهنم رسید که می توانم بگویم اولین استارتاپ من در زمانی بود که حتی وصل شدن به اینترنت با دایال آپ انجام می شد!

البته در آن زمان ویترین روز را نه به عنوان یک استارتاپ، بلکه به عنوان یک وب سایتی راه انداختم که امکان برگزاری نمایشگاه های آنلاین را در سراسر دنیا داشت و ما در آن زمان نمایشگاه های مختلفی را از طراحان بنام کشورهای مختلف برگزار می کردیم و در بین مجامع بین المللی اسم و رسم خوبی داشتیم.

چه شد که از حوزه هنر رسیدید به تازه بار؟

قبل از رسیدن به تازه بار، اجازه بدهید از آشنایی جدی تر خودم با فضای استارتاپ بگویم. در سال 87 به واسطه دوستانم با مجموعه بین المللی داروگ آشنا شدم و به عنوان یک طراح کار خود را آغاز کردم و با توسعه فردی که داشتم، توانستم به عنوان یکی از مدیران ارشد در بخش رسانه های نو به این مجموعه کمک کنم و در زمینه مارکتینگ و مشتریانی که در فضای آنلاین و دیجیتال بودند، با توجه به سابقه خوبم در این فضا، فعالیت خود را برای بسکمک از برندهای معتبر داخلی و بین المللی ادامه دهم و کمپین های بزرگی را نیز در داروگ مدیریت کنم.

بعد از گذشت 7 سال فعالیت در داروگ بین الملل، یعنی در اواخر سال 94، به رغم شرایط خوبی که از لحاظ مالی و مدیریتی در آنجا داشتم، تصمیم گرفتم که کسب وکار خودم را آغاز کنم و علی رغم مخالفت هایی که شد، نهایتا استعفا دادم. استارتاپ دوم خود را به نام بوسترلند راه اندازی کردم.

بوسترلند با فعالیت در حوزه سوشیال ایکامرس و داشتن دو بازوی افیلیت مارکتینگ و اینفلوئنسر مارکتینگ کار خود را در قالب یک پلتفرم برای فروش بیشتر محصولات و خدمات برای برندها آغاز کرد. با وجود اینکه این شیوه، نمونه های موفقی در دنیا داشت، اما به دلایلی مانند کم تجربگی، انتخاب نادرست سرمایه گذار و زود بودن محصول در مارکت ایران، با توجه به پیشنهادهای خوبی که برای فروش و یا ادغام داشت.

در دی ماه سال 97 منحل شد. با شکست بوسترلند یک سونامی عجیب و غریب در زندگی من رخ داد، چند صد میلیون پول شخصی خودم را از دست دادم و به مقدار قابل توجهی هم بدهکار شدم. سرمایه گذار حاضر به پذیرش تعهدات خود نبود و روزهایی می گذشت که توان روبروه با اتفاقات گوناگون برایم سخت و سخت تر می شد.

در این شرایط بحرانی دو راه چاره پیش رو داشتم؛ یکی اینکه مهاجرت کنم، چراکه از یکی از شرکت های معروف ترکیه ای پیشنهاد کار داشتم و یا اینکه بمانم و بسازم. در عین حال پیشنهادهای کاری قابل توجهی هم در اکوسیستم داخل ایران داشتم و در نهایت بین این سه گزینه، راه چاره ماندن و آغاز یک کار جدید را انتخاب کردم.

و به تازه بار رسیدید؟

بله، البته باید اذعان کنم که اگرچه تازه بار دیرتر رخ داد، اما ایده شکل گیری آن به سال هایی برمی گردد که من تازه وارد دانشگاه شده بودم. از آنجایی که پدرم و چندین نسل از خانواده ام، در زمینه محصولات کشاورزی و تره بار فعالیت می کردند، در همان سال هایی که به فکر راه اندازی ویترین روز بودم، این ایده هم در ذهنم شکل گرفت که وب سایتی برای فروش محصولات کشاورزی داشته باشم.

در اوج دورانی که گره های زیادی در زندگی کاری و شخصی من افتاده بود، ملاقات با یک دوست رستوران دار، ایده تامین بار تازه برای رستوران ها و فست فودها را دوباره در ذهن من زنده کرد. دوستم که از سابقه فعالیت خانوادگی من در میوه و تره بار آگاه بود، درخواست همکاری برای تأمین محصولاتش کرد و من هم که در آن دوران شدیدا به پول نیاز داشتم، قبول کردم.

در بهمن و اسفند ماه، چند رستوران را تارگت کردم و با همان برند سلام میوه، تأمین بار آنها را به عهده گرفتم. کار را نیز به صورت ابتدایی و با کمترین امکانات انجام می دادم، به طوری که چون سرمایه و امکانات کافی نداشتم، بسته بندی میوه ها را در خیابان های خلوت تهران به صورت مخفیانه انجام می دادم!

در نهایت توانستم در مدت 2ماه، 400 میلیون تومان فروش ایجاد کنم و تقریبا 30 میلیون تومان هم درآمد کسب کنم. در ادامه نیز همکاری با استارتاپ استودیو کنترل تک، از شرکت های گروه مالی و سرمایه گذاری فیروزه، منجر به در میان گذاشتن این ایده با شرکت مذکور و جذب سرمایه شد و در نهایت استارتاپ تازه بار، از تیر ماه کار خود را به صورت جدی آغاز کرد.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 319

به "تازه بار؛ حلقه مفقوده رستوران و بار تازه" امتیاز دهید

1 کاربر به "تازه بار؛ حلقه مفقوده رستوران و بار تازه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تازه بار؛ حلقه مفقوده رستوران و بار تازه"

1 دیدگاه

سیده غزل جعفری 19 دی 1398

بسیاربسیار مدل کسب وکاری جذاب وخلاقانه ای بود. من ارشد کسب وکارالکترونیک هستم وبه شدت کارشما منو به وجد اورد. موفق باشید

پاسخ به سیده غزل جعفری
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید