چرت بزنم یا نزنم؟

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، از منظر سلامتی ارزش دارد که چرتی بزنید. علی رغم وجود تردید ها درباره مفید بودن چرت کوتاه برای همه، محققان می گویند که خواب کوتاه می تواند عملکرد شناختی، حداقل بعضی افراد را، برای مدتی کوتاه بهبود ببخشد؛ و اگر چرت کوتاه را به فعالیتی منظم تبدیل کنید، می توانید از فواید بلندمدت آن، شامل بهبود سلامت قلب-عروق و ساخت سدی در برابر از دست دادن حجم مغز که می تواند در مقابل فراموشی از شما محافظت کند، بهره مند شوید.

چرت بزنم یا نزنم؟

ویکتوریا گارفیلد، شیوع شناس در دانشگاه کالج لندن، می گوید: اگر می توانید خواب کوتاه را در 30 دقیقه که مدت زمان طولانی ای نیست انجام دهید، شواهد نشان می دهند که می توانید به مغزتان یاری کنید به شکلی سالم پیر گردد.

تعدادی از مطالعات نشان می دهند که چرت زدنی که در محدوده زمانی درست انجام گردد می تواند قدرت مغز را برای مدت کوتاه بهبود ببخشد. مثلا دانشمندان تحقیقات قبلی که روی مشارکت نمایندگان سالم با چرخه های خواب منظم صورت گرفته بود را مرور کردند. این مطالعه که در سال 2009 در نشریه تحقیقات خواب منتشر شد نشان داد خواب کوتاه عوامل متنوع، از زمان واکنش به هشیاری گرفته تا عملکرد حافظه را، بهبود بخشیده بود.

مطالعه دیگری که در سال 2021 صورت گرفته است، نشان می دهد که یک چرت مختصر می تواند جرقه های خلاقیت را در فکر روشن کند. در این مطالعه به مشارکت نمایندگان یک مسئله ریاضی داده شد که می توانستند آن را به وسیله میان بری که چیزی درباره اش نمی دانستند، حل نمایند.

برخی از مشارکت نمایندگان تشویق شدند قبل از حل مسئله چرت کوتاهی بزنند. محققان دریافتند کسانی که خوابیده بودند ـ و حتی آن هایی که فقط 30 ثانیه سبک ترین مرحله خواب را تجربه نموده بودند ـ 2.7 برابر بیش تر از کسانی که بیدار مانده بودند، احتمال داشت آن میان بر را حدس بزنند.

اما ورود به مراحل عمیق تر خواب اثرات منفی روی بینش خلاقانه افراد داشت. به بیان دیگر، یک نقطه طلایی برای آرام سازی فکر به وسیله خواب وجود دارد که می تواند به شما یاری کند به آن لحظه دریافتم! دست پیدا کنید.

فواید چرت زدن برای کسانی که بدهی خواب، به معنی محرومیت از خواب خوب شبانه دارند، بسیار بیش تر است. کارگران شب کار، تازه والد ها و افراد مسن تر که خواب شبانه منقطع دارند، همگی از چرت فایده می برند. برای مثال تحقیقی که در سال 2014 انجام شد نشان داد حتی اگر افراد بعد از چرت کوتاه گیج و منگ شوند ـ پدیده ای که به آن اینرسی خواب گفته می گردد ـ باز هم چرت کوتاه در وسط شیفت شبانه خواب آلودگی را کاهش و عملکرد کلی فرد را بهبود می بخشد.

ناتالی دائوتوویچ، روان شناس در دانشگاه ویرجینیا، می گوید: با تنظم مدت زمان درست برای چرت زدن می توانید اینترسی خواب را نیز کاهش دهید. یک خواب 20 دقیقه ای شما را شارژ می نماید و 60 تا 90 دقیقه خواب می تواند شما را تا میزان بیش تری احیا کند. چرت کوتاه مفید، چرتی است که از 20 دقیقه بیش تر و از 60 دقیقه کم تر باشد. این چرت اینرسی خواب را تا حد زیادی کاهش می دهد.

فواید کوتاه مدت چرت زدن به خوبی تأیید شده، اما هنوز از فواید بلندمدت آن اطلاعات زیادی در دسترس نیست. به خصوص، هنوز درباره اثرات چرت زدن روی سلامت قلبی-عروقی در درازمدت بحث هایی وجود دارد.

محققان می گویند: دستیابی به رابطه علت و معلولی درباره چرت زدن و اثرات آن برای سلامتی سخت است. اینکه فرد در طی روز احساس خواب آلودگی زیادی می نماید، می تواند علائمی از شرایط سلامتی فرد باشد، بنابراین چرت زدن لزوما علت ایجاد این شرایط ها نیست بلکه می تواند پیامد آن ها باشد.

مثلا تحقیقی که در سال 2021 روی چرت های بلندتر بروی افراد مسن (حداقل 81.4 سال به بالا) انجام شد، نشان داد که این نوع خواب در ایجاد بیماری آلزایمر مؤثر است، اما خود آلزایمر نیز می تواند به خواب های بلندتر و با تکرار بیش تر منجر گردد.

تحقیق دیگری که در سال 2017 با مرور یافته های دیگران درباره اثرات بلندمدت چرت زدن انجام شد نشان داد که در بزرگسالانی که در میان سالی بودند، چرت زدن با کاهش بیماری های عروقی، بیماری های قلبی و مرگ بر اثر بیماری های قلبی-عروقی مرتبط بود. خواب کوتاه می تواند فشار خون و ضربان قلب را پایین بیاورد، اما در ضمن می تواند فراوری هورمون هایی مثل آدرنالین را نیز کاهش دهد که همگی می توانند سلامت قلبی-عروقی را تقویت نمایند.

با این حال، برخی تحقیقات نشان دادند در بزرگسالانی که 65 سال و به بالا سن داشتند، خواب طولانی تر از 1 ساعت یا بیش تر با افزایش خطر بیماری های قلبی مرتبط بود. محققان این مطالعه هشدار دادند ممکن است این خواب های طولانی علائمی از یک بیماری تشخیص داده نشده یا بدوی باشند تا اینکه خودشان علت یک بیماری باشند.

گارفیلد و همکارانش در دانشگاه کالج لندن دریافته اند که خواب مختصر می تواند سلامتی مغز را در طولانی مدت بهبود ببخشد. آن ها با استفاده از داده های بانک زیستی انگلستان، که حاوی اطلاعات ژنتیکی و سلامتی 500000 فرد سالم بین سنین 40 تا 69 سال، است دریافتند آن هایی که سویه های ژنتیکی مرتبط با خواب کوتاه منظم داشتند، مغز بزرگ تری نیز داشتند.

گارفیلد می گوید: مغز همه بر اثر افزایش سن کوچک تر می گردد، اما کوچک تر شدنِ بیش تر مغز در برخی افراد به شرایط هایی مثل فراموشی، آپنه خواب و سطوح بالاتر هورمون استرس زای کورتیزول مرتبط است.

محققان تأیید می نمایند: خواب منظم کوتاه می تواند حداقل 2.6 تا 6.5 سال در کاهش حجم مغزی شما که بر اثر افزایش سن رخ می دهد، برای تان زمان بخرد. به این معنی مغز شما دیرتر حجم خود را از دست می دهد.

منبع:راهنماتو

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1402 بروزرسانی: 24 مرداد 1402 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2140

به "چرت بزنم یا نزنم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرت بزنم یا نزنم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید