دنیا به جنگ با پلاستیک می رود

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، مجله مهر: احتمالا تا به حال از آثار مخرب مواد پلاستیکی در محیط زیست و دریاها شنیده اید و یا ویدیوها و عکس هایی در این باره در سایت های مختلف دیده اید. آخرین اتفاق ناگوار در این باره پیدا شدن 104 قطعه پلاستیکی در معده یک لاک پشت کودک بود. خبری که واکنش فعالان محیط زیست در دنیا را به دنبال داشت.

دنیا به جنگ با پلاستیک می رود

از وبلاگ نوای سوم دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

مرکز طبیعت لیمبو روز سه شنبه عکسی در فیسبوک از لاک پشت دریایی کوچک لاجوردی منتشر کرد که در کنار آن بیش از 104 قطعات پلاستیکی قرار وجود داشت که موجب مرگ این لاک پشت شده بود. این لاک پشت، که در کف دست جای می گرفت، 104 قطعه پلاستیک خورده بود. این یک یادآوری غم انگیز است که همه ما باید وظیفه خود را انجام دهیم تا اقیانوس ها و دریاها را از پلاستیک پاک نگه داریم.

گزارش های مختلف نشان می دهد که سالانه بیش از 300میلیون تن پلاستیک در جهان فراوری و مصرف می شوند که 8میلیون تن از آن ها وارد اقیانوس ها شده که پیامدهای مرگباری برای حیوانات دریایی به وجود می آورد. به طوری که با ادامه این فرایند مصرف پلاستیک در جهان، تا سال 2050 تعداد مواد پلاستیکی موجود در دریاها از ماهی ها بیشتر می گردد.

همین موضوع سبب شده که بعضی از کشورها به جنگ استفاده از پلاستیک بفرایند و با ارائه راهکارهای مختلف مثل فرهنگ سازی ممنوعیت و ... شهفرایندان خود را مجبور به استفاده کمتر به پلاستیک می نمایند. در سال 2002 کشور بنگلادش استفاده از کیسه های پلاستیکی نازک را ممنوع نمود و بعد از آن هم کشورهای دیگری مثل کنیا، ایتالیا، آفریقای جنوبی و ... این روش را در پیش گرفته و به عناوین مختلفی در شرایط گوناگون استفاده از انواع پلاستیک را ممنوع نمودند.

این نوع ممنوعیت باعث شد مردم، شرکت ها و استارتاپ های گوناگون دست به خلاقیت های مختلفی برای جایگزین کردن استفاده از پلاستیک بزنند.

مدتی هاست بیشتر کشورهای جهان برای مقابله با آلودگی های زیست محیطی، سعی دارند فراوریات مواد پلاستیکی خود را کاهش دهند، به همین منظور کنوانسیونی در سازمان ملل وضع شد که بر اساس آن موادی که مستقیما به آب ریخته می شوند، باید زیست تجزیه پذیر باشند.

گاوین نوووم ، رئیس کالیفرنیا اخیرا لایحه ای را امضا نموده که در آن هتل ها نمیتوانند بطری هایی که توسط مهمانان دور ریخته می شوند را استفاده نمایند.

کانادا، انگلیس روآندا نیز از جمله کشورهایی هستند که قوانین مختلفی برای استفاده کمتر از پلاستیک وضع نموده اند. قوانینی که بعضا تشویقی و گاهی هم سختگیرانه هستند. در سال 2016 اما فرانسه گفت از سال 2020 مصرف ظروف و لیوان های پلاستیکی در این کشور به طور کلی ممنوع است. البته این قانون با اعتراض های فراوانی از شرکت های فراورینماینده مواد پلاستیکی روبرو شد، اعتراض هایی که تاثیری در این قانون نداشتند. در ژانویه 2018 انگلستان نیز برنامه 25 ساله ای با عنوان استاندارد طلایی جهانی در راه حذف زباله های پلاستیکی معرفی کرد.

وجود مالیات برای کیسه های پلاستیکی که از سال 2015 در این کشور اعمال شد، کاهش 9 میلیارد کیسه پلاستیکی در چرخه فراوریات پلاستیکی این کشور را در پی داشت. انگلستان همچنین تصمیم به ممنوعیت استفاده از نی ها، همزن ها و گوش پاک کن های پلاستیکی تا سال آینده را دارد و در مقابله با پلاستیک آنقدر جدی است که حتی ملکه انگلستان نیز از ماه فوریه امسال با جمع آوری نی ها و بطری های پلاستیکی از دربار سلطنتی به این جنبش پیوسته است. گفته می گردد حدود 30 درصد از زباله های پلاستیکی در اروپا بازیافت و 70 درصد این نوع زباله ها دفن یا در مکان های ویژه سوزانده می شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 525

به "دنیا به جنگ با پلاستیک می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیا به جنگ با پلاستیک می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید