چاه های تلا لافت جزیره قشم Tallaght wells Loft

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، چاه های تلا لافت قشم

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی قشم تصمیم گرفتیم تا شما را با چاه های تلا لافت که یکی از نمونه های معماری خلاقانه برای ذخیره آب باران بوده است آشنا کنیم پس در ادامه با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر با این چاه های تاریخی در این جزیره آشنا شوید.

چاه های تلا لافت جزیره قشم Tallaght wells Loft
چاه های تلا یکی از نمونه های خلاقانه معماری در جزیره قشم برای ذخیره آب باران هستند. تاریخچه ساخت این چاه های دست ساخته بشر به پس از اسلام بازمی گردد و قدمت آن ها را حدود 400 سال تخمین می زنند. چاه های تلا و دو برج دیده بانی بالای آن ها در واقع آثار تاریخی و باستانی مربوط به قرن 17 میلادی هستند. این برج های دیدبانی در بالای چاه های تلا برای نگهبانی ساخته شده اند. از تعداد 366 چاه تلا امروز 266 چاه پر شده و تنها 100 چاه به جای مانده است. این چاه ها در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.

چاه های تلا لافت در مرکز روستای لافت، پشت قلعه نادری، روی صخره ای به نام سیست کوه و در گودی مستطیل شکل بزرگ مجاور قلعه قرار دارند. این گودال با 10 متر عمق و 12 متر دهانه مانند آرتزین عمل می نماید. چاه های داخل گودال حدود سه متر و چاه های بالای گودال حدود 6 متر عمق دارند.

برداشت آب از چاه ها تقریباً در تمام طول سال جریان دارد چاه های داخل گودال به طور میانه 2 تا 3/5 متر و چاه های بالای گودال بین 5 تا 6 متر عمق دارند. زنان و دختران با کوزه (جهله) و سطل و دبه آب می برند و مردان با کندیل (کندر) چوبی که بر دوش می گذارند و از دو سمت آن سطل با طناب آویخته شده است.

در بیرون از این مجموعه در قسمت پشت که آبادی لافت شروع می گردد چند چاه دیگر نیز وجود دارد. این چاه ها آب لب شور دارند که برای احشام استفاده می گردد این مجموعه چاه ها در گذشته میرآب داشتند و این میراب ها هم از بین زنان انتخاب می شدند و بیشتر نیز پیرزنان لافتی بودند و هنوز اهالی آخرین میراب ها را در یاد دارند

منبع: تاپ تراول
انتشار: 22 مهر 1403 بروزرسانی: 22 مهر 1403 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2196

به "چاه های تلا لافت جزیره قشم Tallaght wells Loft" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاه های تلا لافت جزیره قشم Tallaght wells Loft"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید