چانگان اینووی در راه بازار؛ سیر تا پیاز اولین خودروی مشترک ایران خودرو و گروه بهمن

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، چانگان اینووی یک خودروی سدان جمع و جور در حدود ابعاد و میزان تارا و شاهین است که با چند نوع قوای محرکه مختلف فراوری و عرضه خواهد شد. این خودرو قرار است هم به وسیله گروه بهمن و هم به وسیله ایران خودرو فراوری گردد. در ادامه گزارش به آنالیز ویژگی های این خودرو خواهیم پرداخت.

چانگان اینووی در راه بازار؛ سیر تا پیاز اولین خودروی مشترک ایران خودرو و گروه بهمن

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: چانگان اینووی در واقع همان چانگان آلسوین V7 یا چانگان ایدو DT است که روی پلت فرم خودروهای مالی چانگان پیشرفته است. آلسوین یکی از خودروهای بسیار استراتژیک شرکت چانگان است که از سال 2009 تا کنون و در سه نسل مختلف فراوری شده است. مدلهای مختلف این خودرو علاوه بر چین در کشورهای آفریقای جنوبی، مکزیک، پاکستان و… نیز عرضه و با اقبال خوبی روبرو شده اند.

آلسوین V7 یا چانگان ایدو DT قرار است در یک نسخه هایبریدی (به وسیله گروه بهمن و ایران خودرو) و دو نسخه بنزینی (به وسیله ایران خودرو) عرضه گردد. این خودرو را باید مهمترین رقیب خودروهای داخلی تارا، دنا پلاس و شاهین بدانیم. اینووی از طرف دیگر به مصاف سدان های مونتاژی چینی نیز خواهد رفت.

چانگان اینووی از کجا آمده است؟

اینووی در ایران غریب نیست. فردا 511 در واقع نسخه کوچکتر این خودرو با نام آلسوین V3 است. بعلاوه چانگان ایدو که قبلا به وسیله سایپا عرضه می شد نیز نسخه دیگری از اینووی است.

اینووی بهمن موتور قرار است با چهره نو و قوای محرکه هایبریدی و بنزینی عرضه گردد. این خودرو در چین هرگز با قوای محرکه هایبریدی عرضه نشده است! اما یک نسخه تمام برقی دارد که به وسیله سایپا و با نام چانگان ایدو EV 460 و برای ناوگان تاکسیرانی عرضه شده است. به نظر می رسد پلت فرم نسخه برقی و بنزینی ایدو به وسیله طرف ایرانی خریداری شده و سپس پلت فرم نسخه برقی در یک شرکت مهندسی چینی به نسخه هایبریدی تغییر یافته است.

یک منبع مطلع در زمینه فراوری اینووی به خبرنگاران گفت: حدود 18 ماه قبل تمام قالب های بدنه، تریم، چراغ و همه چیز این خودرو از شرکت چانگان چین خریداری شد. سپس خودرو تغییر یافت و هایبریدی شد. پس از جوینت شدن گروه بهمن و ایران خودرو قرار شد نسخه هایبرید اینووی هم در ایران خودرو و هم در گروه بهمن فراوری گردد. چون گروه بهمن گیربکس DHT نداشت از گیربکس شرکت دیگری استفاده شد. اما به زودی (در نسخه هایبرید) از گیربکس DHT ایران خودرو و پیشرانه TU5 پلاس استفاده می گردد. سپس نسخه توربوشاژر این خودرو با گیربکس اتوماتیک دو کلاچه و نسخه دنده ای نیز با پیشرانه TU5 پلاس به فراوری خواهد رسید.

مشخصات فنی چانگان اینووی

چانگان اینووی هایبریدی قرار است با قوای محرکه ای که از یک موتور 1.5L بنزینی و یک موتور الکتریکی تشکیل شده است عرضه گردد. پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی این خودرو قادر به فراوری 90 اسب بخار قدرت و 125 نیوتون متر گشتاور است. پیشرانه الکتریکی این خودرو نیز قادر به فراوری 135 اسب بخار قدرت و 260 نیوتون متر گشتاور است. این توان به وسیله یک گیربکس DHT به چرخ های جلو منتقل می گردد. هنور جزییات این قوای محرکه اعلام نشده است. وزن این خودرو 1320 کیلوگرم اعلام شده است.

سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب نیمه مستقل است. اینووی با تایرهای 16 اینچی به فراوری می رسد.

سیستم DHT یا Deticated Hybrid Transmission در واقع یک سیستم هایبرید سری - موازی است که می تواند در حالت های تمام برقی با باتری، تمام برقی با شارژ مستقیم به وسیله موتور بنزینی و برقی - بنزینی کار کند. این خودرو قرار است به وسیله هر دو شرکت بهمن و ایران خودرو به فراوری برسد. گیربکس تارا هایبریدی نیز از همین نوع است.

نسخه های بنزینی اینووی

اما چانگان اینووی دو نسخه بنزینی هم خواهد داشت. نسخه قوی تر این خودرو با پیشرانه TU5 پلاس توربو 150 اسب بخار قدرت و 230 نیوتون متر گشتاور دارد. این خودرو با گیربکس دو کلاچه تَر به فراوری خواهد رسید. نسخه دیگر نیز از موتور TU5 پلاس تنفس طبیعی با قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتون متر و گیربکس دنده دستی استفاده می نماید.

ابعاد و مقدار

چانگان اینووی با طول 4575 میلیمتر، عرض 1750 میلیمتر و ارتفاع 1525 میلیمتر ابعاد و مقدار ای نزدیک به تارا و شاهین دارد. اما فاصله محوری آن 2600 میلیمتر و از تمام آنها کمتر است.

امکانات

مطابق کاتالوگ رسمی منتشر شده، اینووی با صفحه کیلومتر دیجیتال، صفحه نمایش لمسی، تنظیم برقی صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین 360 درجه، فرمان برقی، سیستم کنترل پایداری، ترمزهای دیسکی جلو (خنک شونده) و عقب، فرمان برقی، دی لایت، دسته دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی و… عرضه گردد.

رقبای اینووی و آینده آن

چانگان اینووی بنزینی دنده دستی در بازار باید با تارا، شاهین و دنا پلاس دستی رقابت کند. این خودرو از لحاظ طراحی بدنه هر چند فوق العاده نیست اما مدرن تر و نوتر از رقبایش به نظر می رسد.

اما نسخه بنزینی توربو شارژر این خودرو با گیربکس اتوماتیک دو کلاچه در خودروهای داخلی با تارا و دنا پلاس توربو و در خودروهای مونتاژی با آریزو 6، آریزو 5، بهمن رسپکت، لاماری اکو و… وارد رقابت خواهد شد.

اما در صورت نبود عرضه تارا هیبریدی، نسخه هایبریدی اینووی عملا بی رقیب است. حتی در بین محصولات مونتاژی چینی نیز سدان هایبریدی یا بنزینی با چنین مشخصات فنی وجود ندارد.

با توجه به همکاری مشترک ایران خودرو و گروه بهمن در فراوری چانگان اینووی، نسخه های هایبریدی و بنزینی توربو این خودرو در صورت فراوری با کیفیت، تیراژ فراوری بالا، قیمت گذاری مناسب و خدمات پس از فروش گسترده، برای خودروهای سدان مونتاژی چینی خط و نشان می کشند. خودروهای سدان مونتاژی چینی در تیراژ چندان بالایی فراوری نمی شوند و خدمات پس از فروش آنها نیز مسائل زیادی دارد. حتی بازار خودروهای دست دوم مدل بالا مانند کیا سراتو، هیوندایی الانترا، تویوتا کرولا و… نیز تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اما اگر این خودرو بی کیفیت فراوری گردد و قیمت آن نیز بالا باشد، نه تنها به آلبوم پروژه های شکست خورده خودروسازان اضافه می گردد بلکه توان مدیریت خصوصی صنعت خودرو را نیز زیر سوال می برد.

هنوز از قیمت و زمان عرضه اینووی اطلاعی در دست نیست اما نسخه هایبریدی این خودرو به زودی رونمایی می گردد.

منبع: بیت ران
انتشار: 17 آذر 1404 بروزرسانی: 17 آذر 1404 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2310

به "چانگان اینووی در راه بازار؛ سیر تا پیاز اولین خودروی مشترک ایران خودرو و گروه بهمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چانگان اینووی در راه بازار؛ سیر تا پیاز اولین خودروی مشترک ایران خودرو و گروه بهمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید