پرونده ثبت دوتار به نام ایران در مرحله ارزیابی یونسکو نهاده شد

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، بهروز وجدانی پژوهشگر و تدوین گر پرونده مهارت های دستی ساختن و نواختن دوتار در مصاحبه با خبرنگاران گفت: طبق برنامه ریزی هایی که از مدت ها قبل انجام گرفته بود، پرونده مهارت های دستی ساختن و نواختن دوتار ازچندی پیش برای ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در سال 2019 به دو زبان فرانسه و انگلیسی ارسال شده که طبق آخرین خبرها این پرونده هم اکنون در مرحله ارزیابی قرار گرفته است.

پرونده ثبت دوتار به نام ایران در مرحله ارزیابی یونسکو نهاده شد

وجدانی اضافه نمود: این پرونده یکی از سهمیه های جمهوری اسلامی ایران در ثبت پرونده ها در فهرست میراث جهانی ناملموس 2019 یونسکو است که در سال 2018 تدوین و به یونسکو ارسال شده است. البته یکی از دلایلی که ما 18 ماه قبل از آنالیز نهایی یونسکو، پرونده را ارسال کردیم، به این دلیل است که یونسکو زودتر قبول کند پرونده ای مانند هنر و مهارت های سنتی ساختن و نواختن دو تار از طرف جمهوری اسلامی ایران ارسال شده است.

وی ادامه داد: در این چارچوب یک گروه بیست نفره که تا زمان اعلام رسمی کسی از نام اعضای آن خبر ندارد، هم اکنون مشغول آنالیز آثار هستند. نتایج این پرونده پس از آنالیز هیات داوری و ارزیاب در آذر ماه سال 98 طی اجلاسی که در کشور کلمبیا به میزبانی یونسکو برگزار می گردد به صورت نهایی اعلام می گردد که امیدوارم با کوشش هایی که در این زمینه توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام گرفته، بتوانیم شاهد ثبت جهانی این پروژه باشیم.

این پژوهشگر موسیقی اقوام ایران در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: پرونده مهارت های دستی ساختن و نواختن دوتار جزو پروژه های ملی ماست و مانند پروژه کمانچه به صورت مشترک به یونسکو ارسال نشده است. از این جهت وقتی پرونده باز می گردد کشورهای دیگری که در این زمینه صاحب ارائه پروژه ای هستند می توانند به پرونده ملحق شوند. اما به طور کلی آنچه به یونسکو ارائه شده، تحویل یک پرونده ملی برای هیات ارزیاب است که امیدوارم در برگیرنده نتایج مثبتی برای ما باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 49

به "پرونده ثبت دوتار به نام ایران در مرحله ارزیابی یونسکو نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده ثبت دوتار به نام ایران در مرحله ارزیابی یونسکو نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید