پرندگان هم بی بندوباری را تحمل نمی نمایند و جدا می شوند!

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، یورونیوز نوشت: دانشمندان می گویند پرندگان تک جفت به دلایلی شبیه به جدایی انسان ها شریک زندگی خود را عوض می نمایند.

پرندگان هم بی بندوباری را تحمل نمی نمایند و جدا می شوند!

در انسان ها خیانت یا ملال حاصل از زندگی طولانی با یکدیگر معمولاً باعث طلاق در میان زوج ها می گردد. اکنون اما به نظر می رسد عوامل مشابهی در جدایی پرندگان نقش داشته باشد.

تصور می گردد که بیش از 90 درصد از گونه های پرندگان در هر فصل فراوری مثل تنها یک جفت اختیار می نمایند. با این حال بعضی از پرندگان تک جفت علیرغم زنده ماندن جفت اصلی شان در فصل فراوریمثل بعدی، در پی شریک دیگری می روند. رفتاری که اصطلاحا با عنوان طلاق در پرندگان شناخته می گردد.

اکنون محققان می گویند دو عامل کلیدی را یافته اند که در به وجود آمدن این موقعیت در طیف گسترده ای از گونه های پرندگان دخیل است: یکی بی بندوباری جنس نر و دیگری مهاجرت به دوردست.

در این تحقیق پژوهشگران در چین و آلمان داده های منتشره در خصوص اندازه طلاق در 232 گونه پرنده را با داده های حاصل از مرگ و میر و همینطور مهاجرت آن ها مقایسه کردند.

این تیم بر اساس اطلاعات منتشر شده در خصوص رفتار پرندگان، برای نرها و ماده های هر گونه یک امتیاز بی بند و باری جداگانه اختصاص داد. آنها بعلاوه تجزیه و تحلیلی بر اساس روابط تکاملی بین گونه ها انجام دادند تا تأثیر اجداد مشترک را نیز در نظر بگیرند.

نتایج نشان داد گونه هایی با نرخ طلاق بسیار بالا ارتباط نزدیک با یکدیگر دارند. این یافته برای گونه هایی با نرخ طلاق بسیار پایین نیز معتبر است. الگوی مشابهی برای بی بندوباری جنس نر مشاهده شد.

تیم تحقیقاتی در مقاله خود نوشته است: به عنوان مثال سلیم ها، پرستوها، چلچله ها، پری شاهرخ های شمالی و توکاهای سیاه هم اندازه طلاق و هم بی بند و باری در جنس نر داشتند، در حالی که نرخ طلاق و بی بند و باری جنس نر در مرغ های باران، آلباتروس ها، غازها و قوها پایین بود.

نتایج مطالعات تازه در نشریه پیشرفت های علمی انجمن سلطنتی بریتانیا منتشر شده است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 تیر 1402 بروزرسانی: 15 تیر 1402 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2125

به "پرندگان هم بی بندوباری را تحمل نمی نمایند و جدا می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرندگان هم بی بندوباری را تحمل نمی نمایند و جدا می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید