پاسخ به سوالاتی که ممکن است درباره هواپیما داشته باشید

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، پاسخ به سوالات هواپیمایی شما

هواپیما برای خیلی از ما ناشناخته و ترسناک است و فکر اینکه سوار بر پرنده ای آهنی شویم که هیچ کنترلی بر روی آن نداریم گاهی می تواند ما را از پرواز منصرف کند. بسیاری از ما سوالات زیادی درباره هواپیما و پرواز داریم که تا به حال پاسخی برای آن ها پیدا نکرده ایم، نظرتان درباره اینکه همه سوالات خود را از خلبانی بپرسید چیست؟ در زیر خلبان به بیشتر پرسش های رایج درباره پرواز و هواپیما جواب می دهد، خبرنگاران را همراهی کنید.

پاسخ به سوالاتی که ممکن است درباره هواپیما داشته باشید

اگر ناگهان گلوله ای به بدنه هواپیما بخورد چه اتفاقی می افتد؟

این گلوله نمی تواند باعث جدا شدن بدنه هواپیما گردد چون محل سوراخ شدن نمی تواند توسعه پیدا نموده و به آن آسیب برساند. فقط ممکن است گلوله به سیستم هیدرولیک یا الکتریکی آسیب وارد کند البته این هم مسئله ای ایجاد نمی نماید چون هواپیما پشتیبان های بسیاری دارد.

اگر چیزی روی بال هواپیما باشد چه می گردد؟

گاهی افرادی که بر روی جایگاه های خود نشسته اند می بینند که چیزی بر روی بال نشسته است گاهی در شرایطی خاص بخار هوا بر روی بال ها شبیه جسمی تیره دیده می گردد و مدتی بعد هم ناپدید می گردد.

تابه حال هواپیمایی بر اثر چاله هوایی خراب شده است؟

نه، ولی در دوره ای که جت ها تازه به پرواز در آمده بودند چاله هوایی یک هواپیما را کشید. این هواپیما درحال عبور از کنار کوه های فوجی بود و تندباد شدیدی نیز در اطراف این کوه وجود داشت در این هنگام هواپیما وارد چاله هوایی شد و از هم شکسته شد. از آن موقع دیگر کسی برای دیدن در اطراف کوه فیجی پرواز نکرد و دیگر یک چنین اتفاقی نیفتاد!

اگر صاعقه به هواپیما بخورد چه اتفاقی می افتد؟

اتفاق خاصی نمی افتد، معمولا دو بار در سال صاعقه به هواپیما برخورد می نماید. در این هنگام در کابین خلبان صدای بنگ می آید و جرقه ای از نور دیده می گردد. تا زمانی که فرود نیایید نمی توانید بفهمید که این اتفاق صاعقه بوده یا بار استاتیک چون وقتی هواپیما از میان عبورها می گذر حامل بار ایستا می گردد. در صورتی که رعد و برق بوده باشد اثراتی شبیه سوختگی بر روی بال ها یا دماغه دیده می گردد.

اگر موبایلتان درطول تیک آف روشن بماند چه اتفاقی می افتد؟

اتفاقی نمی افتد. کارکرد گوشی های موبایل با هواپیما هم فرکانس نیست و به همین علت روشن ماندن گوشی هیچ اختلالی نمی تواند ایجاد کند.

آیا تابه حال در مثلث برمودا پرواز نموده اید؟

بله اما هیچ اتفاقی در مثلث برمودا نمی افتد! چه علتی وجود دارد که هواپیما در مثلث برمودا گم گردد؟ این ها شایعات بی پایه و اساس است.

اگر یکی از موتورها از کار بیفتد چه می گردد؟

هواپیما با یک موتور هم قادر به ادامه پرواز است البته باید هر چه زودتر فرود بیاید چون الان دیگر موتور، هیچ پشتیبانی ندارد، پس باید در نزدیک ترین فرودگاه به زمین نشست.

چطور می توان یک خلبان تازه کار را تشخیص داد؟

در خطوط هوایی اصلی هیچ خلبان تازه کاری وجود ندارد. حتی در خطوط منطقه ای هم خلبان ها در صورتی استخدام می شوند که 1500 ساعت تجربه پرواز داشته باشند.

چقدر بعد از تیک آف باید نگران پرنده ها باشیم؟

حدود3تا4 دقیقه. معمولا بعد از 5 دقیقه به بالای جایی می رسید که غازها در آن پرواز می نمایند.

ایمن ترین فصل برای پرواز کی است؟

فصل، چندان اهمیتی برای پرواز ندارد. در تابستان به چاله های هوایی مربوط به طوفان ها بیشتر برخورد می کنیم. در زمستان، طوفان ها به طور عمودی به ارتفاع پرواز نمی رسند. درکل، پرواز در تابستان کمی ناهموارتر است ولی این به معنای ناایمن بودن نیست.

آیا بلیت های مقرون به صرفه تر خطرناک تر هستند؟

شاید. چون مقرون به صرفه تر بودن بلیت یعنی هزینه های هواپیما مقرون به صرفه تر بوده که این شاید بتواند امنیت هواپیما را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا پرواز در شب ایمن تر است؟

اختلاف زیادی بین شب و روز وجود ندارد اما در شب نور هواپیماها از فاصله 50 یا 80مایلی و بعلاوه باند فرود بهتر دیده می گردد. در شب طوفان های تندری را هم می توانید از فاصله 200مایلی ببینید و وقتی به سمت غرب می روید نور خورشید صاف به صورتتان نمی تابد، پرواز در شب برای خلبان ها آسان تر است.

مطمئن ترین ارتفاع چقدر است؟

هیچ ارتفاعی بر دیگری فزونی ندارد. علت انتخاب محدوده 1000متری این است که دراین ارتفاع مصرف سوخت به صرفه تر است. بعلاوه در این ارتفاع تندبادها هستند، و بیشترین چاله های هوایی وجود دارند. می توان بالا یا پایین تندبادها رفت تا مسافران سفر بهتری داشته باشند، ولی درهرصورت ایمن است.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1836

به "پاسخ به سوالاتی که ممکن است درباره هواپیما داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به سوالاتی که ممکن است درباره هواپیما داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید