شرایط واکسیناسیون همگانی در دنیا چگونه است؟

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، دنیا در تب و تاب واکسن کروناست. ویروس کرونا جان بیش از 3 میلیون نفر را گرفته و اگر شرایط به همین منوال ادامه داشته باشد نرخ مرگ هولناک تر هم خواهد شد و به همین دلیل فرایند واکسیناسیون در کل دنیا به خصوص در ملل پرجمعیت باید جدی و سرسختانه دنبال گردد.

شرایط واکسیناسیون همگانی در دنیا چگونه است؟

به گزارش خبرنگاران ، هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا واکسیناسیون شروع شده است. بعضی از کشورها در زمینه واکسیناسیون کردن شرایط بسیار خوبی دارند به حدی که از هر 100 شهفرایند حداقل 50 نفر واکسینه شده اند اما در بعضی دیگر از کشورها نرخ واکسیناسیون به ازای هر 100 نفر به 0.1 درصد هم نمی رسد. نکته دیگر این است که توقف در فرایند واکسیناسیون با بعضی از واکسن ها نظیر جانسون و جانسون به دلیل عوارض خطرناک پس از تزریق، باعث کند شدن فرایند واکسینه شده است.

900 میلیون دوز در کل دنیا

تا امروز بیش از 900 میلیون دوز واکسن کرونا در کشورهای مختلف دنیا توزیع شده و در این میان تحقیقات نشان می دهد که تزریق این واکسن تاثیر زیادی در کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا داشته است، از جمله در بریتانیا که نخستین کشوری در دنیا بود که واکسیناسیون همگانی علیه کرونا را شروع کرد و یک زن 90 ساله به نام مارگارت نخستین انسانی در دنیا بود که علیه کووید19 واکسینه شد. نرخ فوت ناشی از کرونا نسبت به ژانویه نرخ مرگ و میر در بریتانیا 95 درصد کاهش داشته است که بسیار عالی است.

کشورهایی که به طور گسترده واکسیناسیون همگانی را شروع نموده اند تجربه کاهش مرگ کرونایی را از سر می گذرانند. البته این شرایط درباره کشورهایی صدق می نماید که به ازای هر 100 شهفرایند، 50 دوز تزریق داشته اند و کمتر از آن کاهش مرگ کرونایی را سبب نمی گردد.

با وجود اهمیت واکسن، هنوز برای کنترل بیماری کرونا باید فاصله اجتماعی رعایت گردد و علاوه بر آن زدن ماسک هم ضروری و اصلا حیاتی است. هیچ کشوری حتی با وجود واکسیسناسیون همگانی در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی نتیجه خوبی نمی بیند؛ نمونه اش کشور شیلی است که در این رابطه درس بزرگی گرفت و ملل دیگر باید از آن درس عبرت بگیرند. با وجود اینکه واکسیناسیون همگانی در این کشور آمریکای جنوبی به صورت گسترده و سرتاسری در حال اجرا است اما برطرف محدودیت ها و همچنین نادیده دریافت موازین بهداشتی باعث شده تا نرخ ابتلا و مرگ در پی آلوده شدن به ویروس برزیلی بالا و بالاتر برود.

طبیعی است که در شرایط کنونی کشورهای در حال توسعه سهم کمتری از واکسیناسیون همگانی داشته باشند اما با این حال بعضی از این کشورها به ازای هر 100 شهفرایند خود برای 10 نفر حداقل یک دوز تزریق واکسن داشته اند.

اما باز هم توسعه یافته بودن بدان معنا نیست که تمام کشورهای توسعه یافته مسئله ای در واکسیناسیون همگانی نداشته باشند. این فرایند به دلیل بعضی از نگرانی ها در رابطه با عوارض شدید و حتی مرگبار واکسن های کرونا کند شده است.

هم اکنون بیش از 20 کشور در سراسر دنیا قوانین قرنطینه ای و محدود کننده را تا حد زیادی کم نموده اند. قرنطینه یکی از عواملی شمرده می گردد که به کاهش نرخ مرگ و میر کرونایی یاری زیادی می نماید اما به نظر می رسد تنها راه چاره برطرف کامل محدودیت های کرونایی واکسینه گسترده و کامل در یک کشور به همراه قرنطینه باشد.

دنیا وارد جهت واکسیناسیون شده است، فقط چهار الی پنج کشور فرایند خوبی در این زمینه دارند اما بسیاری از کشورهای دیگر شرایط خوبی در این زمینه ندارند و نرخ واکسینه در آنها بسیار پایین است که این فرایند عواقب بدی خواهد داشت.

هیلدا حسینی خواه / خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1461

به "شرایط واکسیناسیون همگانی در دنیا چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط واکسیناسیون همگانی در دنیا چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید