واردکنندگان باید هزینه امحای ذرت های آلوده را بپردازند

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، معاون ارزیابی و کیفیت استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: به دلیل وجود حساسیت در بخش واردات مواد غذایی و احتمال آلودگی مواد غذایی در طول جهت، استاندارد این محصولات در مبدأ و مقصد کنترل می شود و هیچ کدام از محموله های وارداتی بدون گواهی استاندارد به کشور وارد نشده، اما بعد از نمونه گیری در ایران برخی از نمونه ها مردود اعلام شد، که باعث شد مطالعات تخصصی تری در این زمینه انجام شود.

واردکنندگان باید هزینه امحای ذرت های آلوده را بپردازند

مسلم بیات با بیان اینکه هر محموله ای که در مطالعات تخصصی تشخیص داده شد استاندارد نیست، اجازه ورود به کشور را پیدا نکرد، گفت: وظیفه سازمان ملی استاندارد این است که انطباق با استاندارد محصول را معین کند، اما معین تکلیف درباره شرایط فعلی ذرت های آلوده وظیفه این سازمان نیست.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه آیا می توان اطمینان حاصل کرد که این ذرت ها در مبدأ آلوده نبوده؟، شرح داد: نحوه نمونه برداری از محصول خیلی مهم است، همچنین با توجه به اینکه محموله سه تا چهار ماه در کشتی است ممکن است در طول راستا هم آلوده شده باشد.

بیات در ادامه در پاسخ به اینکه این احتمال مطرح نیست که واردکننده از ابتدا از آلوده بودن محموله ها اطلاع داشته؟، شرح داد: این سؤال نیازمند قضاوت است و از من نخواهید که قضاوت کنم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا شکایت واردکنندگان ذرت های آلوده از سازمان ملی استاندارد نشان دهنده وجود ضعف در قوانین نیست، گفت: خسارتی بالاتر از اینکه واردکننده مجوز ورود محموله خود را به کشور دریافت نکرده، میلیاردها تومان خسارت دیده و هزینه امحای محموله آلوده نیز به عهده خود واردکننده است، وجود ندارد.

به گفته معاون ارزیابی و کیفیت استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، بر اساس تصمیم کمیسیون زیربنایی دولت، خود واردکنندگان باید هزینه امحا این محموله را بپردازند.

بیات با تأکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد مرجع پاسخگویی به اینکه چرا تا به امروز شرایط ذرت های آلوده معین تکلیف نشده نیست، گفت: احتمالاً واردکنندگان به دنبال این بودند که بتوانند به یک شکلی محموله ذرت های آلوده را اصلاح یا به کشور وارد کنند، به همین دلیل تا به امروز اقدامی برای امحای آن انجام ندادند.

وی اضافه کرد: در پاسخ به اینکه چرا این افراد از سازمان ملی استاندارد شکایت کردند، هم می توان گفت که طبیعی است هرکسی که بازی را می بازد، به هر وسیله ای مستمسک می شود تا تغییری ایجاد کند؛ اما خوشبختانه مرجع قضایی تا به امروز تصمیمات منطقی دراین باره گرفته و سازمان ملی استاندارد نیز اجازه ورود این محصولات به کشور را صادر نکرده است.

سال 1395 حدود 120 هزار تن ذرت وارد بندر امام (ره) شد که با انجام آزمایش های متعدد از سوی سازمان ملی استاندارد، وجود سم آفلاتوکسین بالا در این محموله اثبات شده و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد.

به دنبال آن 12 مردادماه امسال رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که رئیس جمهوری دستور توقف واردات ذرت های آلوده به کشور و برخورد قضایی با متخلفان را صادر کرده و تکلیف کرده است که اگر این محموله مرجوع نشود، باید امحا شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 557

به "واردکنندگان باید هزینه امحای ذرت های آلوده را بپردازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردکنندگان باید هزینه امحای ذرت های آلوده را بپردازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید