هشدار عالی رتبه ترین دانشمندان آمریکا درباره نسخه پیچی های ترامپ

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، عالی رتبه ترین دانشمندان و کارشناسان علوم در آمریکا اظهارنظر های غیرمتخصصانه رئیس جمهور این کشور در حوزه علوم مختلف را بلای جان مردم می دانند و درباره آن هشدار داده اند.

هشدار عالی رتبه ترین دانشمندان آمریکا درباره نسخه پیچی های ترامپ

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، حرف هایی که ترامپ می زند و کار هایی که می نماید معمولاً با جریانات علمی در تناقض است. ایده تزریق مواد ضدعفونی نماینده به مردم را باید تازه ترین مورد آن ها دانست.

پایگاه خبری لبنانی ال بی سی نیوز در مطلبی به مواردی از سخنان کارشناسی ترامپ درباره مسائل مختلف پرداخت و نظرات کارشناسان را در این خصوص منعکس کرد.

در سال 2017 وقتی یک خورشیدگرفتگی نادر رخ داد، ستاره شناسان و چشم پزشکان مرتب هشدار می دادند که هنگام این رخداد بدون لوازم حفاظتی، مستقیم به خورشید خیره نشوید. اما تصاویری که از ترامپ منتشر شد او را در حال زل زدن به خورشید نشان می داد تا این که بلاخره کوتاه آمد و عینک محافظ به چشم زد.

ده ها سال است که دانشمندان، با استناد به داده ها و علوم فیزیک و شیمی، تغییرات آب وهوایی را مسئله مهمی می دانند، در حالی که ترامپ به طور مرتب تا همین اواخر این مسئله را فریب می دانست. او مدعی است که صدای توربین های بادی که آسیاب بادی می نامد، سرطان زاست که این ادعا هم دقیق نیست. ترامپ می گوید ورزش انرژی بدن را تحلیل می برد در حالی که دکتر ها می گویند ورزش برای سلامتی لازم است.

ترامپ سال گذشته برای اثبات ادعای توئیتری خود درباره این که آلاباما را توفان دوریان تهدید می نماید یک نقشه آب وهوایی رسمی را که دستکاری شده بود و جا های مورد نظر او را در خطر نشان می داد، به همه نشان داد. در پی این اقدام، هواشناسان سرویس ملی هواشناسی آلاباما مجبور شدند برای برطرف نگرانی ساکنان توئیت هایی را منتشر نمایند که این اقدام، به توبیخ آن ها منجر شد.

در جدیدترین اظهارنظر، روز پنجشنبه ترامپ ایده تزریق مواد ضدعفونی نماینده برای مقابله با همه گیری کرونا را بیان نمود. اقدامی که کارشناسان پزشکی آن را خطرناک توصیف نموده اند. ترامپ در همین سخنان، استفاده از اشعه ماوراءبنفش برای پیشگیری از بیماری کرونا را برخلاف دانسته های علمی، توصیه نموده بود.

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در دولت باراک اوباما و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 این کشور به سخنان جنجالی ترامپ درباره استفاده از مواد ضد عفونی نماینده واکنش نشان داد. بایدن در پیامی توئیتری خطاب به مردم این کشور نوشت: نمی توانم باور کنم باید این را بگویم که لطفا مواد سفیدنماینده ننوشید.

به دنبال انتقاداتی که بعد از این ادعا مطرح شد، دونالد ترامپ گفت که شوخی نموده و از موضع خود عقب کشید. در حالی که در توئیت او نشانی از شوخی نبود.

بایدن بار دیگر در واکنش به این اظهارنظر، خطاب به ترامپ در توئیتر نوشت: آقای رئیس جمهور! سلامت مردم آمریکا، موضوعی برای شوخی کردن نیست.

اظهارات بایدن خطاب به ترامپ در حالی مطرح شده که شمار فوتی ها و مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا همچنان رو به گسترش است. طبق جدیدترین آمار و ارقام دانشگاه جانز هاپکینز ظرف شبانه روز گذشته با افزایش حدود یک هزار نفر، مجموع قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده به 51 هزار و 17 نفر رسید.

آمار و ارقام منتشر شده حاکی از آن است که مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به 890 هزار و 525 نفر رسیده و آنطور که آمار نشان می دهد، ایالت نیویورک همچنان با 277 هزار و 445 مورد ابتلا و 21 هزار و 291 مورد فوتی، کانون بیماری همه گیر کرونا در آمریکا محسوب می گردد.

روز آدینه با گذشتن آمار تلفات آمریکا از مرز 50 هزار نفر، سازمان غذا و دارویی این کشور درباره خطرات استفاده از داروی مالاریا که ترامپ همواره برای درمان بیماران کرونایی تبلیغ نموده، هشدار داد.

وقتی از ام گرنجر مورگان استاد مهندسی و سیاست دانشگاه کارنگی ملون، یکی از معتبرترین دانشگاه های آمریکا، که مشاور دولت های دموکرات و جمهوری خواه آمریکا هم بوده، سوال شد چه نمره ای در حوزه علوم به ترامپ می دهد، فوراً او را مردود کرد.

استیون چو فیزیکدان دارنده جایزه نوبل که در دوره اوباما وزیر انرژی بود هم در همین خصوص گفت: وقتی ترامپ آغاز به گفتن این چیز ها (تزریق مواد ضدعفونی نماینده) می نماید، قطعا برای عموم خطرناک است. مردم شاید واقعاً این کار را بنمایند. این علم نیست. چیز دیگری است.

چو که از اعضای ارشد انجمن پیشبرد علوم آمریکاست، افزود: قطعاً رئیس جمهور ما به نظرات خودش خیلی مطمئن است. در حالی که دانشمندان همواره عقاید خود را آزمایش می نمایند. این بخشی از تاروپود علم است.

سودیپ پاریک بیوشیمیست و رئیس اجرایی انجمن پیشبرد علوم آمریکا هم گفت به نظر می رسد ترامپ علم، داروشناسی و آزمایش های کنترل شده را با شایعه و حکایت هم تراز می داند. وی تاکید نمود آمیختن این دو مورد هنگام صحبت با مردم وحشتناک است و باعث گیجی و آشفتگی آن ها می گردد.

جو دیر سخنگوی کاخ سفید، اما در دفاع از ترامپ مدعی شد: هر چیزی که مبنی بر این است که رئیس جمهور در دوران خدمت داده های علمی یا کار مهم دانشمندان را زیر سوال می برد، کاملاً نادرست است.

پروفسور مورگان در ادامه صحبت های خود گفت روسای دو حزب اغلب سیاست را مهمتر از علم می دانند، ترامپ هم مستثنا نیست، اما این دولت مرتباً با علم و دکتر ها در مغایرت قرار می گیرد. او گفت: بیانیه های روزانه (دولتی) را می بینیم که با واقعیت مغایر است و علم چیزی جز واقعیت فیزیکی نیست. علم اهمیت دارد.

پروفسور مورگان و چو هر دو تاکید نمودند که اظهارات ترامپ درباره اشعه ماورا بنفش و داروی ضدعفونی می تواند به کسانی که به حرف های دکتر ها توجهی ندارند، آسیب وارد کند. آن ها به موردی در آریزونا اشاره کردند که یک زوج با توجه به حرف های ترامپ درباره داروی مالاریا، از مواد شیمیایی مرتبط به آن استفاده کردند و یک نفر از آن ها جان خود را از دست داد. به دلیل گزارش هایی درباره عوارض و مرگ های ناشی از استفاده از داروی ملاریا، سازمان غذا و داروی آمریکا روز آدینه هشدار صادر کرد.

گرتچن گلدمن مدیر تحقیقات مرکز علوم و دموکراسی اتحادیه دانشمندان نگران گفت اقدامات ترامپ و دولتش علم را نادیده گرفته، سانسور و دستکاری نموده است. او گفت در این دولت بی توجهی و بی احترامی زیادی به علم دیده می گردد.

گروه وکلات وی، 130 حمله به علم را که در دولت ترامپ اجرا شده فهرست کردند. گلدمن در مجله پلاس وان نتایج یک آنالیز را منتشر کرد که 3 هزار و 700 دانشمند فدرال در آن شرکت نموده بودند. نیمی از آن ها گفتند که منافع سیاسی مانع تصمیمات علمی سازمان های آن ها می گردد. یکی از هر پنج نفر مداخله سیاسی یا نوعی سانسور را از طرف منصوبان سیاسی در سازمان خود یا در کاخ سفید گزارش دادند.

گلدمن گفت این تحقیق که در سال 2018 و قبل از همه گیری کرونا انجام شد، نشان داد دانشمندان بسیاری مداخله کاخ سفید را در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری تایید می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 849

به "هشدار عالی رتبه ترین دانشمندان آمریکا درباره نسخه پیچی های ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار عالی رتبه ترین دانشمندان آمریکا درباره نسخه پیچی های ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید