هرآنچه که باید راجع به بازتاب بابینسکی نوزاد بدانیم

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، بازتاب بابینسکی نوزاد یا بازتاب کف پا یکی از انواع بازتاب های نوزادی است که به صورت طبیعی در بچه ها وجود دارد. نوزادان در ابتدای تولد هنوز مهارت لازم برای انجام حرکات ارادی را ندارند؛ بازتاب ها حرکات غیر ارادی هستند که برای بقای نوزاد ضرورت دارند.

هرآنچه که باید راجع به بازتاب بابینسکی نوزاد بدانیم

بازتاب های نوزادان

بازتاب ها نخستین شکل حرکات انسان هستند که به شکل غیر ارادی و در نوزادی بروز پیدا می نمایند. نوزادان به وسیله بازتاب ها با محیط اطراف خود ارتباط برقرار می نمایند و برای ادامه فرآیند رشد آماده می شوند.

در واقع بازتاب ها نشان دهنده سلامت نوزاد تازه متولد شده هستند. یکی از این بازتاب ها بابینسکی نوزاد نام دارد و در بزرگسالان نیز با تحریک کف پا هنگام خواب و یا اغلب بعد از راه رفتن های طولانی دیده می گردد.1

بابینسکی چیست؟

در سن 8 تا 12 ماهگی، اگر کفِ پای نوزاد را از انگشت به سمت پاشنه نوازش کنید (قلقلک دادن) تا تحریک گردد؛ نوزاد با خم کردن پا به سمت داخل و باز کردن انگشتان به سمت بیرون، به این تحریک پاسخ می دهد چون بیشتر سرانجامه های عصبی در کفِ پاها قرار دارند که با تحریک آنها، این پاسخ به صورت فطری از مغز صادر می گردد.2

بازتاب بابینسکی نوزاد چگونه معین می گردد؟

برای مشاهده بازتاب بابینسکی نوزاد، کف پای نوزاد را با انگشت دستتان فشار دهید، به طوری که جهت حرکت دستتان از سمت انگشتان پا به سمت پاشنه پا باشد؛ خواهید دید که انگشت شست نوزاد رو به بیرون به عقب می رود و چهار انگشت دیگر از یکدیگر باز می شوند.

برای آن که بازتاب را به درستی ببینید، نباید کف پای نوزاد را اجسام تیز لمس کنید. گاهی پزشکان این کار را با چکش مخصوص تست بازتاب بابینسکی انجام می دهند.

ممکن است در نوزادی واکنش تنها در یکی از پاها معین گردد، این شرایط می تواند نشانه ای از وجود مشکل در یک بخش از سیستم اعصاب باشد.1

چگونه می توان این بازتاب ها و بعلاوه آغاز و سرانجام آن را شناسایی کرد ؟

تشخیص بازتاب رفلاکس بابینسکی پیچیده نبوده و حتی مادران نیز می توانند در خانه آن را شناسایی نمایند . والدین می توانند برای شناسایی بازتاب بابینسکی نوزاد ، کف پای او را از انگشتان نوزاد تا به سمت پاشنه پا نوازش نموده ، در نتیجه پاسخ نوزاد نیز باید باز کردن انگشتانش باشد .

با وجود ساده بودن این آزمایش بعضی از افراد یا والدین به علت عدم اطلاعات کافی در انجام معاینه بازتاب بابینسکی اشتباه خواهند کرد زیرا شرح جامعی نیز در خصوص آن ندارند . از جمله اشتباهات رایج در آزمایش رفلاکس بابینسکی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

آزمایش رفلاکس بابینسکی به وسیله ابزارهایی مانند ناخن ، ناخن گیر ، کلید نوک تیز ، سوزن ، اتوماتیک ، جسم تیز و یا غیره اشاره نمود . وسیله مناسب برای آزمایش رفلاکس بابینسکی در نوزادان و یا بزرگسالان استفاده از تخته ابسلانگ است.

آیا می دانید تخته ابسلانگ چیست ؟ بی شک تمامی افراد به پزشک مراجعه نموده اند و پزشک برای معاینه آن ها از ابسلانگ استفاده نموده و مشکل را شناسایی خواهد نمود . ابسلانگ به اصطلاح همان چوب بستنی پزشکان است ، می توان گفت این وسیله برخلاف وسایل دیگر دچار ترس و واکنش های نوزاد نخواهد شد.

در نتیجه می توان گفت برای مشاهده و بعلاوه شناسایی این بازتاب از انگشت و یا تخته ابسلانگ استفاده نموده ، در واقع نباید به سراغ وسایل تیز برای شناسایی رفلاکس بابینسکی بروید . در بچه ها رفلاکس بابینسکی تا چه زمانی قابل شناسایی است؟

بازتاب بابینسکی از کودکی تا سن هشت و دوازده ماهگی نوزاد از بین خواهد رفت ، در واقع می توان گفت رفلاکس بابینسکی از جمله بازتاب هایی می باشد که عملکرد آن نه تنها در بچه ها بلکه در بزرگسالان نیز هنوز معین نشده است.2

بازتاب بابینسکی چه زمانی از بین می رود؟

همانطور که گفته شد بیشتر بازتاب ها در سن خاصی از بین می فرایند. بازتاب بابینسکی نیز حداکثر تا 2 سالگی ناپدید می گردد. اما در مواقعی ممکن است زودتر از این زمان حتی در 12ماهگی بازتاب کف پا از بین برود. پس از ناپدید شدن نباید بازتاب برگردد.

وجود بازتاب بابینسکی در بچه ها بالای 2 سال و یا یک فرد بزرگسال نشانه ای از یک اختلال در سیستم اعصاب مرکزی است. سیستم اعصاب مرکزی شامل مغز و نخاع می باشد، از جمله اختلالات احتمالی عبارتند از:

آسیب یا تومور مغزی

بیماری ام اس

مننژیت (عفونت در غشای نخاع و مغز)

آسیب یا تومور نخاعی

سکته مغزی.3

آیا تنها تحریک کف پا بازتاب بابینسکی ایجاد می نماید؟

محرک های زیادی می توانند باعث بابینسکی نوزاد و حرکت انگشتان پا شوند که با بازتاب کف پا اشتباه گرفته می شوند. از طرفی هنوز سیستم عصبی نوزادان تکمیل نشده است بنابراین بازتاب کف پا ممکن است خود به خود نیز آشکار گردد، جای نگرانی نیست این حالت برای بسیاری از نوزادان اتفاق می افتد.

حساسیت های بیش از حد به نشانه های نوزاد می تواند شما را بی جهت در معرض استرس قرار دهد. بنابراین برای آن که در هر مرحله از رشد از سلامت کودک خود اطمینان حاصل کنید، بهتر است با متخصص بچه ها در ارتباط باشید. اطلاع از فرایند رشد کودک تا یک سالگی می تواند شما را در برابر این نگرانی ها ایمن کند.1

پینوشتها

1.www.honarehzendegi.com

2.www.mosahab.com

3.www.hotfaz.ir

منبع: راسخون
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1717

به "هرآنچه که باید راجع به بازتاب بابینسکی نوزاد بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به بازتاب بابینسکی نوزاد بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید