نمایشگر خمیده گوشی های هوشمند چندان کاربردی نیست

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، سامسونگ، اوپو و دیگر سازندگان گوشی های هوشمند، روزبه روز بیشتر از قبل از نمایشگر خمیده استفاده می نمایند و چنین روندی باید متوقف گردد. نمایشگرهای خمیده شنماینده تر هستند، با قاب های محافظ سازگاری چندانی ندارند و در ازای مشکلاتی که دارند، مزایای قابل توجهی به ارمغان نمی آورند.

نمایشگر خمیده گوشی های هوشمند چندان کاربردی نیست

سامسونگ با معرفی گلکسی نوت اج ترند بهره گیری از نمایشگر خمیده را شروع کرد. در آن موقع، نمایشگر این گوشی فقط از یک طرف خمیده بود که آن را به گوشی عجیبی تبدیل می کرد. اما سامسونگ سال به سال آن را بهبود بخشید و حالا گوشی های گلکسی اس و گلکسی نوت به داشتن نمایشگرهای خمیده شهرت دارند.

از دیگر گوشی های مشهور مبتنی بر این تکنولوژی می توانیم به وان پلاس 7 پرو، هواوی P30 پرو و گوشی جدید اوپو مجهز به نمایشگر آبشاری اشاره کنیم. اوپو حالا ایده نمایشگر خمیده را از این هم فراتر برده و خمیدگی آن را افزایش داده است. در نگاه اول، چنین نمایشگری بسیار جذاب است ولی بعد از کمی استفاده، با مسائل مختلف آن روبرو می شوید.

نمایشگر خمیده شنماینده است

باید اذعان کنیم که تقریبا تمام گوشی های کم حاشیه تا حد زیادی شنماینده هستند و بر اثر برخورد به زمین خیلی راحت تا حد زیادی آسیب می بینند. اما نمایشگر خمیده، این آسیب پذیری را تشدید می نماید. همچنین طبق آنالیز های سایت مشهور iFixit، تعویض نمایشگر خمیده گوشی های هوشمند کار بسیار سخت و پیچیده ای است و به همین خاطر این دسته از گوشی ها به سختی و البته با صرف هزینه زیادی می توانند تعمیر شوند.

کانال یوتیوب SquareTrade در زمینه دوام گوشی ها در برابر افتادن به زمین آزمایشی انجام داده و اگرچه طی این آزمایش دوام گلکسی اس 9 و اس 10 بیشتر از اس 8 بوده، ولی در هر صورت این گوشی ها فقط با یک بار افتادن به زمین شکسته اند. ضمناً با توجه به خمیده بودن لبه گوشی و باریک تر بودن لبه های بدنه، هنگام دریافت آن ها باید به شدت مراقب باشید زیرا به راحتی از دست می افتند.

در رابطه با گوشی جدید اوپو که مجهز به نمایشگر آبشاری است، همانطور که گفتیم خمیدگی لبه های آن آن قدر افزایش یافته که دریافت گوشی از لبه بدون لمس نمایشگر غیرممکن است. به همین خاطر در دست دریافت چنین گوشی هوشمندی چالش های زیادی را پدید می آورد و قاب محافظ مناسبی هم (حداقل در حد دیگر گوشی های مشابه) نمی توان برای آن عرضه کرد.

سازگاری کمتر قاب و محافظ نمایشگر

از دیگر مسائل مهم این دسته از گوشی ها، باید به عدم سازگاری با قاب های محافظ اشاره کنیم. بیشتر این قاب ها، دو طرف اصلی بدنه را می گیرند تا نمایشگر به طور کامل قابل رؤیت باشد. اما نمایشگر خمیده به معنای کاهش حاشیه در دو طرف و در نتیجه سخت تر شدن کار قاب محافظ است. این یعنی، چنین قاب هایی یا باید به بخش بسیار باریکی از لبه بدنه تکیه نمایند یا اینکه قسمتی از نمایشگر را بگیرند.

به همین خاطر حتی در صورت استفاده از قاب محافظ هم می توانید ببینید که آن ها در راستای محافظت از گوشی کار چندانی را نمی توانند انجام دهند. به همین خاطر بیشترین کاری که از دست آن ها برمی آید، محافظت از پنل پشتی است زیرا با افتادن گوشی، نمایشگر خمیده موردنظر خیلی سریع دچار آسیب شدیدی می گردد.

اگر هم از جمله کاربرانی هستید که برای گوشی خود حتما از محافظ نمایشگر استفاده می کنید، برای محافظت از نمایشگر خمیده هم با مشکل روبرو می شوید. قرار دادن محافظ پلاستیکی یا شیشه ای بر نمایشگر تخت کار ساده ای است اما وقتی که نمایشگر خمیده باشد، قرار دادن آن ها هم پیچیده می گردد. البته در این رابطه پیشرفت قابل توجهی حاصل شده و حالا می توان محافظ های باکیفیتی را خریداری کرد که به خوبی بر روی چنین نمایشگری قرار می گیرند و بخش های حبابی هم پدیدار نمی گردد. اما بعد از قرار دادن چنین محافظ نمایشگری، پیدا کردن قاب محافظ سازگار با این محافظ نمایشگر و نمایشگر خمیده موردنظر همچنان کار بسیار سختی است.

روی هم رفته، محافظت از چنین نمایشگرهایی، به هیچ عنوان کار ساده ای محسوب نمی گردد. اگر این نمایشگر با این ویژگی خاص امکانات جذابی را به ارمغان می آورد، چنین دردسرهایی را به عنوان عوارض جانبی بهره گیری از امکانات قابل توجه در نظر می گرفتیم ولی متأسفانه شاهد چنین چیزی نیستیم.

گوشی های پلاستیکی باید دوباره مورد توجه قرار بگیرند

امکانات نمایشگر خمیده در بهترین حالت غیر ضروری هستند

برقراری تعادل بین سخت افزار و نرم افزار گوشی کار بسیار پیچیده ای است. شاید وقتی که یک گوشی نازک باشد و راحت تر در جیب شما قرار بگیرد، پایین تر بودن عمر باتری را بپذیرید. اما در برابر تمام ضعف های نمایشگر خمیده، مزایای آن چندان قابل توجه نیست.

با خمیده بودن نمایشگر، احتمالا در بخش کناری آن می توانید به اپلیکیشن ها دسترسی داشته باشید. برای گوشی های سامسونگ، این به معنای امکان دسترسی به اپلیکیشن ها و ابزارهایی است که مرتبا از آن ها استفاده می کنید. اما چنین قابلیتی حتی اگر در نگاه اول جذاب باشد، برای بسیاری از کاربران خیلی زود تکراری و خسته نماینده می گردد. همین حالا در هوم اسکرین اندروید می توانید تا حد زیادی بخش های مختلف آن را شخصی سازی کنید تا به بخش های موردنظر مانند اپلیکیشن ها و ابزارهای مورد علاقه به راحتی دسترسی داشته باشید.

از دیگر ویژگی هایی که در خصوص نمایشگرهای خمیده مطرح می گردد، انتشار نور از لبه های نمایشگر برای دریافت تماس و پیامک هنگام قرار دریافت نمایشگر بر سطح صاف است. تقریبا از همان ابتدای پیدایش موبایل، مواردی مانند زنگ تلفن و ویبره برای چنین مواردی پیش بینی شده که همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. حتی اگر از جمله افرادی هستید که به مشخصه انتشار نور از لبه های نمایشگر علاقه زیادی دارید، باید بگوییم که بیشتر قاب های محافظ تا حد زیادی جلوی این نور را می گیرند.

همانطور که می بینید، در ازای ویژگی های نه چندان مهم و جذاب، باید با محدودیت های زیادی کنار بیایید.

بهتر است شرکت ها نمایشگرهای خمیده را کنار بگذارند

شرکت های برای حرکت در راستای نوآوری باید مورد تشویق زیادی قرار بگیرند. بدون ریسک کردن، امروزه نمی توانستیم از گوشی هایی مانند گلکسی نوت سامسونگ یا نرم افزارهای پیشرفته مربوط به دوربین مانند گوشی های پیکسل بهره ببریم. اما گاهی اوقات، این ریسک ها و نوآوری ها نتیجه مطلوبی ندارند.

زمانی که یک مشخصه بدون اینکه امکانات شاخص جذابی را به ارمغان بیاورد، فقط دردسرهای متعددی به همراه دارد، بهتر است در خصوص بهره گیری از آن دوباره تصمیم گیری گردد. شرکت هایی مانند سامسونگ و اوپو باید از خود بپرسند که آیا برای خریداران این نمایشگرها اهمیت بسیار زیادی دارد؟

اگر تعداد زیادی از خریداران خیلی زود با دردسرهای این نوع نمایشگرها روبرو می شوند، پس باید رویکرد جدیدی اتخاذ کرد. نمایشگرهای تخت اگرچه پر زرق وبرق نیستند، اما کاملا کاربردی هستند و برای گوشی هوشمند، این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد.

چرا شرکت های سازنده این اشتباهات طراحی گوشی ها را تکرار می نمایند؟

منبع: Review Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 200

به "نمایشگر خمیده گوشی های هوشمند چندان کاربردی نیست" امتیاز دهید

2 کاربر به "نمایشگر خمیده گوشی های هوشمند چندان کاربردی نیست" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگر خمیده گوشی های هوشمند چندان کاربردی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید