معمای ترک فعل زنگنه، اردکانیان و دودی که به چشم مردم می رود ، قوه قضائیه به داد مردم می رسد؟ ، بازدید سرزده نماینده مجلس از نیروگاه

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، تجربه اخیر ورود سازمان بازرسی به فرمول جدید قیمت گذاری خودرو و رد این مصوبه و کاهشی شدن قیمت بازار، نشان می دهد ورود دستگاه قضا به ترک فعل و عدم انجام وظیفه دستگاه های مسئول در این حوزه می تواند در کوتاه مدت تا حدی از آلام مردم بکاهد.

معمای ترک فعل زنگنه، اردکانیان و دودی که به چشم مردم می رود ، قوه قضائیه به داد مردم می رسد؟ ، بازدید سرزده نماینده مجلس از نیروگاه

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، تهران و دیگر شهرهای عظیم کشور مانند سال های قبل موجی از آلودگی هوا را پشت سر می گذارد؛ موجی که با گذر از آذر و دی، همچنان ادامه دارد. مسئولین هم مثل همواره مشکل آلودگی را به گردن مردم انداختند حال مردم بیچاره هم باید چوب را بخورند هم پیاز را!

دلایل مختلف دیگری همچون تحریم، گرانی و ناکارآمدی هم ذیل این مسائل تکرار می گردد؛ بیژن زنگنه دیروز در نشست مشترک وزرای نیرو، نفت و کشور با اشاره به اینکه آنجا که چاره ای نیست کاری جز مصرف مازوت نمی توانیم انجام دهیم، گفت: گازوئیل هم در حداکثر میزان ممکن تحویل می گردد و بیشتر از این امکانش وجود ندارد.

از سویی بعضی رسانه ها مدعی شدند که به دلیل مسائل تحریم و عدم فروش مازوت فراوریی پالایشگاه ها، چاره ای جز استفاده از این سوخت سنگین در نیروگاه و تن دادن به آلودگی نیست؛ در حالیکه بعضی کارشناسان معتقدند عدم فروش مازوت به دلیل اهمال وزارت نفت و تغییر استاندارد های دریانوردی طی 2 سال اخیر است.

این که غلظت گوگرد در سوخت مازوت فراوری ایران 3.5 درصدی و هفت برابر استاندارد های بین المللی برای سوخت کشتی ها در آب های آزاد است از دلایل کاهش صادرات آن (از جمله به امارات) است. از طرفی غلظت گوگرد مازوت فراوریی ایران کم و استاندارد نمی گردد، زیرا طی سالیان اخیر وزارت نفت که مکلف به تجهیز پالایشگاه ها و بهینه سازی آن بود در انجام این وظیفه اهمال نموده است؛ و وزارت نفت و نیرو و صمت در 24 سال گذشته طرح کاهش سولفور و گوگرد مازوت فراوریی را که کمتر از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری احتیاج داشته است اجرا ننموده اند.

رئیس سازمان محیط زیست هم گفته است کیفیت گازوئیلی که سوزانده می گردد پایین آمده و سولفورش بیش از حد مجاز است و به اندازهٔ کافی تصفیه نمی گردد حال چرا پالایشگاه های ما گازوئیل غیرمجاز فراوری می نمایند؟

کارشناسان هم معتقدند با افزایش قیمت گاز و گازوئیل و برق برای فرادستانِ پرمصرف، میزان مصرف انرژی و هدررفتِ گاز و گازوئیل و برق در ایران (که چند برابر سرانهٔ جهانی است) را بکاهیم تا ضرورت مصرف مازوت کمتر گردد.

همچنین جایگزینی ناوگان آلاینده و کهنهٔ اتوبوسرانی و کامیون هایی که در شهر های عظیم تردد می نمایند، خرید اتوبوس های برقی، تسهیل افزایش استفاده از خودرو های برقی و هیبریدی، افزایش سرمایه گذاری روی مترو و حمل و نقل عمومی و سخت گیری بیشتر در معاینهٔ فنی خودرو های سنگین و سبک در اولویت دولت نیست؛ امری که امروز دودش در ریه مردم می رود!

پیکان آلودگی به سمت وزارت صمت و هدایت و رانندگی هم می چرخد؛ چون خودرو های فراوری داخلی که آلایندگی شان بیش از حد مجاز معین شده در قانون بود پلاک شدند و همچنان فراوری می شوند.

بحث سلامت جسم و نفس یکی از مهمترین مسائل در حقوق اساسی و مرتبط را حقوق عامه است که از مهمترین رسالت های قوه قضائیه در قانون اساسی و حکم رئیس جدید دستگاه عدلیه ذکر شد. تجربه اخیر ورود سازمان بازرسی به فرمول جدید قیمت گذاری خودرو و رد این مصوبه و کاهشی شدن قیمت بازار، نشان می دهد ورود دستگاه قضا به ترک فعل و عدم انجام وظیفه دستگاه های مسئول در این حوزه می تواند در کوتاه مدت تا حدی از آلام مردم بکاهد و در بلندمدت با بکارگیری سیاست های درست ذیل نظارت عدلیه، شاهد کاهش جدی آلودگی هوا و صیانت از سلامت مردم باشیم.

بازدید سرزده نماینده مجلس از نیروگاه های استان تهران

سمیه رفیعی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، به دنبال تشدید آلودگی هوای پایتخت و وخیم شدن ناپایداری شرایط، صبح امروز دوشنبه پانزدهم دی ماه امسال به همراه بعضی از اصحاب رسانه از نیروگاه. فراوری برق محمد منتظر قائم شهر کرج بازدید کردند.

لازم به ذکر است فیلم بالا نشان از دود این نیروگاه می دهد که خبرنگار ما از فاصله دور گرفته و قرار از بعد از کسب اجازه وارد نیروگاه شوند.

عباس کریمی مدیرعامل شرکت مدیریت فراوری برق منتظر قائم کرج در جریان بازدید نمایندگان مجلس شورای از این نیروگاه اظهار کرد: در حال حاضر به هیچ عنوان از مازوت در این مجموعه استفاده نمی گردد و پایش آب و خاک و هوا با همکاری مدیریت زیطت به طور مستمر انجام می گردد.

قدیمی بودن نیروگاه و تجهیزات آن یکی از عوامل حساس شدن رسانه های کشور روی موضوع مصرف یا عدم مصرف مازوت در نیروگاه فراوری برق محمد منتظر قائم است.

در حاشیه این بازدید سرزده سمیه رفیعی نماینده مجلس گفت: در بحث آلودگی هوای تهران یک منشا مطرح نیست و سهم هر یک از منابع متفاوت است. در مسئله مصرف آب در صنایع مختلف، آمار ها متفاوت است و در آلودگی هم همین موضوع مطرح می گردد و معین نیست سهم هر کدام از بخش هایی، چون صنایع، نیروگاه ها و مجموعه های این چنینی با یکدیگر متفاوت است.

وی ادامه داد: من به عنوان یک مسئولی که دنبال پاسخ چرایی آلودگی هوا هستم با وجود معین دخیل بودن 18 دستگاه در این معضل که قانون از آن حرف می زند، نمی توانم بگویم قصور درباره وقوع آلودگی هوا با کدام دستگاه است.

رفیعی گفت: آنالیز آلودگی هوا باید فراجناحی انجام گردد و مسئولان باید به جای سلب مسئولیت از خود، به دنبال پاسخگویی صحیح باشند و فرافکنی دردی از مردم دوا نمی کند.

وی ادامه داد: در جریان بازدید از نیروگاه فراوری برق محمد منتظر قائم مسئولان این نیروگاه مدعی هستند که از سوخت مازوت استفاده نمی گردد، اما بویی که در فضای این مجموعه به مشام میخورد، گازوئیلی است که میزان آلودگی آن از حد استاندارد معین شده بالاتر و بیشتر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1279

به "معمای ترک فعل زنگنه، اردکانیان و دودی که به چشم مردم می رود ، قوه قضائیه به داد مردم می رسد؟ ، بازدید سرزده نماینده مجلس از نیروگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای ترک فعل زنگنه، اردکانیان و دودی که به چشم مردم می رود ، قوه قضائیه به داد مردم می رسد؟ ، بازدید سرزده نماینده مجلس از نیروگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید