مشارکت دولت در راه اندازی موزه های خصوصی

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، دولت در راه اندازی موزه های خصوصی و بازسازی بناهای تاریخی با متقاضیان همکاری و مشارکت می کند.

مشارکت دولت در راه اندازی موزه های خصوصی

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:

متقاضیان بازسازی بناهای تاریخی و راه اندازی موزه های خصوصی بین 10 تا 50 درصد از مشارکت دولت برخوردار شده و در اولویت های این سازمان قرار دارند.

محمدحسن طالبیان اضافه کرد:

بخشی از این مشارکت ها در قالب پرداخت تسهیلات 9 درصد در بخش شهری و شش درصد در بخش روستایی است.

وی ادامه داد:

امسال رویکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حول محور موضوعات مشارکتی است، زیرا با همکاری مردم حفاظت و بازسازی آثار تاریخی پایدار خواهد بود. در چارچوب برنامه ششم توسعه از امسال همه درآمدهای حاصل از موزه ها و محوطه های تاریخی پس از واریز به خزانه دولت صرف همان مکان ها می گردد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه همچنین گفت:

طرح جامع مجموعه های تاریخی شادیاخ، خیام و عطار نیشابور در دست تهیه است تا مکان هایی به عنوان موزه، محلی برای عرضه محصولات فرهنگی و دیدن آثار تاریخی طراحی گردد. به همین منظور گروه طراح در نیشابور مستقر و بخشی از مطالعات کار اجرا شده و پس از نهایی شدن، بر اساس بودجه ای که در سفر رییس جمهوری به نیشابور در نظر گرفته شده، وارد مرحله اجرا می گردد.

طالبیان ادامه داد:

شهر کهن نیشابور در فهرست موقت برای ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته و به منظور شتاب در فرایند کار باید ساماندهی مجموعه های تاریخی نیشابور در راستای یکدیگر صورت گیرد و گام های بلندتری برداشته گردد.

هسته اولیه شهر کهن نیشابور به دوره ساسانی و انتقال تاریخی آن به دوره اسلامی بازمی گردد. مطالعات و پژوهش های تاریخی در این منطقه می تواند بیانگر بسیاری از ناگفته ها و رازها از دوران اولیه اسلام، معماری و شهرسازی آن دوران باشد، اما بخش بسیار کمی از این منطقه مورد کاوش قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی احیای هویت تاریخی، فرهنگی و تمدنی نیشابور را از برنامه های مورد توجه ذکر و بیان نمود:

به همین منظور راه اندازی و ساماندهی موزه نیشابور، ادامه اجرای مرحله دوم سایت موزه شادیاخ و اطلاع رسانی جاذبه های گردشگری این شهر نیشابور از طریق فیلم و نشریه از جمله برنامه های میراث فرهنگی است.

ابوالفضل مکرمی فر اضافه کرد:

قراردادی بین پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و دانشگاه تهران برای ادامه مطالعات جامع نیشابور به منظور تدقیق حدود شهر کهن بسته شده است.

9 اقامتگاه بوم گردی در نیشابور راه اندازی شده که زمینه اشتغال 78 نفر را فراهم کرده اند. امسال یک هتل چهار ستاره، دفتر خدمات گردشگری و مجتمع خدمات میان راهی نیز در این شهر دایر می شوند. با راه اندازی این مجموعه ها برای 278 نفر اشتغال زایی و در این قالب تسهیلاتی به مبلغ 250 میلیارد ریال از سوی سازمان میراث فرهنگی پرداخت شده است.

همچنین 400 کارگاه صنایع دستی با زمینه اشتغال زایی چهار هزار نفر در نیشابور فعالیت دارند. بیشتر این کارگاه ها به فیروزه تراشی اختصاص دارد.

نیشابور با قدمتی 7500 ساله یکی از منطقه ها غنی باستانی خراسان است که 101 تپه باستانی در داخل و پیرامون شهر دارد. نیشابور به عنوان یکی از عمده ترین مقاصد گردشگری خراسان در طول تاریخ هزاران ساله خود نه تنها مهد علم و فرهنگ بلکه زادگاه گروه کثیری از دانشوران و مردان نامدار تاریخ ایران زمین بوده است.

نیشابور که از سال 2015 میلادی به عضویت جامعه کهن شهرهای جهان درآمده، به خاطر تداوم دیرین شهرنشینی در آن نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران زمین محسوب شده و قرن ها مرکز فرهنگی ایران بوده است.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1835

به "مشارکت دولت در راه اندازی موزه های خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت دولت در راه اندازی موزه های خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید