مشارکت دولتی ها و بخش خصوصی برای جلوگیری از ماندگاری فناوری در کشو میزها

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به همکاری این وزارتخانه با بخش خصوصی برای تجاری سازی پتنت ها و فناوری ها، گفت: یکی از چالش های این حوزه موضوع ارزشگذاری فناوری است که این امر با همکاری بخش خصوصی تسهیل شده است.

مشارکت دولتی ها و بخش خصوصی برای جلوگیری از ماندگاری فناوری در کشو میزها

دکتر محمدرضا منظم اسماعیل پور در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: زمانی که صحبت از فناوری می گردد، سخن از ایجاد ارزش اضافه نموده می گردد، به این معنا که دانشی فراوری شده است که اگر این محصول را در اختیار مشتریان واقعی آن قرار دهیم، برای صاحب فناوری، ارزش اضافه نموده ایجاد خواهد نمود.

وی با اشاره به بعضی از فناوری های فراوری شده در کشور، ولی مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند، خاطر نشان کرد: این در حالی است که اگر این فناوری ها به درستی ارزش گذاری شوند، بازار به خوبی این محصول را خواهد دید و بعلاوه بازار آن ایجاد خواهد شد.

اسماعیل پور، ارائه مناسب فناوری برای بازارسازی را از مهمترین چالش های پیش روی فناوری های فراوری شده در کشور اسم و اظهار کرد: بر این اساس مرکز مالکیت فکر اگر بتواند محصولات را به خوبی شناسایی و ارائه کند، ارزش آفرینی برای صاحب ایده رخ خواهد داد، ضمن آنکه از این طریق فناوری ها در کشوی میز باقی نخواهند ماند.

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه منابع اقتصادی مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت از سوی این وزارتخانه تامین خواهد شد، اضافه نمود: وزارت بهداشت تنها تا 5 سال از دفتر مالکیت فکری حمایت اقتصادی خواهد نمود و بعد از آن این دفتر به صورت خصوصی به کار خود ادامه می دهد.

نحوه بازارسازی برای فناوری های حوزه سلامت

وی با اشاره به نحوه حمایت از صاحبان فناوری در زمینه بازاریابی محصولات فراوری شده، شرح داد: این مرکز با همکاری صندوق سلامت در زمینه تجاری سازی فناوری های حوزه سلامت اقدام خواهد نمود و با تدوین کسب و کار وابسته به آن طراحی می گردد و به ازای هر طرح مقداری دریافت خواهد شد.

اسماعیل پور مخاطبان مرکز دفتر مالکیت فکری حوزه سلامت را فناوران و شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: بخشی از پتنت هایی که به این دفتر ارسال شده از سوی شرکت های دانش بنیان بوده است و در صورتی که محصولات این شرکت ها به کارگزاران این دفتر متصل گردد، زمینه سازی برای بازاریابی محصولات خواهد شد، ضمن آنکه این شرکت ها به سرمایه گذاران متصل خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه این مدل تجاری سازی محصولات فناورانه در همه جای جهان مرسوم است، گفت: دولت ها بابت این خدمات هزینه ای صرف نمی نمایند، بلکه شرایط لازم را فراهم می نمایند تا دستاوردهای فناورانه روانه بازار شوند.

ارزش گذاری فناوری ها

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارزش گذاری فناوری ها را از دیگر چالش های حوزه توسعه محصولات فناورانه اسم کرد و یادآور شد: ارزش گذاری محصولات فناورانه حوزه سلامت به وسیله وزارت بهداشت میسر نیست، ولی از آنجایی که در صندوق توسعه سلامت در این زمینه تجربه های موفقی به دست آمده است، از این رو ما از این تجربه برای برطرف این چالش بهره خواهیم برد.

وی نمونه این موفقیت را VC شدن بعضی از محصولات حوزه سلامت به وسیله این صندوق نام برد و اضافه نمود: این موفقیت موجب شده که این صندوق بتواند برترین فناوری ها را انتخاب و بر روی آن سرمایه گذاری کند، ضمن آنکه در کمیته های تخصصی بیشتر کارگزاران و صندوق ها حضور دارند.

به گزارش خبرنگاران، مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت قرار است پتنت ها و فناوری های فراوری شده از سوی شرکت های دانش بنیان، فناوران و دانشگاهیان را تا رسیدن به تجاری سازی و بازار حمایت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1697

به "مشارکت دولتی ها و بخش خصوصی برای جلوگیری از ماندگاری فناوری در کشو میزها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت دولتی ها و بخش خصوصی برای جلوگیری از ماندگاری فناوری در کشو میزها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید