محسن کاظمی ابعاد جدید ترور شاه را بررسی می کند

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، خبرنگاران: ترور شاه، کتابی پژوهشی در رابطه با ماجرای ترور محمدرضا پهلوی در 21 فروردین 1344 در کاخ مرمر به قلم محسن کاظمی نوشته و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می رسد.

محسن کاظمی ابعاد جدید ترور شاه را بررسی می کند

از پروفایل اینستاگرام بهروز ازند دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، محسن کاظمی که بیشتر با خاطرات انقلاب اسلامی و با آثاری چون خاطرات مرضیه حدیدچی دباغ، خاطرات عزت شاهی و اخیراً با خاطرات جواد منصوری شناخته شده است، مراحل نهایی نگارش ترور شاه را به سرانجام می رساند. ترور شاه کتابی پژوهشی است که نویسنده در آن ماجرای ترور محمدرضا پهلوی در 21 فروردین 1344 در کاخ مرمر را بررسی می کند.

این اثر در قالب و ساختاری پژوهشی ارائه می شود و نویسنده در آن ابعاد جدیدتری از این حادثه را به مخاطب معرفی می کند. در این واقعه، رضا شمس آبادی در کاخ مرمر به قصد ترور محمدرضا پهلوی، دو پایدار گارد به نام های بابائیان و لشکری را به ضرب گلوله کشت و خودش نیز در این حادثه به شهادت رسید. این واقعه به لحاظ دارا بودن نکات و زوایای مبهم دستمایه تحقیق قرار گرفت تا ناگفته های آن گفته و برداشت ها و مسیرهای اشتباهی که بر اساس تحلیل و توصیف کتاب های تاریخ ایجاد شده، تصحیح شود. برخی از این برداشت ها که عمدتاً توسط پژوهگشران غربی و یا خارج نشینان مطرح می شود، پای مارکسیست ها را به میان می آورند و آن را منتسب به گروه نیکخواه که گروهی وابسته به چپ بودند، می دانند. خود محمدرضا نیز در همان زمان برای اینکه به این ماجرا بعد جهانی بدهد، آن را به کمونیست ها منتسب کرده بود.

کاظمی در این کتاب ابعاد مختلف این واقعه را بررسی و با حاضران در ماجرا مانند احمد کامرانی، متهم ردیف دوم، به گفت وگو می پردازد. کاظمی طی این تحقیقات ثابت می کند که برداشت های ارائه شده از صحت تاریخی برخوردار نیستند. ساختار کتاب پژوهشی است، اما نویسنده برای ارائه مستندات خود دست به مصاحبه و استفاده از اسناد برجای مانده نیز زده است.

این اثر توسط بخش تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی تهیه و تدوین شده است. نویسنده هم اکنون مراحل نهایی تحقیق را پشت سرمی گذارد. قرار است بعد از نگارش توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شود.

منبع: تسنیم
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 851

به "محسن کاظمی ابعاد جدید ترور شاه را بررسی می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محسن کاظمی ابعاد جدید ترور شاه را بررسی می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید