سین جیم های رایج دندان پزشکی

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، مرتب کردن دندان ها موجب قرار گرفتن آنها در موقعیت مطلوب داخل فک می گردد که نتیجه آن پخش متوازن نیرو در تمام جهات و کاهش فشار روی ریشه دندان ها است. از طرف دیگر منظم شدن دندان ها به تمیز کردن آنها هم یاری خواهد نمود.

سین جیم های رایج دندان پزشکی

سین جیم های رایج دندان پزشکی

نویسنده:دکتر سیامک دنیا آرا

10 سوالی که درباره ارتودنسی می پرسند

حتما شما هم وقتی دندان هایتان را ارتودنسی کردید، سوال های زیادی درباره زندگی با این سیم ها داشته اید. این نوشته به 10 سوال و جواب رایج درباره همین موضوع می پردازد.

1.ارتودنسی طول عمر دندان ها را افزایش می دهد؟

مرتب کردن دندان ها موجب قرار گرفتن آنها در موقعیت مطلوب داخل فک می گردد که نتیجه آن پخش متوازن نیرو در تمام جهات و کاهش فشار روی ریشه دندان ها است. از طرف دیگر منظم شدن دندان ها به تمیز کردن آنها هم یاری خواهد نمود.

2.ارتودنسی موجب برطرف کردن مسائل گوارشی هم می گردد؟

در حالت عادی هر دندان بالا با دو دندان پایین در تماس است. چنانچه در بیماری این شرایط دندان وجود نداشته باشد غذا به خوبی آسیاب نشده و هضم غذا و در نتیجه گوارش آن با مشکل روبه رو می گردد. درمان ارتودنسی، باعث ایجاد تماس های مناسب و در نتیجه افزایش تاثیر جویدن خواهد شد.

3.ارتودنسی باعث درمان مسائل عضلانی هم می گردد؟

افرادی که بیشتر فعالیت خود را با دست راست انجام می دهند عضلات قوی تر با حجم عظیم تر نسبت به دست چپ دارند اما چون دست ها زیر لباس قرار می گیرند تاثیر زیاد و قابل توجهی در بیننده به وجود نمی آورند. حال اگر شخصی به دلایل مختلف مانند عادت کردن یا کوچک بودن فک و... با دندان های یک طرف غذا بخورد، به مرور زمان عضلات یک طرف از طرف دیگر عظیم تر و صورت وی نامتقارن می گردد و چون در برخوردهای اجتماعی صورت اولین قسمتی است که مورد توجه قرار می گیرد، باید حتما نسبت به برطرف این مشکل اقدام کرد. البته مسائل عضلانی زیادی در سیستم جونده شناخته شده اند که با روش های ارتودنسی قابل درمان هستند.

4.سن مناسب درمان چه سنی است؟

درمان ارتودنسی را می توان از اواخر 3 سالگی تا زمانی که دندان ها وجود دارند، انجام داد. در سنین پایین و دوره دندان های شیری معمولا برای برطرف عادات مضر مانند مکیدن انگشت یا پستانک از دستگاه های ساده ارتودنسی استفاده می گردد. پس از آن از حدود 6 سالگی یعنی زمانی که اولین دندان دائمی (دندان آسیا) رویش پیدا کرد. تغییرات اسکلتال در محدوده سنی خاصی امکان پذیر است و معمولا ارتودنتیست پس از حذف عامل به وجودآورنده نسبت به تغییرات ابعاد فکی در جهت های مختلف اقدام می نماید. تا حدود سنین 12 تا 15 سالگی می توان تغییرات اسکلتال و عضلانی مانند عظیم کردن فک را در بیماران انجام داد. برترین سن درمان ارتودنسی با دستگاه ثابت، حدود 12 سالگی است. پس از 12 سالگی با افزایش سن بیمار درمان ها باید محافظه کارانه تر انجام شوند. معمولا پس از 30 سالگی اندکی تحلیل استخوان در فک روی می دهد و ارتودنتیست باید نسبت به نحوه درمان، انتخاب نوع درمان و وجود محدودیت ها به بیمار اطلاعات کامل را بدهد.

5.پلاک های متحرک و سیم ارتودنسی چه فرقی با هم دارند؟

دستگاه متحرک حین درمان به وسیله بیمار قابل خارج شدن و جای گذاری است اما نوع ثابت را فقط ارتودنتیست می تواند جای گذاری کند و در انتها درمان از دهان خارج کند.

6.نحوه عملکرد دستگاه های ارتودنسی چگونه است؟

دستگاه های ارتودنسی با اعمال نیرو روی دندان موجب جابه جایی آنها می شوند. این نیروها در حد نیروهای بیولوژیک هستند و دندان پزشک با اطلاع کامل از مقدار آنها و محاسبه با روش های خاص درمانی اقدام به اعمال آنها می نماید. پس از هر جلسه درمانی درد اندکی به وجود می آید که دلیل آن فعال سازی دستگاه به وسیله دندان پزشک است. معمولا این درد 3 تا 5 روز به طول می انجامد و تا فعال سازی بعدی از بین می رود. برای برطرف این درد می توان مسکن مصرف کرد. استفاده کوتاه مدت از داروهای ضدالتهاب هیچ گونه مغایرتی با درمان های ارتودنسی ندارد (استفاده بلند مدت از داروهای مسکن توصیه نمی گردد).

7.آیا درمان ارتودنسی احتیاج به آماده سازی قبلی بیماران دارد؟

درمان صحیح ارتودنسی احتیاج به نظم خاص و آماده سازی بیماران دارد. این آماده سازی شامل جرم گیری، ترمیم پوسیدگی ها، کشیدن دندان ها (در صورت احتیاج) و آموزش بهداشت است. شرط اصلی درمان ارتودنسی پیروز، همکاری بیمار و عمل به توصیه های دندان پزشک است. چون درمان ارتودنسی در مدت زمان نسبتا طولانی انجام می گیرد بنابراین علاقه و اشتیاق بیمار در به دست آوردن نتیجه ای خوب، تاثیرگذار است.

8.وظیفه بیماران حین درمان ارتودنسی چیست و آیا احتیاج به رژیم غذایی خاصی است؟

دستگاه های ارتودنسی حساس و آسیب پذیر هستند، پس بیماران باید در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشند. از طرف دیگر برای جابه جایی یک دندان، ماه ها زمان ضروری است. متاسفانه در صورت آسیب دیدگی دستگاه ها در بعضی موارد نتیجه چند ماه زحمت در عرض چند روز یا چند هفته از بین می رود. بنابراین باید در تمام طول مدت درمان از خوردن غذاهای سخت و چسبناک مانند گز، سوهان و نظیر آن خودداری و به جای گاز زدن میوه ها آن را به تکه های کوچک تقسیم و از چنگال استفاده کرد.

9.آیا برای تمیز کردن دندان ها حین درمان ارتودنسی دستورالعمل خاصی وجود دارد؟

معمولا پس از جای گذاری دستگاه های ارتودنسی به دلیل افزایش گیر غذایی، مقدار باکتری و پلاک در محیط دهان افزایش می یابد و درنتیجه امکان پوسیدگی دندان ها زیاد می گردد. بنابراین بیمار باید پس از هر وعده غذا دندان ها و دستگاه ها را به دقت تمیز کند. برای این کار می توان از مسواک معمولی یا مسواک مخصوص ارتودنسی که باعث سهولت در تمیز کردن دندان ها می گردد، بدون ضربه زدن، استفاده کرد و بهتر است قبل از خواب از دهان شویه فلوراید دار هم استفاده گردد.

10.تا چه مقدار امکان برگشت درمان های ارتودنسی وجود دارد و چه عواملی در آن دخالت دارند؟

پس از اتمام یک دوره درمانی از وسایل و دستورالعمل های خاصی برای حفظ نتیجه درمان استفاده می گردد. متاسفانه بعضی از بیماران پس از مشاهده نتیجه مطلوب به این دستورالعمل ها توجه کافی نمی نمایند و سهل انگاری آنها باعث جابه جایی ناخواسته دندان ها می گردد که مقدار این جابه جایی متغیر است. در اینجا دوباره به اهمیت همکاری بیمار با دندان پزشک پی می بریم. نکته دیگر اینکه بدن انسان در برابر تغییرات ناگهانی واکنش های نامطلوبی نشان می دهد. بنابراین، بهتر است درمان های ارتودنسی به صورت آهسته و پیوسته انجام گیرند. عجله عامل شکست بسیاری از درمان های ارتودنسی است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1656

به "سین جیم های رایج دندان پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سین جیم های رایج دندان پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید