سرعت جهانی اینترنت افزایش یافت

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، با شیوع کرونا مقدار استفاده مردم دنیا از اینترنت رشدی صعودی داشت و با اضافه شدن تعداد کاربران، از خرید گرفته تا برگزاری جلسات کاری و کلاس های درس، معاینات پزشکی و... همگی به صورت آنلاین انجام شد. اما در سال 2021 شرایط اینترنت و سرعت دانلود ازطریق اینترنت ثابت یا همراه چگونه بوده است؟

سرعت جهانی اینترنت افزایش یافت

Speedtest با انتشار جدیدترین شاخص جهانی خود نشان داده است امسال میانگین سرعت جهانی دانلود ازطریق پهنای باند تلفن همراه و بعلاوه اینترنت ثابت افزایش یافته است. در فهرست این شاخص جهانی، سرعت بارگیری در سراسر جهان، از جولای 2020 تا جولای 2021 مورد آنالیز نهاده شده است.

شوک شیوع کرونا

محققان در گزارش خود آورده اند در شاخص جهانی Speedtest طی دو سال گذشته تنها دو ماه وجود داشت که میانگین جهانی سرعت بارگیری موبایل شیب صعودی نداشت که آن هم ماه های فوریه و مارس 2020 بوده است، هرچند سرعت دانلود در آوریل 2020 دوباره افزایش یافت، اما تا مه 2020 به سطح قبل از فوریه بازنگشت. اما در این میان چه اتفاقی افتاده بود؟ ماجرا به شروع همه گیری و شیوع کرونا و بعلاوه اعمال نخستین قرنطینه در بسیاری از کشورها باز می گردد که حجم بالایی از تقاضا برای اینترنت و دانلود گیم، فیلم، کسب اطلاعات و... وجود داشت و ازآنجاکه تعداد زیادی از مردم جهان به طورهمزمان در اینترنت به سر می بردند، پهنای باند موجود کفاف این اندازه تقاضا را نمی داد و به همین علت هم شاهد افت کیفیت دانلود و سرعت اینترنت در این مقطع زمانی بودیم هرچند پس از آن اوضاع بهبود پیدا کرد.

این شاخص نشان می دهد که میانه سرعت جهانی دانلود فیلم، عکس و سایر محتواها ازطریق اینترنت تلفن همراه و اینترنت ثابت و بعلاوه سرعت اینترنت جهانی به طور چشمگیری افزایش یافته است و این فرایند ادامه دارد. در این گزارش آمده است که میانگین سرعت بارگیری جهانی در 12ماه گذشته در پهنای باند تلفن همراه و ثابت به ترتیب 55.07 مگابیت بر ثانیه و 107.50 مگابیت بر ثانیه بهبود یافته است. براساس شاخص جهانی Speedtest، سرعت بارگذاری اینترنت همراه در جولای 2021 در مقایسه با جولای 2020 افزایش 59.5 درصدی داشته و برای سرعت دانلود ازطریق پهنای باند ثابت هم شاهد افزایش 31.9 درصدی در جهان بوده ایم.

این 5G دوست داشتنی

شاخص Speedtest Global Index که ازسال 2017 تا به امروز به طور منظم منتشر می گردد، در گزارش سال قبل خود آورده بود که در جهانی اینترنت اتفاقات بزرگی افتاده و در راه است. در گزارش امسال هم آمده است که اینترنت 5G در جهان درحال توسعه است و اینترنت ثابت بر پایه فیبر و... هم فرایند رشد مناسبی دارد. اینترنت 5G در رشد سرعت دانلود اینترنت موبایل تأثیر جدی داشته است و ازسوی دیگر اپراتورهای خصوصی بسیار یاری کننده بوده اند چراکه برای توسعه اینترنت نسل پنجم شبکه تلفن همراه(5G) کوشش بسیاری داشته اند. بعضی کشورها ازجمله سوئیس هم در این زمینه پیروزیت چشمگیری کسب نموده است و نام آن در بین کشورهایی دیده می گردد که در امسال هم از نظر سرعت دانلود ازطریق اینترنت همراه و هم ازطریق اینترنت ثابت در رده بهترین کشورهای جهان جای گرفته است.

اگر نگاهی به گذشته بیندازید می بینید که میانگین سرعت دانلود محتواهایی مانند فیلم، عکس و... ازطریق اینترنت موبایل، در جولای2021 حدود 98.9 درصد بیشتر از دوسال قبل یعنی جولای 2019 است و این رقم نسبت به سال 2018 هم افزایش سرعت 141.4 درصدی داشته است. دراین گزارش اندازه سرعت دانلود در 2021 نسبت به 2017 هم مورد آنالیز نهاده شده و تحلیلگران یادآور شده اند که سرعت دانلود حالا 194درصد سریع تر از سال 2017 شده است.

در پهنای باند ثابت هم به طورکلی میانگین سرعت بارگیری در جولای 2021 افزایش 68.2 درصدی نسبت به جولای 2019 داشته است. در این گزارش اندازه سرعت دانلود نسبت به سال های قبل تر هم مورد توجه قرارگرفته و آمده است که سرعت بارگیری در2021 حدود 131.3درصد سریع تر از جولای 2018 و 196.1درصد سریع تر از 2017 بوده است.

10کشور برتر جهان

رتبه بندی 10 کشور برتر جهان ازنظر سرعت دانلود اینترنت ثابت و موبایل تا 3 سال ثابت بوده است و امریکا و کانادا در سال 2021 سقوط داشته اند. به هرحال در سال 2021 شاهد تغییراتی عمده در این رده بندی هستیم و تنها یک کشور (کره جنوبی) در هر دو مورد بارگذاری ازطریق اینترنت ثابت و همراه در این سال پیروز ظاهر شده است.

طبق این گزارش، کره جنوبی، دانمارک، هنگ کنگ، سوئیس و چین در رتبه بندی سرعت دانلود اینترنت ثابت و همراه پیشتاز هستند و به گفته Speedtest، میانگین سرعت بارگیری در موبایل و اینترنت ثابت امسال تقریباً 200درصد سریع تر از سال 2017 بوده است.Isla McKetta، سرپرست محتوا در این گزارش، در یک پست وبلاگی شرح داد که با کمال تعجب فهرست کشورهایی که در فهرست 10 کشور برتر جهان ازنظر سرعت دانلود ازطریق اینترنت ثابت یا همراه قرار دارند، جدا از کره جنوبی که امسال در هر دو فهرست نهاده شده است، کاملاً متفاوت شده است.

طبق گزارش Speedtest، امارات متحده عربی در سال 2020 و 2021 در رتبه اول سرعت دانلود ازطریق اینترنت همراه نهاده شد و امسال کره جنوبی در رتبه دوم جای گرفته است. قطر، چین و قبرس در صندلی های بعدی هستند و درنهایت پنج کشور برتر در این زمینه نام گرفته اند. ازسوی دیگر نروژ، عربستان سعودی، کویت، استرالیا و بلغارستان هم به فهرست 10 کشور برتر ازنظر شاخص سرعت بارگذاری محتوا ازطریق اینترنت همراه راه یافته اند. استرالیا درحالی امسال ازنظر این شاخص در رتبه نهم نهاده شده که در سال 2020 رتبه هفتم و درسال 2019 رتبه دوم را دراختیار داشت.

کشورهای برتر اینترنت ثابت

اما وقتی نوبت بسرعت دانلود ازطریق اینترنت و پهنای باند ثابت می رسد، درکمال تعجب موناکو به اسم پیشتاز جهان شناخته می گردد و پس از آن سنگاپور، هنگ کنگ و تایلند نهاده شده اند. رومانی، سوئیس، کره جنوبی، شیلی، دانمارک و لیختن اشتاین هم جزو 10 کشور برتر در این شاخص هستند. این درحالی است که درسال 2019 و 2020 سنگاپور ازنظر این شاخص در رتبه نخست قرار داشت و موناکو در سال 2020 در صندلی دهم و در سال 2019 هم در ردیف ششم این فهرست جا خوش نموده بود. هنگ کنگ هم در سال 2020 در رتبه دوم و در سال 2019 در رتبه چهارم این رده بندی قرار داشت. گزارش امسال نشان می دهد شیلی و دانمارک برای اولین بار در 10 رتبه اول نهاده شده و از ایالات متحده پیشی گرفته اند.

بعلاوه این گزارش نشان می دهد بیشتر کشورهایی که در جولای 2021 از نظر سرعت دانلود ازطریق اینترنت همراه یا ثابت در جمع 10 کشور برتر نهاده شده اند، در این مقطع زمانی عملکردی بهتر از میانگین جهانی داشته اند. میانگین سرعت بارگیری اینترنت همراه کره جنوبی و امارات متحده عربی بیش از 240درصد سریع تر از میانه جهانی بوده است. بعلاوه دانلود اینترنت ثابت بیش از 70درصد سریعتر از میانگین جهانی بوده است. سرعت بارگیری ازطریق اینترنت همراه چین هم سرعتی بیش از 180درصد نسبت به میانگین جهانی داشته و سرعت دانلود آن در زمینه اینترنت ثابت هم بیش از 70درصد بالاتر از میانه جهانی بوده است. در سوئیس هم سرعت بارگیری ازطریق اینترنت همراه و ثابت نزدیک به 100 درصد بیشتر از میانه جهانی اعلام شده است.

اما درباره شیلی و تایلند هم باید گفت هرچند سرعت دانلود ازطریق اینترنت ثابت بیشتر از میانه بوده اما سرعت بارگیری آنها ازطریق اینترنت همراه کمتر از میانه جهانی بوده است. استرالیا، بلغارستان، قبرس و عربستان سعودی هم در زمینه دانلود ازطریق اینترنت همراه سرعتی بالاتر از میانه جهان داشته اند اما وقتی نوبت به بارگذاری ازطریق اینترنت ثابت می رسد، این سرعت کمتر از میانگین جهانی اعلام شده است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 شهریور 1400 بروزرسانی: 26 شهریور 1400 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 1652

به "سرعت جهانی اینترنت افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت جهانی اینترنت افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید